Airbus se po tragédii zatvrdil, kontrol netřeba, tvrdí

Martin Novák Martin Novák, Roman Gazdík
11. 6. 2009 14:12
Pád airbusu Air France do Atlantiku 1. června stále není objasněn, hovoří se o špatné rychlosti
Zmizelým letounem je Airbus A330-200.
Zmizelým letounem je Airbus A330-200. | Foto: Reuters

Paříž - Letecká společnost Air France není přesvědčená, že nehodu jejich airbusu A330-200 způsobily vadné senzory měřící rychlost. Airbus mezitím popřel zprávy o tom, že by se chystal provizorně vyřadit stroje A330 a A340, kterých se vadné senzory týkají.

Zpráva o tomto údajném kroku francouzského výrobce letadel se objevila ve středečním vydání francouzského deníku Le Figaro.

„Nepřemýšlíme o pozastavení letů flotily, protože její provozování je bezpečné," prohlásil mluvčí společnosti Stefan Schaffrath. „Je to lež." Airbus se chce prý dokonce obrátit na soud, který by zakročil proti „tak nezodpovědné žurnalistice."

Airbusy jsou bezpečné

Francouzští vyšetřovatelé mají vydat první zprávu o možných příčinách nehody až na konci června a zatím tvrdí, že jsou jisté pouze dvě věci. Zaprvé to, že se letadlo v době neštěstí nacházelo v prudké bouři, zadruhé, že senzory poskytovaly „rozdílné" údaje o tom, jak rychle se stroj pohybuje.

Právě na takzvané Pitotovy trubice je však jejich pozornost podle zpráv francouzských médií soustředěna nejvíce. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v úterý vydala doporučení pro piloty týkající se postupu v případě, že by senzory poskytovaly konfliktní data o rychlosti letadla.

EASA však zdůraznila, že jsou airbusy „bezpečné" a že je potřeba s případným nařízením týkajícím se výměny Pitotových trubic počkat, dokud nebudou zanalyzována všechna dostupná data.

Jsou za tím senzory?

Air France začala - poté, co se nedohodla s Airbusem - na konci dubna senzory vyráběné společností Thales sama vyměňovat za novější typ. Už před rokem se totiž poprvé objevily problémy se zamrzáním úzkých průduchů, což pak vedlo k nepřesnému měření. 

Podle mluvčího Air France však letecký přepravce stále není přesvědčen o tom, že příčinou nehody byly vadné senzory.

„Okolnosti tomu tak chtěly, že k prvnímu nahrazení došlo v pátek těsně před nehodou," prohlásil na tiskové konferenci Pierrre-Henri Gourgeon. „Nejsem přesvědčen o tom, že senzory rychlosti byly příčinou nehody."

Výměnu sond na svých airbusech už oznámily společnosti Delta Air Lines nebo chilský dopravce LAN.

Ministerstvo: teroristé tam nebyli

Některá světová média spekulují, že se letadlo rozlomilo ještě ve vzduchu. Poukazují například na to, že různá těla cestujících byla nalezena ve vzdálenosti více než osmdesáti kilometrů od sebe. Podle Le Figaro se letoun rozlomil ještě za letu a to postupně, nikoliv v několika vteřinách.

Francouzská média ve čtvrtek rovněž informovala, že dva cestující letu AF447 měli kontakty na islámské teroristy, podle pozdějšího prohlášení francouzského ministerstva vnitra však tito pasažéři žádné nebezpečí nepředstavovali.

Černou skříňku nyní hledá v Atlantském oceánu francouzská jaderná ponorka Emeraude, ale pátrači nevylučují, že se jí nepodaří objevit. Do brazilského přístavu Recife dnes dorazila těla prvních šestnácti pasažérů, které pátrací tým objevil na hladině Atlantiku.

 

Právě se děje

Další zprávy