Jeden Jágr nestačí. Ambasády budou EU šéfovat bez peněz

Blahoslav Hruška
2. 12. 2008 15:17
Na propagaci českého předsednictví chybí diplomatům zdroje
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - A na co ten Jágr dělá reklamu? Na tuto otázku jsou už zaměstnanci ruzyňského letiště alergičtí.

Plakát se slavným hokejistou rozverně si hrajícím s kostkou cukru, který je doplněný cizincům zcela nesrozumitelným nápisem Evropě to osladíme, rozhodně poutá pozornost.

Jenže nikdo nechápe, kam reklama směřuje. Fakt, že Česko bude předsedat v příštím půlroce EU, naprosté většině Evropanů uniká.

A mnoho s tím neudělají ani české ambasády, tedy místa, kam se zájemci o dění v Česku zpravidla obracejí jako první.

Na propagaci českého předsednictví totiž scházejí peníze. Ministerstvo zahraničí sice na doprovodné kulturní programy uvolnilo 30 milionů korun, evropské ambasády ČR ale z tohoto balíku nedostanou nic.

Důvod? V zemích EU působí totiž Česká centra, která mají propagaci země v popisu práce tak jako tak. Má to ovšem další háček. Také Česká centra na propagaci českého půlroku v čele EU nedostala ani o korunu navíc.

"Česká centra realizují programy v době předsednictví v rámci svého rozpočtu, zároveň se snaží získávat externí zdroje," potvrzuje Radka Labendz z Českých center.

Kulturní instituty tak na ambiciózní projekty, kterými by se právě v době předsednictví mohly blýsknout, mohou zapomenout a kromě několika putovních výstav se většinou soustředí na recyklaci známých a prověřených jmen.

Evropské ambasády nakonec ale úplně zkrátka nepřijdou - na poslední chvíli dostaly mimořádné příspěvky z rozpočtu MZV. Berlín si tak například připsal 200 tisíc korun, Bratislava 100 a Varšava 45 tisíc.

Logo českého předsednictví se objeví i na ambasádách. Pestrý program ale nečekejte, není kde brát.
Logo českého předsednictví se objeví i na ambasádách. Pestrý program ale nečekejte, není kde brát. | Foto: Ondřej Besperát

A na co peníze půjdou? Třeba na diplomatické PR - ambasády chystají pracovní obědy a večeře pro politiky a diplomaty. Ty by se jinak musely platit z fondu na reprezentaci, v němž by ale po půlročním intenzivním programu už sotva něco zbylo.

Samolepky a loga

I když se na propagaci českého předsednictví formou debat nebo kulturních akcí financí nedostává, půlroční šéfování EU by mělo ambasády přesto zviditelnit. Jak? Celkem 280 tisíc si zastupitelské úřady a mise po celém světě rozdělí na výzdobu.

V prostranstvích ambasád by se tak mělo objevit logo, "doménová" barevná mapa Evropy z dílny výtvarníka Tomáše Pakosty nebo třeba již zmíněný plakát s Jágrem přihrávajícím kostku cukru.

 

Právě se děje

Další zprávy