Metro je nebezpečné. Do tunelu smrti ale lidé musí zas

ČTK Zahraničí ČTK, Zahraničí
Aktualizováno 16. 7. 2014 11:34
Sovětská infrastruktura se opotřebovává, počet nehod na nebi, ve vodě, na zemi i v podzemí roste. Při vykolejení metra v Moskvě zemřelo 22 lidí. Policie hlásí první dva zatčené.
Nehoda metra v Moskvě
Nehoda metra v Moskvě | Foto: Reuters

Moskva - Moskvané vnímají nehodu v metru hůř než teroristický útok, letecké neštěstí či válku na hranicích. Píše to ruská Gazeta.ru.

Jde totiž o druh dopravy, který většina lidí každý den používá. Právě na metro by podle radnice měli přesednout téměř všichni, aby velkoměsto zbavili rozčilujících dopravních zácp.

Bezdrátové připojení k internetu v metru překvapivě koexistuje s chátrající infrastrukturou ze sovětských dob, napsal internetový list v komentáři k úterní havárii s více než dvěma desítkami obětí na životech.

Dva lidi už policie kvůli nehodě zatkla: mistra údržby tratí kolejiště a jeho zástupce. Oba měli na starosti instalaci výhybky, o níž se nejčastěji mluví jako o příčině tragédie.

V osudný moment prý výhybka nefungovala.

Foto: Reuters

Hluk, tlačenice, špatný vzduch

Část Moskvanů se zlobí a požaduje odstoupení vysoce postavených hodnostářů. Ostatní radí nehledat předčasně viníky a alespoň na chvilku zmlknout k uctění mrtvých.

Metro je v Moskvě - podobně jako třeba v Praze - nevyhnutelnost, s níž se setkává skoro každý obyvatel velkoměsta.

Ačkoliv si cestující oprávněně stěžují na tlačenice, nedýchatelné ovzduší, návaly v přechodech mezi přestupními stanicemi či vysokou hlučnost, podzemka je - stejně jako v minulosti - jedinou možností, jak se ve městě dostat z bodu A do bodu B.

Otevření nových stanic na periferii podstatně zvyšuje cenu bytů v okolí (což je další paralela s hlavním městem České republiky).

Náhle se v tomto metru, a to nikoli na nejstarší trase, něco pokazí. Ať už vypukl požár, došlo k poklesu napětí, nefungovala výhybka, anebo selhaly brzdy, pokazilo se cosi děsně běžného a se strašlivými následky, píše Gazeta.ru.

Chybí jasný nepřítel

Kdyby bylo možné hned někoho obvinit, lidé by se na něj spokojeně vrhli. Ale jasný nepřítel chybí.

Je tu jen zastaralé zařízení, úspory v prevenci, zaostávání v modernizaci, a to vše se ani zítra, ani za měsíc nikam nevytratí. Ani zavedením jednotného jízdného či wi-fi na okružní trase, ani výměnou zástupce starosty, přímo starosty či prezidenta.

Stejně se většina Moskvanů bude muset i nadále každý den spouštět do - teď smrtelně nebezpečného - tunelu metra.

Právě neustálé srovnávání stárnoucího a zdražujícího se metra s rostoucí oblastí placeného parkování na povrchu budí v obyvateli města pocit paniky, asi jako přestupy na stanici Komsomolská během špičky, komentuje internetový deník.

Foto: Reuters

Odborníci už léta varují

Již dlouho, alespoň deset let, odborníci varují před nebezpečným technologickým zaostáváním země.

Sovětská infrastruktura se opotřebovává, počet nehod na nebi, ve vodě, na zemi i v podzemí roste. Je otázka, za co jsme utratili výnosy z ropy a plynu za posledních 15 sladkých let.

Sny o modernizaci se splnily hlavně tam, kde bylo možné na tom rychle a snadno vydělat. Rekonstrukce stovek kilometrů inženýrských sítí metra, z nichž se velká část vybudovala ještě za sovětských let, k nim zjevně nepatřila.

 

Právě se děje

Další zprávy