Bývalého mluvčího Camerona zatkla za odposlechy policie

News of the World ostudně končí. Redakce je pobouřena, britská společnost znechucena
Nedělník News of the World už Brity šokovat nebude.
Nedělník News of the World už Brity šokovat nebude. | Foto: News of the World

* Do textu jsme nově doplnili vyjádření Davida Camerona * Nově jsme také zveřejnili identitu druhého zatčeného, jde o bývalého královského zpravodaje

Londýn - Britská policie na několik hodin zatkla Andyho Coulsona, někdejšího ředitele tiskového oddělení britského premiéra Davida Camerona.

Coulson je jedním ze dvou bývalých členů redakce bulvárního týdeníku News of the World (NoW), pro něž si přišel Scotland Yard. Může za to aféra telefonních odposlechů obětí zločinů a rodin padlých vojáků, která tento nejčtenější britský bulvár "položila na lopatky" .

Už v pátek ráno britský list Guardian napsal, že policie Coulsona a jednoho z jeho spolupracovníků zatkne a obviní z toho, že v letech 2003-2007, kdy v News of the World působil jako šéfredaktor, o odposleších přinejmenším věděl, nebo do nich byl přímo zapleten.

Andy Coulson

  • Dnes třiačtyřicetiletý Andy Coulson odešel z pozice šéfredaktora News of the World v roce 2007. Opustit redakci musel kvůli obvinění z "napíchnutí" telefonu prince Williama.
  • Nové uplatnění našel v řadách konzervativců.
  • Po volbách v roce 2010 získal post premiérova poradce a ředitele komunikace v nové vládě.
  • Z pátečního prohlášení Davida Camerona vyplývá, že mezi ním a současným britským premiérem vzniklo přátelské pouto, které trvá dodnes.
  • Ochranná ruka ministerského předsedy ale Coulsonovi příliš nepomohla. V pátek v 11:30 si pro něj přijela policie. Byl zatčen a převezen k výslechu.
  • Kromě odposlouchávání telefonů bude detektivy zajímat také údajné uplácení vysoce postavených policistů.


Coulson jakoukoliv vinu popírá. Tvrdí, že o metodách redaktorů nic netušil.

Večer, poté, co jej policie propustila, odmítl říci, zda byl z z něčeho formálně obviněn. Pouze sdělil, že by toho chtěl říci opravdu hodně, ale bylo mu doporučeno se nevyjadřovat.

Cameron: Druhá šance nevyšla

Vůdce opozičních labouristů Ed Milliband Camerona vyzval, aby se za neuvážené zaměstnání Coulsona omluvil.

Britský ministerský předseda to na páteční mimořádné tiskové konferenci odmítl. Řekl však, že přijímá "plnou odpovědnost" za to, že Coulsona najal.

Zaměstnal jej v roce 2007 nejprve jako svého hlavního mediálního poradce a po vyhraných volbách loni v květnu jako ředitele komunikace na Downing Street. Pod tlakem rostoucího skandálu Coulson z této funkce letos v lednu odstoupil.

"Druhá šance nefungovala a Andy Coulson musel znovu rezignovat," prohlásil Cameron.

Podle něj se vyšetřování, které povede soudce, má zaměřit na tři okruhy: Proč původní policejní vyšetřování aféry selhalo, co se přesně v listu dělo a jaké jsou praktiky britského tisku obecně.

Zatčen i bývalý královský zpravodaj

Kromě Coulsona byl časně ráno zatčen také bývalý královský zpravodaj NoW Clive Goodman, který strávil v roce 2007 čtyři měsíce ve vězení kvůli tomu, že nechal odposlouchávat hlasové schránky členů královské rodiny a jejího personálu.

Kvůli jeho aféře tehdy odešel Coulson z šéfredaktorského místa v NoW. Tvrdil však, že šlo o izolovaný případ, o kterém nevěděl a za který přijal odpovědnost automaticky jako šéfredaktor.

Sám Goodman nyní pracoval pro jiný britský tabloid - pro bulvární nedělník Daily Star Sunday.

I do této redakce se v pátek vypravili detektivové. Strávili tam zhruba dvě hodiny a odnesli si disk se záznamem aktivity na Goodmanově počítači.

"Policisté uvedli, že provádějí tyto rutinní kontroly všude, kde Goodman pracoval od odchodu z NoW," uvedl list v prohlášení.

Prohledán byl i Goodmanův dům v jižním Londýně.

