"Během následujících šesti měsíců nebo až jednoho roku budeme analyzovat další problémy, které mohl mít tento letoun," uvedl vedoucí týmu vyšetřovatelů. Zároveň připustil, že zatím nelze říci, zda pád letadla mohl způsobit nějaký "strukturální problém" s Boeingy 737 MAX.
Narážel tak na spekulace, podle kterých za tragédii může stabilizační systém letadla, známý jako MCAS. Už dříve se objevily informace, že pád etiopského Boeingu 737 MAX se shoduje s loňským zřícením stejného stroje v Indonésii, kdy zemřelo 189 lidí.
Americký deník The Wall Street Journal před týdnem napsal, že v případě nehody indonéské společnosti Lion Air stabilizační systém na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a pilot se marně snažil obnovit kontrolu nad letem.
#Ethiopia|n Airlines Statement on the Preliminary Report of the Accident on ET 302 pic.twitter.com/azAKxyptq8
— Ethiopian Airlines (@flyethiopian) April 4, 2019
Tyto informace etiopští vyšetřovatelé ve svém případě nepotvrdili a systém MCAS přímo nezmiňují. Uvedli však, že během "nejnáročnější naléhavé situace" skutečně předek letadla vytrvale klesal dolů.
V souvislosti s tím ministerstvo dopravy doporučilo, aby jakýkoliv software spojený s ovladatelností letounu byl prověřen výrobcem.
Na první zveřejněné výsledky vyšetřování už zareagovalo i vedení etiopských aerolinek. Ředitel Ethiopian Airlines uvedl, že je "pyšný" na piloty zříceného boeingu a jejich snahu zachránit let.
Na vyšetřování letošní letecké tragédie spolupracuje s etiopskými úřady osmnáctičlenný tým expertů, složený ze zástupců amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) nebo amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB).
Podle leteckého analytika Davida Hasse jsou závěry předběžného vyšetřování významné zejména proto, že propojují nehody v Etiopii a Indonésii. "Zajímavé na tomto případu je, že se zdá, že obě havárie měly stejný důvod. Otázkou je, zda měl být provoz Boeingu 737 MAX zakázán po nehodě Lion Air a před nehodou Ethiopian Airlines," uvedl podle agentury AP expert.
Čtyři hlavní zjištění etiopských vyšetřovatelů
- Letadlo mělo platný certifikát o letové způsobilosti.
- Posádka letu měla potřebnou licenci a byla způsobilá let řídit.
- Vzlet letadla byl normální.
- Posádka opakovaně provedla celý (nouzový) postup, který jí poskytl výrobce, ale nebyla schopná získat kontrolu nad letadlem.