Cestování v elektrickém letadle? Už za pět let. Získáme náskok, libuje si aerolinka

Jana Václavíková Jana Václavíková
1. 8. 2021 17:30
V červenci postihly hned několik zemí extrémní výkyvy počasí. Západní Evropu zasáhly silné povodně a jih kontinentu - stejně jako Spojené státy nebo třeba Turecko - velké požáry. Odborníci opakují, že tyto jevy prohlubuje globální oteplování. Přinášíme pravidelné měsíční přehled novinek o klimatu.
Elektrický letoun ES-19 od společnosti Heart Aerospace.
Elektrický letoun ES-19 od společnosti Heart Aerospace. | Foto: Heart Aerospace

Silné deště a následné záplavy překvapily Německo, Belgii, Švýcarsko i Nizozemsko. Nejhůře dopadla spolková republika, voda tu brala celé domy a připravila o život minimálně 180 lidí, dalších 150 se stále pohřešuje.

Povodně jen o pár dní později zasáhly také čínskou provincii Che-nan a její metropoli Čeng-čou, kde za tři dny spadlo tolik vody, jako jindy za celou sezonu. "Nikdy v životě jsem neviděl tolik deště," řekl britskému serveru BBC sedmadvacetiletý obyvatel provincie Liou. "V jednu chvíli na nás padalo z nebe tolik vody, až všechno bylo bílé," dodal. Město hlásí zatím 99 obětí, někteří z nich přišli o život v zaplaveném metru.

Povodně uvěznily lidi v soupravách metra v čínském městě Čeng-čou. Nejméně dvanáct lidi nepřežilo. | Video: Reuters

Jak navíc ukazuje nová studie, se zvyšujícími se teplotami bude množství záplav stále větší. Do konce století by tak tyto přírodní katastrofy mohly být až čtrnáctkrát častější. "Simulace naznačila, že mohou přijít ještě horší věci," uvedl vedoucí studie Abdullah Kahraman z univerzity v Newcastlu. 

Evropská města bez aut

Silniční doprava je v Evropě zodpovědná za 71 procent emisí skleníkových plynů přispívajících ke změnám klimatu. Přestože jednotlivé státy vlastní plány, jak jejich produkci snížit, do boje se pustila i jednotlivá města. Paříž například snížila povolenou rychlost ve městě na 30 kilometrů v hodině a také chce zmenšit počet parkovacích míst ze 140 tisíc na 60 tisíc. Oba kroky, které prosazuje starostka metropole Anne Hidalgová, mají snížit emise z dopravy a pomoc s bojem proti klimatické změně. Stará parkovací místa nahradí zeleň a zároveň vzniknou nové cyklopruhy, které by měly do tří let doprovázet každou silnici pro automobily. 

Nižšího počtu aut ve městě chce dosáhnout i Berlín. Obyvatelům, kteří přestanou používat svůj vůz, plánuje ročně nabídnout 1100 eur, tedy asi 28 tisíc korun. Peníze chce vzít z výběru uhlíkové daně a od opatření si německé hlavní město slibuje úbytek 60 tisíc aut. 

Letadla na baterie

Americká letecká společnost United Airlines se také pokouší snížit emise, které produkují její letouny. Spojila síly se švédským start-upem Heart Aerospace, který vyrábí elektrická letadla poháněná bateriemi, a dohodla se na nákupu sta malých devatenáctimístných strojů s označením ES-19. Jsou schopné uletět 400 kilometrů a firma je začne ke krátkým letům používat v roce 2026, píše agentura Reuters.

"Nechceme čekat na 50, 75 nebo 125místné stroje. Chceme se zapojit rovnou tím, že budeme investovat do firmy, o které si myslíme, že má velký technologický náskok, a doufáme, že časem se s nimi dopracujeme na letadla většího měřítka," uvádí prezident společnosti Mike Leskinen.  

Jizerskohorské bučiny v UNESCO

V červenci se také rozšířil počet přírodních oblastí zapsaných na seznamu dědictví UNESCO. První zápis má také Česko, odborníci ocenili Jizerskohorské bučiny v Jizerských horách. "Rozšířená oblast představuje výjimečný příklad relativně nenarušeného komplexu mírných lesů a ukazuje široké spektrum obsáhlých ekologických vzorců a procesů bukových a smíšených lesů napříč rozdílnými přírodními podmínkami," píše k rozhodnutí UNESCO.

Jizerskohorské bučiny zabírají plochu zhruba 27 kilometrů čtverečních na severním úbočí Jizerských hor od Oldřichova v Hájích po Lázně Libverda. Nejcennější vnitřní část má zhruba deset kilometrů čtverečních a kolem je ochranné, zhruba 17kilometrové pásmo. Jde o jednu z nejzachovalejších a přírodně nejcennějších částí v CHKO Jizerské hory.

Co se děje uvnitř ptačí budky?

Další krásy přírody, které mohli lidé nejen v červenci obdivovat, pochází z ptačí budky v anglickém Loughborough, kde se usídlily sýkorky. Jejich život od stavění hnízda přes krmení mláďat až po útok predátorů sledoval přes kameru John Chadwick. "Nevěděl jsem, co se děje v ptačí budce, tak jsem se rozhodl dát tam kameru," popisuje britské stanici BBC. Živý přenos pak vysílal na YouTube, kde jeho videa nasbírala už 41 milionů zhlédnutí. 

"Sledovat je každý den po dobu tří měsíců a nakonec vidět dvě mláďata vylétnout bylo něco speciálního," dodal. Na sestřih videa se můžete podívat. 

Video: Live Nest Box Camera 2021 - Loughborough, UK / YouTube.com
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 52 minutami

Rath v létě podal ústavní stížnost, soud o ní rozhodne spolu s podnětem Mladého

Bývalý středočeský hejtman za ČSSD David Rath podal v létě ústavní stížnost proti verdiktu v první větvi korupční kauzy. Ústavní soud ji bude řešit společně s podnětem dalšího aktéra téže kauzy, manažera Tomáše Mladého. Konečné rozhodnutí o stížnostech zatím nepadlo, uvedla mluvčí soudu Miroslava Číhalíková Sedláčková.

Soudcem zpravodajem, který připraví rozhodnutí, bude Vladimír Sládeček. Důvodem pro spojené řízení je věcná souvislost obou podnětů. "Stěžovatelé brojí proti totožným rozhodnutím obecných soudů, která byla vydána v řízení, jehož byli oba účastníky. Na základě tohoto zjištění, z důvodu hospodárnosti a efektivity, Ústavní soud spojil ve výroku uvedené věci ke společnému řízení," stojí v usnesení.

Rozsudek v první větvi korupční kauzy kolem Ratha letos potvrdil Nejvyšší soud, když odmítl všechna dovolání. Odsouzení včetně Ratha v nich vznesli desítky různých námitek, avšak neuspěli. "Trestná činnost spáchaná obviněnými byla činností sofistikovanou, kdy se navenek průběh obou veřejných zakázek jevil jako souladný se zákonem o veřejných zakázkách," rozhodl Nejvyšší soud.

Zdroj: ČTK
Další zprávy