Brno - Na počátku byla pětitisícová investice studenta čtvrtého ročníku VUT. Letošní obrat Student Agency překročí tři miliardy korun. Portfolio služeb zanedlouho rozšíří osobní železniční doprava. Ambiciozní plán luxusních vlaků i nespokojenost se situací na českých drahách vylíčil Aktuálně.cz Radim Jančura.
A: Odkud pramení motivace vstoupit na koleje? Jde o dětský sen, snahu šetřit přírodu, či máte vlaky raději než autobusy?
Vidím vlaky jako vyšší stádium dopravy, které má obrovskou budoucnost. Smysl podnikání není zisk do kapes společníků, které nemám, ale vůle dělat, co jiní ocení.
A: Máte již konkrétní představu o podobě, počtu a výbavě vlaků? A budou žluté?
Máme. Budeme nakupovat 6 souprav, respektive pět a jednu náhradní. V tuto chvíli vybíráme výrobce a dolaďujeme detaily týkající se komfortu pro cestující. Vlaky budou žluté, barva se osvědčila u autobusů, je to barva firemní.
A: Šest vlaků vyjde na 2 miliardy, což představuje značnou část ročního obratu Student Agency. Podaří se našetřit na vlaky do avizovaných tří let?
Peníze na vlaky musíme našetřit v průběhu příštího roku. Nikoliv celé 2 miliardy, ale jen 10% zálohu, tedy 200 mil Kč. Poté se bude vlak téměř rok projektovat, neboť to, co požadujeme se nikde nevyrábí ani nejezdí. Další rok se budou vlaky vyrábět a další rok homologovat. Je tedy reálné, že za 3 roky vyjedeme s cestujícími. Rozjezd pendolína trval podstatně déle.
A: Žluté vlaky nejdříve spojí Ostravu s Prahou. Kdy je nasadíte na koleje mezi Prahou a Brnem? Plánujete následně zrušit vytížený a oblíbený autobusový spoj na D1?
Po trati Praha - Brno, kterou nyní ovládáme po silnici, také šilháme, ačkoli je projekt vlaků připravován na linku Praha-Ostrava. Zde jsme schopni provozovat luxusní vlak bez státních dotací. Českým drahám se stěží podaří dostat pasažéry z našich autobusů z Brna do Prahy, pro nás to bude snažší. Pak bychom postupně rušili autobusové spoje a naučili naše klienty jezdit vlakem. Osobně bych dal této trati přednost. České dráhy dostávají obrovské dotace na provoz rychlíků a expresů. Nám by stačilo 80% těchto dotací, nabídli bychom však vlak, který v kvalitě nenajde v celé Evropě soupeře.
Radim Jančura
- 1972 narozen v Ostravě
- absolvoval Fakultu elektrotechniky VUT Brno
- 1993 začal v Brně podnikat s au pair programy
- 1996 založil Student Agency s.r.o.
- je jediným majitelem, ředitelem skupiny SA (Orbix a DPL Real)
- 2003/4 rozjíždí "žlutou" autobusovou dopravu
- 2005 získal titul Podnikatel roku
A: Kolik by mohla stát vlaková jízdenka z Brna do Prahy?
Budeme-li vycházet z dnešních cen, kdy autobus stojí max 180 Kč, vlak nesmí být dražší než 230 Kč.
A: Dají se ve vlacích očekávat stejné, či lepší služby jako v autobusech?
Ve vlaku bude celkem 6 tříd, s tím, že ta "nejhorší" bude neporovnatelně kvalitnější, než první třída v Pendolínech či v německých ICE vlacích. Naše služby jsou založeny na kvalitním servisu vůči cestujícím, ve vlaku nabídneme ještě lepší služby, než v našich autobusech. Tedy kromě stewardů, zdarma nápojů, časopisů, novin, sluchátek nabídneme opravdové kino a ještě několik překvapení, které zatím držíme pod pokličkou. Obchodní cestující ocení konferenční místnost.
A: Který z účastníků výběrového řízením má vaše sympatie, Siemens či Stadler? A na platformě jakého současného vlaku hodláte vlaky postavit?
Každá z těchto firem má své plusy i mínusy. Výběrové řízení ještě není ukončeno, ač pracujeme na takových detailech, jako vybavení kuchyně atd. Pro představu, design vlaku se bude blížit vlakům ICE3, které jezdí v Německu.
A: Nebojíte se osudu, mimo jiného problémů s homologací, který potkal RT-Expres společnosti Railtrans?
Nebojíme. Objednávka bude na vlak, který splňuje všechny požadavky drážního úřadu, neuděláme stejnou chybu, jako České dráhy u Pendolín. Mimochodem, česká Pendolína patří, jak už to tak u nás chodí, k nejdražším vlaků, co jezdí v Evropě, kvalitativně však jsou mnohem níže.
A: Bude obtížné, intergrovat "žluté vlaky" do jízdních řádů spolu se spoji Českých drah?
Dá se předpokládat, že se České dráhy budou bránit a tak i již dnes činí skrz ministerstvo dopravy, které se návrhem nového zákona o veřejné dopravě snaží znemožnit vstup Student Agency na koleje. Jsme však v právu, stát si neuvědomuje fakt, že jsme ve společné Evropě. Stát by neměl skrz české dráhy podnikat, jeho úloha by měla být jen a jen nastavení takových podmínek, aby mohla probíhat rovná hospodářská soutěž. Na té získá především zákazník a stát ušetří miliardy, které tečou do černé díry zvané České dráhy. Jak už to v naši krásné zemi bývá, všechny je jinak a osobní zájmy jednotlivců jsou nad zájmy státu a jeho obyvatel.
A: V jakém horizontu vidíte ziskovost žlutých vlaků?
Tak jako u autobusů, maximálně za 3 měsíce provozu. (Smích)