reklama
 
 

Mladík vytvořil "postrach voleb", Facebook mu zrušil účet. Sociální síť se snaží ustát obří skandál

19. 3. 2018
Britská společnost Cambridge Analytica využila data více než 50 milionů uživatelů Facebooku bez jejich vědomí. Vazby měla i na Rusko.

Londýn - Během víkendu se jeho obličej objevil na titulních stranách mnoha významných novin v USA i Velké Británii. Mladý britský datový analytik Christopher Wylie do světa vypustil informaci o tom, jak Facebook dopustil zneužití informací o více než 50 milionech jeho uživatelů ve volební kampani nynějšího amerického prezidenta Donalda Trumpa.

"Vytvořil jsem válečný psychologický nástroj Steva Bannona," citoval ho sobotní titulek britského Guardianu.

Wylie pracoval pro britskou společnost Cambridge Analytica, kde do roku 2014 dohlížel na sběr dat. Nyní promluvil o tom, jak tato firma, kterou spoluzakládal bývalý Trumpův blízký poradce Steve Bannon, nakládala s informacemi nasbíranými na Facebooku bez vědomí jeho uživatelů.

Facebook se od víkendu snaží obrovský skandál ustát. V pátek večer vydala největší sociální síť alarmující zprávu o úniku dat. Následně zablokovala Wyliemu účet. "Protože jsem řekl něco, co sami věděli už dva roky," komentoval to na Twitteru.

Wylie přitom podle jeho právního zástupce nabídl Facebooku, že mu pomůže najít zmizelé údaje, pokud mu přístup na sociální síť obnoví. To ale Facebook odmítl.

Mezitím generální prokurátorka amerického státu Massachusetts Maura Healeyová podle agentury AP zahájila vyšetřování jak Facebooku, tak i společnosti Cambridge Analytica. Mark Zuckerberg má vysvětlit, co jeho firma věděla o zneužití svých údajů s cílem zaměřit se na politickou reklamu a ovlivňovat voliče během prezidentských voleb v USA před dvěma lety.

Je to válka

"Využili jsme Facebooku ke zpracování milionů uživatelských profilů. A vyvinuli jsme modely s využitím dat, podle nichž bylo možné zacílit. To byl základ fungování celé firmy," prozradil Wylie.

Společnost Cambridge Analytica sbírala data milionů uživatelů bez jejich vědomí. Využívala je k vytváření osobnostních profilů, na které se dá velmi účinně cílit i politická reklama. Mnoho odborníků zpochybňuje tento psychografický model a jeho vliv na Trumpovu kampaň. Facebook však dostatečně neinformoval uživatele, jejichž data byla získána. Takové shromažďování informací z profilů je nezákonné v mnoha amerických státech i ve Velké Británii.

Firma Cambridge Analytica se navíc netajila tím, že volebnímu štábu Donalda Trumpa v roce 2016 poskytla poradenské služby.

"Pravidla pro ně nic neznamenají," prozradil Christopher Wylie na konto firmy, které pomáhal. "Pro ně je to válka a všechno, co dělají, je spravedlivé. Chtějí vyvolat kulturní válku v Americe," dodal. "A Cambridge Analytica má být arzenálem zbraní v této válce."

Spojení s Ruskem

Britský server Observer přišel v sobotu s informací o existující lince mezi Cambridge Analyticou, univerzitou v Petrohradě a ruskou ropnou společností Lukoil.

Aleksandr Kogan, který v britské firmě pracoval na databázi amerických voličů, přednášel dříve na ruské univerzitě o sociálních médiích. O jeho služby měl zájem i Lukoil. S představiteli ropné firmy se sešel sám ředitel Cambridge Analyticy Alexander Nix. Podle něj chtěl Lukoil vysvětlit, "jak by se jejich služby mohly vztahovat na ropný průmysl".

Sám Facebook musel v uplynulém roce odrážet kritiku kvůli tomu, že jeho stránky jsou zneužívány pro šíření ruské propagandy a falešných zpráv. Nařčení z podvodu a spolupráce s Cambridge Analyticou se ale brání. 

Vysvětlení situace nebo toho, jak zabrání jiným subjektům čerpat informace o jeho uživatelích, však podle amerického listu New York Times neposkytl. S firmou Cambridge Analytica ale ukončil spolupráci. Nyní se podle viceprezidenta Paula Grewala snaží zjistit, jestli data z více než 50 milionů účtů stále existují.

"Jednoznačně to nebyl únik dat. Žádný systém nebyl infiltrován, žádné heslo nebo informace nebyly ukradeny nebo napadeny," uvedl Andrew Bosworth, který má na starosti spotřebitelský hardware.

Video: Sociální sítě o nás mají děsivé množství informací, je dobré být paranoidní, říká internetový publicista Daniel Dočekal.

Mladí lidé o tom vědí, ale je jim to jedno, ti starší nebo méně zkušení si to neuvědomují, tvrdí internetový publicista Daniel Dočekal. | Video: Emma Smetana |  14:14

autoři: Simona Fendrychová, ČTK | 19. 3. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama