Dinosauři vymírali už miliony let před dopadem meteoritu, tvrdí vědci

ČTK ČTK
18. 4. 2016 21:50
Analýzy podle vědců z univerzity v Readingu ukázaly, že se už před dopadem meteoritu před 66 miliony let postupně snižovala druhová pestrost všech skupin dinosaurů a některé větve nakonec zcela vymřely. Výjimku tvořili pouze býložraví hadrosauři a ceratopsidé, kterým se díky silným čelistem a zubům dařilo konzumovat i takové druhy rostlin, které jiné druhy nebyly schopné pozřít.
Dreadnoughtus schrani
Dreadnoughtus schrani | Foto: Externí

Londýn - Dinosauři začali vymírat už dávno předtím, než před 66 miliony let na Zemi dopadl velký meteorit. Ve své studii uveřejněné v prestižním časopisu americké akademie věd Proceedings to napsali britští vědci z univerzity v Readingu. Dinosauři podle paleontologů neměli schopnost dostatečně rychle nahrazovat vymírající druhy novými, a proto se nedokázali vypořádat ani s katastrofou způsobenou vesmírným tělesem.

Většina vědců se v současnosti shoduje na tom, že konec dinosaurů jako živočišného druhu způsobil dopad meteoritu v oblasti dnešního Mexika. Podle vědců z univerzity v Readingu se ale dosud věnovala jen malá pozornost faktu, že některé druhy dinosaurů začaly mizet již dávno před touto katastrofou. Rozhodli se proto statisticky vyhodnotit dostupná data o jednotlivých druzích stovek pravěkých ještěrů.

Výsledky analýz podle nich ukázaly, že se už před dopadem meteoritu postupně snižovala druhová pestrost všech skupin dinosaurů a některé větve nakonec zcela vymřely, a to již 24 milionů let před meteorickou katastrofou. Výjimku tvořili pouze býložraví hadrosauři a ceratopsidé, kterým se pravděpodobně díky vyvinutí silných čelistí a zubů dařilo konzumovat i takové druhy rostlin, které jiné druhy nebyly schopné pozřít.

Co přesně bylo příčinou úbytku pestrosti druhů dinosaurů před konečným vymřením, se vědcům zjistit nepodařilo. S největší pravděpodobností šlo o zvýšenou sopečnou aktivitu, klimatické změny nebo konkurenci rychleji se rozvíjejících živočišných druhů.

Sjezd v Kitzbühelu se dnes kvůli počasí nepojede

V Kitzbühelu se dnes lyžaři na start slavného sjezdu nepostaví. Pořadatelé závod Světového poháru na Hahnenkammu zrušili vzhledem k nepříznivým povětrnostním podmínkám a ke stavu obávané sjezdovky Streif. Začátek byl naplánován na 11:30, ale jury a Mezinárodní lyžařská federace FIS hned po ranní inspekci rozhodly kvůli sněžení, dešti a mlze o zrušení závodu.

Během poledne se rozhodne o zbylém programu závodního víkendu. Podle aktuálního plánu je v neděli na programu superobří slalom.

Dnes se měl na Hahnenkammu jet klasický závod po páteční předehře, kterou představovala náhrada za neuskutečněný sjezd ve Wengenu. Z vítězství se radoval Švýcar Beat Feuz, závod ale zastínily dva těžké pády a nakonec se kvůli silnému větru dostalo na trať jen 30 lyžařů, tedy minimální počet pro započítání výsledků.

Biden si volal s prvním zahraničními lídry od své inaugurace

Americký prezident Joe Biden si v pátek telefonoval s prvními zahraničními lídry od své středeční inaugurace. Nejdříve hovořil s kanadským premiérem Justinem Trudeauem, se kterým se podle agentury Reuters dohodli spojit síly v boji proti koronaviru. Následně šéf Bílého domu volal mexickému prezidentovi Andrésovi Manuelovi Lópezovi Obradorovi. Ten označil hovor za "příjemný a zdvořilý" a dodal, že vše nasvědčovalo tomu, že vztahy mezi oběma státy budou dobré.

"Probrali spolupráci ohledně vakcín," citoval Reuters z komuniké úřadu kanadského ministerského předsedy. Podle agentury AP státníci probírali možnost, aby Kanada dostávala vakcíny proti covidu-19 z výrobního zařízení firmy Pfizer v americkém Michiganu. V současné době Ottawa obstarává všechny dávky očkovací látky ze zařízení Pfizeru v Belgii a firma jí už oznámila, že bude mít v dodávkách zpožděn