Posouvat ručičku, či neposouvat? Podívejte se, jak změna času ovlivňuje váš život

Michaela Dvořáková, Gabriela Štvrtňová
8. 9. 2018 20:26
Na základě výsledkůu ankety mezi občany EU se Evropská komise rozhodla navrhnout zrušení střídání času. Pro se vyjádřilo 84 procent respondentů.

Praha - Navrhnout zrušení střídání letního času se zimním se Evropská komise rozhodla na základě výsledků veřejného hlasování, ve kterém to podpořilo 84 procent zúčastněných. Komise v příštích týdnech navrhne členským zemím a Evropskému parlamentu trvalý přechod na letní čas.

Do ankety se zapojilo 4,6 milionu občanů Evropské unie ze všech členských zemí. Zatímco v Česku hlasovalo asi 64 tisíc lidí, nejvíc hlasů odevzdali Němci, a to asi tři miliony. Podle agentury DPA většina respondentů preferuje zachování letního času po celý rok.

"Mně se zdá, že ani jedno řešení není ideální, vede mě to tak k tomu, že možná je ten dnešní stav řešení," řekl ekonom a europoslanec za TOP 09 Luděk Niedermayer (TOP 09), který je vůči případné unáhlené změně skeptický. Ať už zanechání, či zrušení změny času má nejen dopady na řadu každodenních činností, na něž jsou lidé zvyklí, ale i na energetické úspory, dopravu či kriminalitu. "Je to ale otázka společenská, je třeba se bavit o důsledcích," dodal.

Na českém území se letní čas poprvé použil v letech 1915 a 1916 v době první světové války. Později se obnovil za druhé světové války v roce 1940, používal se ale jen devět let. Po energetické krizi kvůli mrazům na začátku roku 1979 se zavedl potřetí. Do roku 1995 trval letní čas šest měsíců. Od dalšího roku se prodloužil o jeden měsíc, nyní je shodný se směrnicemi Evropského parlamentu a Evropské rady.

Foto: Ludvík Hradilek

Problémy v dopravě

Posun ručičky o hodinu vpřed nebo o hodinu vzad způsobuje komplikace v dopravě. Dvakrát do roka o víkendu jezdí vlaky buď o hodinu později bez skutečného zpoždění, anebo hodinu čekají ve vybraných stanicích, než budou moci v cestě pokračovat.

"Ke změně dochází mezi druhou a třetí hodinou nad ránem ze soboty na neděli, tedy v době, kdy je na železnici minimální provoz," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj se jedná dohromady o jednu nebo dvě desítky spojů, na které střídání času dopadá. V případě jeho zrušení by podle Šťáhlavského nepravidelnost zcela odpadla.

Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) upozorňuje i na dopady, které má střídání času v kamionové dopravě. "Hovořil jsem s řidiči kamionů, řada z nich v tom přechodu zažila mikrospánek nebo mají problém se soustředit," řekl lidovecký politik, který se tématu změny času dlouhodobě věnuje.

 

Právě se děje

Další zprávy