Poslanci Evropského parlamentu schválili ve středu návrh na snížení emisí CO2 u nových automobilů. Do roku 2030 by u osobních aut měly klesnout o 37,5 procenta. Celá problematika omezování spalin u aut je však komplikovanější. Podívejte se na přehled a statistiky boje s emisemi v automobilovém průmyslu, jak si ho představují europoslanci.
EU tlačí na snižování emisí dlouhodobě
V rámci Pařížské dohody o změně klimatu se EU zavázala do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů nejméně o čtyřicet procent ve všech hospodářských odvětvích ve srovnání s úrovní roku 1990.
Evropská unie je třetí na světě ve vypouštění zplodin, zároveň má ale nejambicióznější klimatické cíle.
Zavedla proto v roce 2005 evropský systém obchodování s emisemi, který donutil více než 11 000 elektráren a továren zakoupit si povolenku pro každou vypouštěnou tunu CO2. Tím EU vytvořila finanční motivaci pro snížení objemu zplodin mířících do ovzduší.
Každý jednotlivý stát unie má stanoven konkrétní cíl, co se týče snižování emisí. Vodítkem výpočtu bylo HDP na obyvatele. Lucembursko, skandinávské země, Německo a Francie tak mají snížit emise o 40 procent, zatímco Česko o 14 procent.
S emisemi bojuje EU i intenzivní výsadbou lesů, jako pohlcovače CO2. Mezi roky 1990 a 2015 se rozloha lesů v unii zvýšila o 11 milionů hektarů. V unii je v současnosti 182 milionů hektarů lesů a zalesněných ploch, což představuje 43 procent rozlohy unie.