Moskva - Moskvané vnímají nehodu v metru hůř než teroristický útok, letecké neštěstí či válku na hranicích. Píše to ruská Gazeta.ru.
Jde totiž o druh dopravy, který většina lidí každý den používá. Právě na metro by podle radnice měli přesednout téměř všichni, aby velkoměsto zbavili rozčilujících dopravních zácp.
Bezdrátové připojení k internetu v metru překvapivě koexistuje s chátrající infrastrukturou ze sovětských dob, napsal internetový list v komentáři k úterní havárii s více než dvěma desítkami obětí na životech.
Dva lidi už policie kvůli nehodě zatkla: mistra údržby tratí kolejiště a jeho zástupce. Oba měli na starosti instalaci výhybky, o níž se nejčastěji mluví jako o příčině tragédie.
V osudný moment prý výhybka nefungovala.
Hluk, tlačenice, špatný vzduch
Část Moskvanů se zlobí a požaduje odstoupení vysoce postavených hodnostářů. Ostatní radí nehledat předčasně viníky a alespoň na chvilku zmlknout k uctění mrtvých.
Metro je v Moskvě - podobně jako třeba v Praze - nevyhnutelnost, s níž se setkává skoro každý obyvatel velkoměsta.
Ačkoliv si cestující oprávněně stěžují na tlačenice, nedýchatelné ovzduší, návaly v přechodech mezi přestupními stanicemi či vysokou hlučnost, podzemka je - stejně jako v minulosti - jedinou možností, jak se ve městě dostat z bodu A do bodu B.
Otevření nových stanic na periferii podstatně zvyšuje cenu bytů v okolí (což je další paralela s hlavním městem České republiky).
Náhle se v tomto metru, a to nikoli na nejstarší trase, něco pokazí. Ať už vypukl požár, došlo k poklesu napětí, nefungovala výhybka, anebo selhaly brzdy, pokazilo se cosi děsně běžného a se strašlivými následky, píše Gazeta.ru.
Chybí jasný nepřítel
Kdyby bylo možné hned někoho obvinit, lidé by se na něj spokojeně vrhli. Ale jasný nepřítel chybí.
Je tu jen zastaralé zařízení, úspory v prevenci, zaostávání v modernizaci, a to vše se ani zítra, ani za měsíc nikam nevytratí. Ani zavedením jednotného jízdného či wi-fi na okružní trase, ani výměnou zástupce starosty, přímo starosty či prezidenta.
Stejně se většina Moskvanů bude muset i nadále každý den spouštět do - teď smrtelně nebezpečného - tunelu metra.
Právě neustálé srovnávání stárnoucího a zdražujícího se metra s rostoucí oblastí placeného parkování na povrchu budí v obyvateli města pocit paniky, asi jako přestupy na stanici Komsomolská během špičky, komentuje internetový deník.
Odborníci už léta varují
Již dlouho, alespoň deset let, odborníci varují před nebezpečným technologickým zaostáváním země.
Sovětská infrastruktura se opotřebovává, počet nehod na nebi, ve vodě, na zemi i v podzemí roste. Je otázka, za co jsme utratili výnosy z ropy a plynu za posledních 15 sladkých let.
Sny o modernizaci se splnily hlavně tam, kde bylo možné na tom rychle a snadno vydělat. Rekonstrukce stovek kilometrů inženýrských sítí metra, z nichž se velká část vybudovala ještě za sovětských let, k nim zjevně nepatřila.