Praha - Rozdělení pražského dopravního podniku na infrastrukturu a provozovatele dopravy. To je recept vedení magistrátu na záchranu problémové městské firmy, která rok od roku ukusuje větší část z pražského rozpočtu.
Podle šéfů města by změna měla přinést průhlednější hospodaření a příchod konkurenčních dopravců.
Inspirací nového modelu se má stát někdejší reorganizace Českých drah. Ty se v roce 2003 rozdělily na provozovatele dopravy a Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC), která dostala do majetku dopravní cestu.
Něco podobného teď TOP 09, která vládne pražskému magistrátu, plánuje pro dopravní podnik. Veškerá infrastruktura, tedy koleje, perony či stanice, by přešla na jinou městskou firmu.
Podle zdrojů z magistrátu by mohlo jít o nynějšího organizátora veřejné dopravy, firmu Ropid. Podle jeho zástupců podobné rozdělení funguje například ve Stockholmu.
Dopravní podnik by se přestal starat o infrastrukturu a jeho jediným úkolem by byl provoz MHD. Zatím ale není jasno v otázce, na kterou ze stran by přešel vozový park.
Pokud by se magistrát striktně držel příkladu Českých drah a SŽDC, zůstaly by vozy v majetku dopravního podniku.
Pražský plán se ale s největší pravděpodobností bude lišit, protože zahrnuje tři různé typy dopravy: metro, tramvaje a autobusy. Otázkou je hlavně metro, protože vlastník vozů je prakticky jediný možný provozovatel.
"Tohle zatím není vyřešené. Jednou z možností pro metro je pronajímat nejen dopravní cestu, ale i vozy," řekl deníku Aktuálně.cz zdroj obeznámený s jednáním. Tak podle Ropidu funguje například autobusová a trolejbusová doprava v Teplicích.
Pravděpodobnější ale je, že metro zůstane v režii dopravního podniku a soukromník se bude hledat především na autobusy a na tramvaje.
"V metru si to neumím představit. Ale jinak je v zahraničních městech zcela běžné, že jedna firma zajišťuje tramvaje a druhá autobusy, další zase příměstskou dopravu. Není to nic neobvyklého," okomentoval plán Ladislav Bína, vedoucí Ústavu logistiky a managementu dopravy Českého vysokého učení technického.
Experti: Ušetřit se může, když se převod dobře připraví
Podmínkou vstupu konkurenčních dopravců by bylo zachování jednotného systému jízdenek - tedy aby Pražané mohli jezdit na jeden jízdní doklad bez ohledu na dopravce.
Dopravní experti, které deník Aktuálně.cz oslovil, se shodují na tom, že dobře provedené rozdělení by ve výsledku mohlo být pro Prahu prospěšné.
"Na 100 procent by se tím dalo ušetřit. Současný systém, kdy podnik řídí jak provoz všech typů dopravy, tak infrastrukturu, nemá logiku," myslí si Bína.
"Uvidíte přesně, jaké peníze kam jdou. Navíc o jednotlivé segmenty se budou starat skuteční odborníci na danou věc. Musí se to ale dobře udělat. Pokud to naplánují špatně, tak to taky špatně dopadne," popsal někdejší ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr, který pracoval jak pro České dráhy, tak pro SŽDC.
Právě převod infrastruktury na SŽDC úplně bezproblémový nebyl, protože v majetku drah zůstala část nádražních budov.
V současnosti je financování podniku ze strany města poměrně komplikované. DPP dostává z veřejného rozpočtu takzvanou kompenzaci, která letos dělá 10,6 miliardy. Součástí částky, ze které se má zaplatit především provoz objednaných linek, je také přiměřený zisk, který má firmě umožnit obnovu vozového parku a infrastruktury.
Podle radního pro dopravu Jiřího Pařízka (TOP 09) se výše kompenzace a přiměřeného zisku stanovuje pro každý rok zvlášť a určuje ji aktuální finanční kondice firmy. "Přiměřený zisk má zabezpečit, aby podnik dostál svým závazkům, což se odvíjí od toho, kolik jich zvládne zaplatit z vlastních prostředků," uvedl Pařízek.
Investice do dopravní cesty jsou tedy závislé na hospodaření dopravního podniku. V případě rozdělení firem by magistrát přímo určoval, kolik peněz do infrastruktury půjde.
TOP 09: Město má kontrolovat infrastrukturu
"Já bych byl pro, město má mít stejně jako stát pod kontrolou infrastrukturu. Ten příklad SŽDC je správný," uvedl náměstek pro infrastrukturu Jiří Nouza (TOP 09) s tím, že by prosazoval i silnější pozici Ropidu.
Existenci plánu potvrdil i jeho spolustraník primátor Tomáš Hudeček. Úkolem nového generálního ředitele podniku Jaroslava Ďuriše pro nejbližší měsíce je ale podle něj vyřešit krizovou situaci se smlouvou na tramvaje a ohroženou dotací na metro A.
Zdroj blízký vedení města nicméně tvrdí, že vyjednávání o reorganizaci by mělo začít souběžně s řešením těchto problémů. "S Ďurišem by se to mělo brzy začít probírat. Zatím ale nebyl čas," uvedl. Příprava tak rozsáhlé změny si ale vyžádá minimálně rok a mezi tím se v Praze uskuteční komunální volby.
Při rozdělení Českých drah v roce 2003 došlo ještě k jedné zásadní úpravě, kdy všechny dluhy staré firmy přešly na SŽDC a České dráhy tak byly oddluženy. Podle představitelů města je tato otázka v případě pražského podniku předčasná. Nicméně magistrátu by taková účetní operace nijak zvlášť nepomohla - i oddlužení Českých drah totiž ve finále zaplatil stát.