Rodící se hvězdy a předaleké galaxie. NASA vydala nové fotky z Webbova teleskopu

Pilíře nebo také Sloupy stvoření jsou tři útvary z hustého plynu a prachu.
Tento barevný snímek mlhoviny Tarantule vznikl kombinací nových záběrů z Jamese Webba a z pozorování učiněného v rentgenové laboratoři Chandra. Díky tomu snímek zachycuje nejen vznik nových hvězd, ale také horké plyny a pozůstatky po výbuchu hvězdy.
Teleskop Jamese Webba také pořídil na konci června fotografii Saturnu. Planeta vypadá tmavě, protože je zachyceno její blízké infračervené záření - v téhle vlnové délce lze pozorovat, že metan v atmosféře absorbuje sluneční světlo. Jeho prstence ale dál září. Tři tečky nalevo od Saturnu jsou jeho měsíce.
V galaxii vzdálené dvanáct miliard světelných let od Země objevil teleskop Jamese Webba organickou molekulu podobnou kouři nebo smogu - nejvzdálenější, jakou se kdy povedlo zachytit.
Foto: NASA / Flickr / CC BY 2.0
Jana Václavíková Jana Václavíková
8. 7. 2023 16:31
Nejpokročilejší teleskop na světě, dalekohled Jamese Webba, stále prozkoumává vesmír. V první polovině letošního roku se zaměřil na vzdálené galaxie, které odhalují, jak vznikaly první hvězdy. Díky ostrým snímkům pomohl vědcům s několika objevy. Fotografie průběžně zveřejňuje americký vesmírný úřad NASA.