Praha - Zhruba tři desítky cyklistů vyrazily ve čtvrtek večer z náměstí Jiřího z Poděbrad na vzpomínkovou jízdu za oběti dopravních nehod a propagátora městské cyklistiky Jana Bouchala. Toho v lednu 2006 při jízdě na kole srazilo v ulicích Prahy auto.
Kvůli bezpečnosti se mnozí z účastníků vybavili helmami s baterkami či signálními vestami. Na kola si pak připevnili blikající světla.
Čtvrteční cyklojízdu pořádala iniciativa Auto*Mat, kterou proslavil stejnojmenný dokument Martina Marečka. Dílo bylo vyhlášeno v říjnu loňského roku na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě nejlepším českým dokumentem desetiletí.
Po stopách Jana Bouchala
Podle Víta Masareho z iniciativy Auto*Mat byla akce jednou ze série cyklojízd, které se konají každý třetí čtvrtek v měsíci. Vzpomínková akce vede z Vinohrad na Malou Stranu do Sněmovní ulice, kde Bouchal pracoval. Trasa končí na křižovatce ulice Dukelských hrdinů a nábřeží kapitána Jaroše, kde se Bouchalova nehoda 6. ledna 2006 v 19:30 stala.
Na křižovatce stojí od roku 2008 takzvané "ghost bike" - bíle natřené kolo přidělané k lampě veřejného osvětlení, které připomíná nešťastnou událost.
"Protože se improvizovaný pomník již několik let nezměnil, plánujeme zde přidělat druhé," řekl Masare. V příštích letech by podle něj mohly na místě přibývat další.
Cyklisté stále doufají, že bude na křižovatce vztyčen permanentní pomník, který by varoval chodce, cyklisty i řidiče před nepřiměřeným chováním v dopravě a přílišnou lehkovážností za volantem i na přechodech.
Praha je pro chodce i cyklisty nejnebezpečnější město v ČR
Ve výtvarné soutěži zvítězil před několika lety sochař David Černý. Památník měla tvořit kovová silueta cyklisty sraženého z kola, zasazená do asfaltu vozovky v místě neštěstí a doplněná nápisem. Magistrátní odbor dopravy, Technická správa komunikací ani policie nesouhlasily. "Křižovatka také zůstává stále stejně nebezpečná jako v době před Bouchalovou smrtí," uvedl Masare.
Iniciativa Auto*Mat bojuje za bezpečnost v Praze, snaží se rozvíjet cyklistickou, pěší a veřejnou dopravu. Podle jejich dřívějšího vyjádření zemře nebo je těžce zraněno v hlavním městě každoročně až 170 lidí, chodců i cyklistů.
Vratislav Filler, jeden z členů sdružení uvedl, že samotných kolizí ubývá, počet chodců zraněných při nehodách je však v posledních pěti letech zhruba stejně vysoký, dětí zraněných autem při přecházení ulic je pak naopak víc. Praha je na tom podle něj ze všech českých měst nejhůře.