Dinosauři vymírali už miliony let před dopadem meteoritu, tvrdí vědci

ČTK ČTK
18. 4. 2016 21:50
Analýzy podle vědců z univerzity v Readingu ukázaly, že se už před dopadem meteoritu před 66 miliony let postupně snižovala druhová pestrost všech skupin dinosaurů a některé větve nakonec zcela vymřely. Výjimku tvořili pouze býložraví hadrosauři a ceratopsidé, kterým se díky silným čelistem a zubům dařilo konzumovat i takové druhy rostlin, které jiné druhy nebyly schopné pozřít.
Dreadnoughtus schrani
Dreadnoughtus schrani | Foto: Externí

Londýn - Dinosauři začali vymírat už dávno předtím, než před 66 miliony let na Zemi dopadl velký meteorit. Ve své studii uveřejněné v prestižním časopisu americké akademie věd Proceedings to napsali britští vědci z univerzity v Readingu. Dinosauři podle paleontologů neměli schopnost dostatečně rychle nahrazovat vymírající druhy novými, a proto se nedokázali vypořádat ani s katastrofou způsobenou vesmírným tělesem.

Většina vědců se v současnosti shoduje na tom, že konec dinosaurů jako živočišného druhu způsobil dopad meteoritu v oblasti dnešního Mexika. Podle vědců z univerzity v Readingu se ale dosud věnovala jen malá pozornost faktu, že některé druhy dinosaurů začaly mizet již dávno před touto katastrofou. Rozhodli se proto statisticky vyhodnotit dostupná data o jednotlivých druzích stovek pravěkých ještěrů.

Výsledky analýz podle nich ukázaly, že se už před dopadem meteoritu postupně snižovala druhová pestrost všech skupin dinosaurů a některé větve nakonec zcela vymřely, a to již 24 milionů let před meteorickou katastrofou. Výjimku tvořili pouze býložraví hadrosauři a ceratopsidé, kterým se pravděpodobně díky vyvinutí silných čelistí a zubů dařilo konzumovat i takové druhy rostlin, které jiné druhy nebyly schopné pozřít.

Co přesně bylo příčinou úbytku pestrosti druhů dinosaurů před konečným vymřením, se vědcům zjistit nepodařilo. S největší pravděpodobností šlo o zvýšenou sopečnou aktivitu, klimatické změny nebo konkurenci rychleji se rozvíjejících živočišných druhů.

Turecko přesune v první fázi do Sýrie milion uprchlíků, řekl Erdogan

Turecko v první fázi přesune do Sýrie milion syrských uprchlíků ze svého území. Řekl to v úterý turecký prezident Recep Tayyip Erdogan. Turecká armáda od 9. října bojuje na severu Sýrie proti tamním kurdským oddílům s cílem zřídit podél hranice zónu pro bezpečný návrat uprchlíků. Turecko jich přijalo od roku 2011 na 3,6 milionu.

"Zajistíme oblast od Manbidže po iráckou hranici a v první fázi umožníme milionu syrských uprchlíků vrátit se domů. Později zajistíme návrat dvou milionů lidí," prohlásil prezident.

V Brazílii spadl obytný dům. Nejméně dva lidé jsou mrtví a deset je nezvěstných

Sedmipodlažní obytný dům se dnes náhle zřítil ve městě Fortaleza na severovýchodě Brazílie. Hasiči a záchranáři z trosek zatím vyprostili dva mrtvé a osm zraněných, kteří byli převezeni do nemocnice. Tragická bilance ale může být vážnější, protože pod rozvalinami jsou ještě minimálně další dva živí lidé a deset osob se pohřešuje, informovala brazilská média. Podle svědků několik osob stihlo z budovy vyběhnout a mezi zraněnými je i pár lidí, kteří šli kolem. Příčiny kolapsu domu dosud nejsou jasné.