Spojování pivovarů bude pokračovat

Ondřej Moravanský, analytik Cyrrus
28. 3. 2008 0:01
Posílit mohou i ty malé
Foto: Jaroslav Pikous Aktuálně.cz

V úterý oznámila třetí největší světová pivovarská skupina, nizozemský Heineken, akvizici menší české firmy Drinks Union s její patrně nejznámější značkou Zlatopramen.

Je to v poslední době druhá akvizice Heinekenu v Česku, loni koupil pivovar Krušovice. Do skupiny patří i Starobrno.

Z hlediska objemu prodeje patří náš trh ve světě k malým, české pivovary se ovšem řadí do první desítky světových exportérů. Zajímavé exportní trhy jsou v současné době například Polsko a Rusko.

Heineken chce dál posilovat

Společně s faktem, že české pivovarnictví je solidně ziskové a stále ještě skýtá příležitosti k dalšímu růstu, pak zřejmě nikoho nepřekvapí, že jsou české pivovary stále objektem zájmu velkých světových skupin.

Heineken je teď na trhu trojkou s přibližně 14 procenty. Dotahuje tak Pivovary Staropramen ze skupiny InBev s jejich šestnáctiprocentním podílem. Největší Pilsner Urquell patřící do skupiny SABMiller má zhruba 45 procent trhu.

Vedle těchto gigantů však na trhu existuje stále zajímavý počet pivovarů regionálního významu. Ty jsou sice menší, ale díky věrnému okruhu "příznivců" a zejména díky sdružování do ekonomicky spojených skupin je jich většina v současné době v dobré ekonomické kondici. Není tedy divu, že právě jedna taková skupina byla cílem akvizice Heinekenu.

Privatizace Budvaru v nedohlednu

Navíc, nevypadá to že by tímto krokem pro Heineken snaha konsolidovat a posílit pozici na českém trhu skončila. To, že budou probíhat další akvizice je všeobecně předpokládáno.

Atraktivní cíle pro další investory naše pivní luhy a háje stále ještě skrývají. Vedle Drinks Union jsou na trhu ještě přinejmenším dvě zajímavé skupiny moravská PMS Group (například Holba, Litovel), nebo relativně nová K Brewery Group (Svijany, Černá Hora či Platan).

Je možné, že se malé pivovary budou dále spojovat do rozsáhlejších skupin. Při současném rozdělení trhu by ale například subjekt vzniklý hypoteticky z PMS Group a K Brewery Group ohrozil pouze čtyřku na trhu Budvar.

Samotný Budvar je stále státním podnikem. O jeho privatizaci se sice delší dobu mluví, ale zatím to nevypadá, že by byla na pořadu dne. Otázkou je také jeho případná hodnota. Produkcí nepatří mezi největší, ale obzvláště ceněna je jeho ochranná známka Budvar, resp. Budweiser.

Koncentraci mohou využít i malí

Dalším faktem podporujícím konsolidaci v pivovarnictví jsou v poslední době zvyšující se náklady na zemědělské suroviny a energie.

Koncentraci provázejí obavy, že se piva vyráběná v daných skupinách chuťově sjednotí, obdobně jako tomu je například v automobilovém sektoru, kde se technicky téměř totožná auta prodávají pod různými značkami.

To by ale na druhou stranu mohlo opět zlepšit pozice menších výrobců, pokud budou schopní nabízet různá chuťově nebo jinak specifická piva.

 

Právě se děje

Další zprávy