Kdo byl v místnosti? Vědci to chtějí zjistit z prachu

Josef Tuček
3. 6. 2008 14:00
I v opuštěném pokoji zůstaly po lidech stopy DNA

Richmond - Z prachu setřeného v místnosti dokážou vědci izolovat lidskou DNA. Zatím ještě neumějí určit, kterému konkrétnímu člověku patřila. Až se však naučí i tohle, získají policisté další účinný nástroj k usvědčení zločinců.

Dnes už pro kriminalistické laboratoře není problém zjistit, kterému z podezřelých patřil vzorek krve, spermatu nebo třeba slin na nedopalku cigarety z místa činu. Z takovéhoto biologického materiálu získají DNA (a to i ze slin, protože v nich jsou buňky, které se oddrolily z ústní dutiny). A díky DNA mohou identifikovat pachatele.

Miliardtina gramu stačí

Nyní američtí vědci zveřejnili v odborném časopise Forensic Science International, že dokonce dokážou rozpoznat lidskou DNA pouze v prachu setřeném v místnosti.

"Prokázat DNA v prachu se už podařilo mnohokrát dříve, ale nikdo zatím nezkoumal, jestli je to lidská DNA," řekla spoluautorka výzkumu Bonnie Brownová z univerzity v Richmondu pro časopis New Scientist.

Přestože odebrané prachové vzorky obsahovaly jen miliardtinu gramu DNA, výzkumníci ji dokázali dále pomnožit, analyzovat a prokázat v ní úseky, které mohou být jenom lidské. Z buněk, které se oddrobily z těl lidí.

I v tomto případě je získaná lidská DNA smíchána s genetickým materiálem z baktérií, plísní, případně zvířat. A navíc byla obvykle ve vzorku promíchána DNA různých lidí, takže se nedala žádná konkrétní osoba určit.

Metoda se vylepšuje

V této chvíli tedy ještě poznatek richmondských vědců nestačí k přesnému usvědčení člověka, který v místnosti byl.

Vědci však metodu dále vylepšují a věří, že se jim nakonec podaří ze vzorků DNA z prachu určit, jestli mohly patřit konkrétnímu podezřelému. Doufají také, že díky znalostem o postupu rozkladu DNA dokážou nakonec i stanovit, jak je vzorek starý, neboli kdy dotyčná osoba v místnosti byla.

To už by pro policisty bylo hodně zajímavé.