Kauza odposlechů: Bulvární News of the World končí

Jakub Novák
7. 7. 2011 19:05
Kromě obětí zločinů se zřejmě odposlechy zaměřily i na rodiny mrtvých vojáků
Andy Coulson a David Cameron.
Andy Coulson a David Cameron. | Foto: repro Aktuálně.cz

Londýn - Bulvární britský týdeník News of the World po 168 letech končí. Oznámil to ve čtvrtek odpoledne James Murdoch. Rozhodnutí je zřejmě výsledkem tlaku veřejnosti a odlivu inzerentů, kteří nechtěli být spojováni s praktikami listu, jehož novináři odposlouchávali třeba oběti zločinů nebo, jak se nyní ukázalo, i rodiny padlých britských vojáků.

Nedělník má náklad přes dva a půl milionu výtisků, jeho dvě stě zaměstnanců přijde o práci.

Britský Scotland Yard vyšetřuje v kauze nelegálních telefonních odposlechů nová obvinění.

V zápiscích Glenna Mulcaira, soukromého vyšetřovatele ve službách bulvárního News of the World, se totiž našla i telefonní čísla rodin obětí vojáků zabitých během operací v Afghánistánu a Iráku. Mulcair tak mohl odposlouchávat i jejich hovory.

Znechucená veřejnost

Britská veřejnost tím dostává další ránu. Přichází krátce po zděšení vyvolaném předchozími odhaleními, týkajícími se manipulace s hlasovou schránkou zavražděné Milly Dowlerové, nabourání telefonů rodin obětí bombových útoků z července 2005, politiků či členů královské rodiny.

Zpráva, kterou přinesl deník The Guardian, cituje právničku jedné z obětí, Geraldine McCoolovou, která uvedla, že byly se svou klientkou informovány o možnosti napíchnutí jejich telefonů.

Doposud však nezaznamenaly žádnou zprávu, v níž by byly takto získané údaje použity, což však může zčásti pramenit z opatrnosti, s jakou právníci komunikují se svými klienty.

Nicméně vlastník týdeníku, News International (britská pobočka Murdochova News Corporation), už kontaktoval ministerstvo obrany kvůli vyšetření tvrzení o odposlouchávání hovorů rodin mrtvých vojáků. Ministerstvo případ nechalo zatím bez komentáře s odvoláním na vyšetřování, které teď provádí Metropolitní policie.

Jak rozhýbat britskou politiku

Na politické úrovni se nyní řeší zřízení vyšetřovacích komisí k této události. Kromě toho se rozhodnutí o povolení prodeje většinového podílu v satelitní televizi BSkyB protáhne o několik týdnů. Původně mělo konečné slovo padnout již tento pátek. Výsledek bude záležet zejména na závěrech vyšetřování odposlouchávací kauzy, ale i na výsledcích konzultací s příslušnými kontrolními úřady.

Těžké rány pro bulvár

Spolu s tím roste tlak i na samotné News International. Předseda labouristů, Ed Miliband, žádá odstoupení generální ředitelky Sarah Brooksové a přezkoumání rozhodnutí o převedení BSkyB pod Murdochova křídla Komisí pro hospodářskou soutěž.

Miliband kromě toho také označil pomalé a váhavé kroky britského premiéra Camerona v této kauze jako důsledek jeho blízkých vztahů s News International.

Po oddálení rozhodnutí o prodeji volali i samotní akcionáři. Na celou kauzu samozřejmě zareagovala i burza - akcie News Corporation na Wall Street klesly o pět procent a akcie BSkyB na londýnské burze o přibližně dvě procenta.

Nick Clegg trvá na přítomnosti soudce v alespoň jedné vyšetřovací komisi.
Nick Clegg trvá na přítomnosti soudce v alespoň jedné vyšetřovací komisi. | Foto: Reuters

Přes všechny současné problémy stojí dál Rupert Murdoch za Brooksovou, stejně jako britský premiér David Cameron za Coulsonem.

Společnost navíc nyní přišla s informací, že Brooksová byla v době zásahů do hlasové schránky Dowlerové na dovolené v Itálii. Veškerá zodpovědnost tudíž padla na hlavu jejího zástupce, kterým byl v té době právě Coulson. Vzhledem k prohlášením některých zaměstnanců novin se ale zdá, že Brooksová přes toto tvrzení měla přehled o tom, co se v novinách děje.

Dokumenty, které News International policii poslalo, navíc ukazují, že týdeník poslal v roce 2003, kdy převzal řízení News of the World právě Coulson, na účty několika policejních důstojníků úplatky v hodnotě sto tisíc liber.

Kdo je Andy Coulson?

Coulson odešel z News of the World v roce 2007, poté co byl obviněn z napíchnutí telefonu prince Williama. Začal pracoval ve službách konzervaticů, což mu po volbách v roce 2010 vyneslo post premiérova poradce a ředitele komunikace v nové vládě. Ačkoliv tuto pozici v lednu letošního roku opustil, zdá se, že jeho angažmá teď konzervativci litují. A zřejmě toho litují i zástupci News of the World, jelikož je možné, že by se jinak celá událost na povrch nedostala.

V závislosti na výsledku jednání vládních politiků by měla vzniknout jedna nebo dvě vyšetřovací komise. Očekává se, že jedna bude mít za úkol vyšetření celé události a druhá bude řešit otázku regulace médií v budoucnu.

Mezi oběma koaličními partnery panují drobné neshody ohledně přítomnosti soudce v komisi. Zatímco Cameron to nepovažuje za nutné, Clegg na něm trvá.

Konec týdeníku

News of the World mezitím opustili další inzerenti - zejména ten největší, Procter&Gamble, který jen v loňském roce za reklamu v tomto periodiku utratil téměř 1,5 milionu liber.

Vznesená obvinění a odliv inzerentů tak nakonec vedly k ukončení vydávání News of the World.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Fotbalisté Turína uhráli remízu na Laziu a zachránili se, sestupuje Benevento

Fotbalisté FC Turín uhráli v dohrávce 25. kola italské ligy bezgólovou remízu na hřišti Lazia Řím, jež v závěru nastřelilo dvě tyče, a zachránili se v Serii A. Nejvyšší soutěž jako třetí opouští Benevento, které se připojí už k dříve známým sestupujícím Crotone a Parmě.

Turín získal potřebný bod navzdory tomu, že v posledních minutách čelil velkému tlaku favorizovaného Lazia. V 84. minutě domácí kanonýr Ciro Immobile nastřelil z penalty jen tyč, stejně jako v šesté nastavené minutě hlavou Manuel Lazzari.

Kolo před koncem tak Turín získal čtyřbodový náskok před osmnáctým Beneventem, které trénuje bývalý hvězdný útočník Filippo Inzaghi. Lazio vedené jeho mladším bratrem Simonem skončí šesté a bude hrát v příští sezoně Evropskou ligu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Praze Kbelích dnes večer přistál první ze dvou nových letounů CASA pro českou armádu. Modernizovaný model doplní nynější flotilu čtyř letounů

Zdroj: ČTK
Další zprávy