Čínská vláda s tím nesouhlasí, cituje text náměstka ministra obchodu Ling Ťia, který to uvedl na setkání s českou delegací v Pekingu. Čína je ochotna posílit spolupráci s českou stranou v oblastech zahrnujících obchod, investice a novou energetiku a rozšířit dovoz high-tech výrobků a zařízení z Česka, dodal podle agentury Bloomberg náměstek.
Evropská unie se rozhodla zavést na elektromobily cla, protože se s Pekingem nedokázala dohodnout na přátelském vyřešení sporu ohledně podmínek jejich dovozu. Evropská komise v úterý oznámila, že uzavřela antisubvenční vyšetřování a že zavádí dodatečná cla na dobu pěti let. Rozhodnutí bylo hned v úterý zveřejněno v Úředním věstníku EU a od středy začalo platit.
Brusel tvrdí, že čínská vláda poskytuje výrobcům elektromobilů nedovolené subvence. Čína s tím nesouhlasí a proti clům se ohradila. Oznámila také, že spor bude řešit za účasti Světové obchodní organizace.
Evropská komise jako exekutivní orgán EU zavedla clo 17 procent na elektromobily od čínského výrobce BYD, 18,8 procenta na elektromobily od firmy Geely a 35,3 procenta na auta, která vyváží čínský státní podnik SAIC. V EU přitom standardně platí na dovoz aut desetiprocentní clo. To znamená, že nejvyšší clo na dovoz elektromobilů z Číny teď činí 45,3 procenta. Komise už dříve uvedla, že nejvyšším clem zatíží ty automobilky, které s ní nespolupracovaly při vyšetřování dopadů subvencí poskytnutých čínskou vládou.