Dinosauři vymírali už miliony let před dopadem meteoritu, tvrdí vědci

ČTK ČTK
18. 4. 2016 21:50
Analýzy podle vědců z univerzity v Readingu ukázaly, že se už před dopadem meteoritu před 66 miliony let postupně snižovala druhová pestrost všech skupin dinosaurů a některé větve nakonec zcela vymřely. Výjimku tvořili pouze býložraví hadrosauři a ceratopsidé, kterým se díky silným čelistem a zubům dařilo konzumovat i takové druhy rostlin, které jiné druhy nebyly schopné pozřít.
Dreadnoughtus schrani
Dreadnoughtus schrani | Foto: Externí

Londýn - Dinosauři začali vymírat už dávno předtím, než před 66 miliony let na Zemi dopadl velký meteorit. Ve své studii uveřejněné v prestižním časopisu americké akademie věd Proceedings to napsali britští vědci z univerzity v Readingu. Dinosauři podle paleontologů neměli schopnost dostatečně rychle nahrazovat vymírající druhy novými, a proto se nedokázali vypořádat ani s katastrofou způsobenou vesmírným tělesem.

Většina vědců se v současnosti shoduje na tom, že konec dinosaurů jako živočišného druhu způsobil dopad meteoritu v oblasti dnešního Mexika. Podle vědců z univerzity v Readingu se ale dosud věnovala jen malá pozornost faktu, že některé druhy dinosaurů začaly mizet již dávno před touto katastrofou. Rozhodli se proto statisticky vyhodnotit dostupná data o jednotlivých druzích stovek pravěkých ještěrů.

Výsledky analýz podle nich ukázaly, že se už před dopadem meteoritu postupně snižovala druhová pestrost všech skupin dinosaurů a některé větve nakonec zcela vymřely, a to již 24 milionů let před meteorickou katastrofou. Výjimku tvořili pouze býložraví hadrosauři a ceratopsidé, kterým se pravděpodobně díky vyvinutí silných čelistí a zubů dařilo konzumovat i takové druhy rostlin, které jiné druhy nebyly schopné pozřít.

Co přesně bylo příčinou úbytku pestrosti druhů dinosaurů před konečným vymřením, se vědcům zjistit nepodařilo. S největší pravděpodobností šlo o zvýšenou sopečnou aktivitu, klimatické změny nebo konkurenci rychleji se rozvíjejících živočišných druhů.

Aktualizováno před 37 minutami

Na Aljašce udeřilo zemětřesení, úřady varovaly před tsunami

Na Aljašce udeřilo silné zemětřesení - podle americké geologické služby (USGS) dosáhlo síly až 8,2 stupně. Úřady ve čtvrtek kvůli otřesům vydaly varování před tsunami v oblasti, později ho zrušily. Na některých místech Aljašky lidé zaznamenali malé vlny, které měřily zhruba 0,3 metru nad úrovní přílivu, informovala agentura Reuters, podle níž nejsou zatím hlášeny oběti ani škody.

"Je to v tomhle případě opravdu štěstí, protože 8,2 (stupně) je dostatečně silné pro vznik velké vlny, obzvláště v této oblasti," konstatoval později Dave Snider z amerického národního střediska pro varování před cunami (NTWC). Několik pobřežních komunit bylo nicméně evakuováno

Zeman chce poskytnout pomoc spolupracovníkům armády v Afghánistánu, hrozí jim nebezpečí

Prezident Miloš Zeman doporučil poskytnout pomoc spolupracovníkům české armády v Afghánistánu. Řekl to ministrovi obrany Lubomíru Metnarovi (za ANO) při jejich nedávném setkání, informoval ve čtvrtek na Twitteru mluvčí hlavy státu Jiří Ovčáček. Jakýkoliv odklad rozhodnutí o poskytnutí pomoci může podle Zemana vést ke smrti afghánských spolupracovníků a dalších členů pomocného personálu české armády. O poskytnutí pomoci bude v pátek jednat vláda.

Pomocí spolupracovníkům českých vojáků v Afghánistánu se ministři zabývali už tento týden v pondělí. Metnar dostal za úkol do pátečního zasedání zapracovat připomínky.

Zeman se obává toho, že afghánským spolupracovníkům českých vojáků hrozí zavraždění postupujícím islamistickým hnutím Tálibán. "Prezident republiky se domnívá, že jakékoli odklady příslušného rozhodnutí mohou vést k tomu, že zradíme zhruba padesát pomocníků a dalších členů pomocného personálu a odsoudíme je na smrt," uvedl mluvčí Hradu.

Web týdeníku Respekt v úterý uvedl, že plán má na poslední chvíli zachránit životy několika desítek Afghánců, nejčastěji tlumočníků. Právo v úterý napsalo, že pomoc se má týkat asi 30 Afghánců a jejich rodin.

Aktualizováno před 1 hodinou

U letiště ve Frýdlantu nad Ostravicí při vzletu spadlo ultralehké letadlo, pilot je zraněný

U letiště ve Frýdlantu nad Ostravicí na Frýdecko-Místecku ve čtvrtek zřejmě při vzletu spadlo ultralehké letadlo. Byl v něm pouze pilot, muž ročníku 1955, který byl se zraněními transportován do nemocnice v Ostravě. Letadlo po nehodě vzplálo, řekla policejní mluvčí Eva Michalíková.

Policie se o nehodě dozvěděla okolo 10:30. Letoun havaroval na volném prostranství v blízkosti letiště ve frýdlantské části Lubno.

Malé letadlo ve čtvrtek dopoledne spadlo také u Jablonné nedaleko Příbrami. Jeho pilot při neštěstí zahynul.