Britové se zlobí, novináři též

Skandál s odposlechy příbuzných padlých vojáků mezitím vyvolal ve Velké Británii všeobecné pohoršení

James Murdoch, šéf vydavatelského gigantu News Corporation pro Evropu, následně nečekaně rozhodl, že vydávání bulvárního týdeníku po 168 letech zastaví. To zase rozezlilo redakci.

Na čtvrteční zprávu o konci News of the World reagoval současný šéfredaktor Colin Myler prohlášením, že se jedná o nejsmutnější den v jeho kariéře.

David Cameron se svým exmluvčím Andy Coulsonem.
David Cameron se svým exmluvčím Andy Coulsonem. | Foto: repro Aktuálně.cz

Redaktoři jako obětní beránci?

Jeho podřízení šli ale ještě dál: Místo o zarmoucení mluví o vzteku. Mediální magnát James Murdoch a vydavatelství News Corporation z nich prý udělali oběti a nutí je nést vinu za dřívější prohřešky týdeníku.

Šéf politické rubriky David Wooding označil radikální rozhodnutí za ránu z čistého nebe.

"V redakci sedí dvě stovky lidí. Z doby, kdy docházelo k odposlechům, v ní zůstali dva nebo tři. Všechno se to stalo před deseti nebo jedenácti lety. My jsme přišli, abychom News of the World očistili," řekl novinář v pátečním ranním vysílání BBC.

Murdoch oznámil uzavření redakce nedělníku, který měl náklad 2,5 milionu kusů, v prohlášení ke členům redakce.

Rozhodnutí zdůvodnil tím, že "to dobré, čeho noviny dosáhly, bylo pošpiněno špatným, a pokud se poslední obvinění ukážou jako pravdivá, nehumánním jednáním, které do společnosti nepatří."

Zápisky soukromého detektiva

Poslední dramatický vývoj v několik let trvající kauze odposlechů vyvolala informace, že Scotland Yard šetří v kauze nelegálních telefonních odposlechů nová obvinění.

Britský premiér má problém. Opozice chce, aby se omluvil, že zaměstnal muže, který se
Britský premiér má problém. Opozice chce, aby se omluvil, že zaměstnal muže, který se | Foto: Reuters

V zápiscích Glenna Mulcaira, soukromého vyšetřovatele ve službách bulvárního News of the World, se totiž našla i telefonní čísla rodin obětí vojáků zabitých během operací v Afghánistánu a Iráku.

Mulcair tak mohl odposlouchávat i jejich hovory.

Dokumenty, které News International policii dodalo, navíc ukazují, že týdeník poslal v roce 2003, kdy převzal řízení News of the World právě Coulson, na účty několika policejních důstojníků úplatky v hodnotě sto tisíc liber.

Na znechucení britské veřejnosti reagovali inzerenti, kteří začali z News of the World hromadně stahovat reklamy. Mezi nimi i ten největší - Procter&Gamble. Ten jen v loňském roce za reklamu v tomto periodiku utratil téměř 1,5 milionu liber.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Ruští lékaři vyzvali Navalného, aby ukončil hladovku, než bude pozdě

Ruští lékaři, kteří poskytovali péči opozičnímu představiteli Alexeji Navalnému, když byl na svobodě, politického aktivistu nyní vyzvali, aby v zájmu zachování svého zdraví ukončil protestní hladovku. Vyjádřili obavy o jeho život a úřady vyzvali, aby umožnily jeho převoz z vězeňské do civilní nemocnice v Moskvě.

Ruská ombudsmanka Taťjana Moskalkovová dnes naopak uvedla, že lékařská péče, které se Navalnému ve vězeňském zařízení ve Vladimirské oblasti dostává, odpovídá mezinárodním standardům, napsala agentura Interfax.

Vězněný Navalnyj drží hladovku již 23 dní. Chce její pomocí docílit, aby k němu byli puštěni kromě vězeňských zdravotníků také lékaři zvenčí.

"Pokud bude hladovka pokračovat, dokonce i po velmi krátkou dobu, bohužel brzy jednoduše nebudeme mít koho léčit. Naším hlavním úkolem je ochránit život a zdraví našeho pacienta," napsali lékaři. Jejich výzvu zveřejnil ruský opoziční zpravodajský portál Mediazona.

K otevřenému dopisu se připojila šéfka ruských lékařských odborů a Navalného lékařka Anastasija Vasiljevová. "Opravdu doufáme, že Alexej zítra (v pátek) hladovku ukončí," sdělila Vasiljevová agentuře Reuters.

Zdroj: ČTK
Další zprávy