Moskva/Washington - Ruský prezident Vladimir Putin oslovil Američany komentářem v deníku New York Times.
Vyzýval je, aby neútočili na Sýrii, protože velká část světa je už i bez toho nepovažuje za vzor demokracie, ale za někoho, kdo se opírá jen o brutální sílu.
Spíš než cokoliv jiného ale Američany jeho výzvy urazily a naštvaly. Politici jeho názory odmítají, média hovoří a píší o Putinově selektivní paměti a přinejmenším svérázné interpretaci faktů.
Sociální sítě - zejména Twitter - zaplavily vtipy na Putinův účet. Většina reakcí se zhruba shoduje v jednom: zrovna o rady ruského prezidenta nestojíme.
Republikánský předseda Sněmovny reprezentantů John Boehner uvedl, že ho Putinův komentář urazil.
Mluvčí Bílého domu Jay Carney upozornil na to, že Putin využívá svobody médií, která je ovšem u něj doma v Rusku potlačována.
"Stojí za to připomenout velkou ironii, že otištění komentáře reflektuje mimořádnou tradici svobody v naší zemi. Tradici, která není sdílena Ruskem. A faktem je, že svoboda vyjadřování se v Rusku v posledních zhruba deseti letech zhoršuje," uvedl Carney.Zřejmě nejdále zašel v odmítavé reakci předseda zahraničněpolitického výboru Senátu Robert Menendez.
"Skoro se mi chtělo zvracet. Někdo, kdo se vypracoval v KGB, nám sděluje, co je náš národní zájem a co není. Samozřejmě to podtrhuje otázky, zda to Rusové s plánem pro Sýrii myslí opravdu vážně," řekl demokratický senátor.
Vůdkyně demokratů ve Sněmovně reprezentantů Nancy Pelosiová znovu připomněla v souvislosti s Putinovým textem na Západě kritizovaný ruský zákon o zákazu propagace homosexuality.
"Na konci článku Putin píše, že jsme všichni Boží děti. To je skvělé. Doufám, že to platí i pro homosexuály a lesbičky v Rusku."
"Člověk, který válčil v Čečensku a Gruzii bez souhlasu OSN, bude říkat, že války bez souhlasu OSN jsou nelegální?" tweetoval novinář John Podhoretz. Senátor John McCain, dlouhodobý ostrý kritik Putina, na Twitteru napsal: "Putinův komentář je urážkou inteligence všech Američanů."
Ruský prezident ve svém textu uvedl, že syrská krize ho přiměla oslovit přímo americký lid a jeho vůdce.
Otištění komentáře v New York Times zajistila firma Ketchum Inc., působící v oblasti public relations. Kreml si ji najal už v roce 2006 k tomu, aby vylepšila ve Spojených státech obraz Ruska.
Například v roce 2007 dostala šestadvacet milionů dolarů za kampaň, která měla zlepšit image ruského plynárenského giganta Gazprom.