Brno, Dobrovíz - Zastupitelé Dobrovíze u Prahy schválili memorandum o spolupráci a smlouvu s developerem, který chce u obce vybudovat distribuční centrum amerického internetového obchodu Amazon. Pro byli čtyři zastupitelé, zbylí tři se hlasování zdrželi. Plány investora ale zatím narážejí na zamítavý postoj místního občanského sdružení, které se odvolalo proti rozhodnutí o umístění stavby.
Podobné rozhodování má před sebou i brněnské zastupitelstvo, které v pátek rozhodne o tom, zda bude v průmyslové zóně Černovická terasa stát druhý obří distribuční sklad Amazonu.
Zastupitelé budou hlasovat o smlouvě mezi městem a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), která má řešit chybějící dálniční sjezd. Jak hlasování dopadne, není jisté, protože to předchozí bylo velmi těsné a někteří zastupitelé se dosud nerozhodli.
Vzrušená debata s Mládkem
Rozhodování zastupitelů předcházela vzrušená debata s místními. Výstavbu loni lidé v Dobrovízi odmítli v lidovém hlasování, obávají se zejména nárůstu dopravy.
Smlouva s developerem po dlouhých jednáních dospěla do konečné podoby a vedení obce ji představovalo místním, jichž se v sále kulturního domu sešly asi tři desítky. Na jednání opět dorazil i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
"Co budu mít já jako občan? Zatím jsem vytušil, že budu mít stočné zadarmo a fotbalové hřiště," zeptal se jeden z diskutujících. Další zase namítl, že projekt by bylo lepší přemístit do lokality, kde je větší nezaměstnanost. Mládek připustil, že s investorem se o tom mohlo jednat a hledat lepší lokalitu. Kdyby hala stála o padesát kilometrů dál, bylo by podle něj nyní vše snazší. "Teď už je to bohužel postaveno 'ber, nebo nech ležet'," podotkl ministr. Poukázal na to, že investor dává přednost nejjednoduššímu umístění v oblasti s dobrou dopravní infrastrukturou.
Na jednání někteří lidé vyjádřili obavu, aby developer stihl vybudovat obchvat, jak se chce zavázat ve smlouvě, a zda je to reálné vzhledem k vlastnictví pozemků. Mládek v této souvislosti připomněl, že z nedokončení stavby v termínu by vyplývala sankce. Prohlásil také, že podoba smlouvy se od minulého týdne velmi výrazně posunula ve prospěch lidí v Dobrovízi. Totéž tvrdil i zástupce společnosti CzechInvest.
Místní ale jejich slova příliš neuspokojila. Jeden z účastníků diskuse prohlásil, že úřady a developerská firma zřejmě považují obyvatele Dobrovíze za "stádo blbců".
Podle zástupce developera Pavla Sovičky vyjde výstavba obchvatu na 20 milionů a výkupy pozemků na 24 milionů korun. Lidem v sále se to ale zdálo málo. "Máte teda dobrou firmu," poznamenala jedna z žen.
Výstavba haly v Dobrovízi a další u Brna má začít co nejdříve. Každá má mít rozlohu 95 tisíc metrů čtverečních. Práci tam má najít nejméně 1500 lidí, v předvánoční špičce ještě více.
U Brna rozhodne dálniční sjezd
Koaliční ODS v předvečer zasedání brněnského zastupitelstva navrhla změnu projednávaného materiálu. Smluvní vztahy by měly nově obsahovat závazek, že developer CTP zaplatí výkup veškerých pozemků pro dálniční exit.
Podle radního Libora Šťástky (ODS) by tak mohl sjezd vzniknout dříve. Soukromý investor podle něj totiž dokáže vykupovat mnohem rychleji než stát. Změna, kterou mají do rána doladit magistrátní úředníci, prý také výrazně zvýší šance na to, že zastupitelé příchod Amazonu schválí. "Mohlo by to být téměř jednomyslné," doufá Šťástka.
Už dříve se mluvilo o tom, že developer pro Amazon koupí část dosud městských pozemků a bude se podílet na úpravě křižovatky Tuřanka - Řípská. Za pozemky měla společnost CTP zaplatit městu 214 milionů korun, za úpravy křižovatky 56 milionů. Současně také nabídla městu pomoc při administrativních procesech a výkupech pozemků pro stavbu sjezdu.
Minulý týden vyjádřil podporu stavbě sjezdu i premiér Bohuslav Sobotka a označil ji za jednu z dopravních priorit. Sjezd však může podle dosavadních odhadů stát nejdříve v roce 2017. Do té doby budou značnou automobilovou dopravou zahlceni především obyvatelé městské části Slatina.
"Z oznámení záměru vyplývá, že předpokládaná frekvence nákladních vozidel je zhruba 140 aut za den, v době vánočních svátků až 360. K tomu máme připočíst předpokládanou hodnotu dva tisíce osobních aut za den," uvedla jednatelka občanského sdružení Čisté Tuřany Hana Kašpaříková.
Amazon chce halu na 95 tisících metrech čtverečních otevřít již letos v září, aby stihl obsloužit předvánoční trh. V případě neúspěchu v Brně hodlá jít na Slovensko, případně do Rakouska.
Hluk vs. pracovní místa. Těžké rozhodování
Někteří zastupitelé upozorňují na to, že jde o těžkou a rozporuplnou volbu. Ať rozhodnou tak či tak, vždy bude jedna skupina lidí poškozena. Pokud Amazon halu postaví, budou lidé ve Slatině minimálně tři roky obtěžováni nadměrnou dopravou, která už je nyní neúnosná. Pokud Amazon do Brna nepřijde, nevznikne minimálně 1500 pracovních míst, jak společnost slibuje.
Z pětapadesáti členů zastupitelstva by muselo zvednout ruku pro podpis smlouvy aspoň 28 z nich, dva sdělili, že se nezúčastní. Materiály obdrželi teprve v úterý, proto jsou mnozí zatím nerozhodnutí. Kluby KDU-ČSL a KSČM budou rokovat o svém postoji teprve dnes večer. "Příslib nového sjezdu do určitého termínu nic negarantuje, obchvat Tuřan je v nedohlednu. Proto zvažujeme, že smlouvu nepodpoříme," sdělila Jana Drápalová ze Strany zelených, která disponuje třemi hlasy.
Jelikož zastupitelé na předešlém jednání hlasovali napříč politickým spektrem, nelze z vyjádření koaličních zastupitelů usuzovat, jak hlasování dopadne. "Ani jedna varianta není dobrá, je to velmi těžké rozhodování," řekl například Miloslav Humpolíček.
Smlouvu jistě podpoří náměstek primátora Oliver Pospíšil, velmi pravděpodobně i primátor Roman Onderka, který je však ještě dnes na dovolené. Pro se vysloví i někteří opoziční zastupitelé TOP 09. Z odpovědí politiků není žádná jasně záporná.
Amazon je největším a jedním z nejstarších internetových obchodů na světě. Jeff Bezos firmu založil v roce 1994 a stále ji vede. Svou činnost na internetu Amazon zahájil v červenci 1995 a nyní zaměstnává 97 tisíc lidí.