Brusel - Každý by měl umět kromě své rodné řeči alespoň základy dalších dvou.
Takový je cíl Evropské komise a Rady pro mnohojazyčnost v nové studii vycházející z plánů na rozšíření a prohloubení výuky cizích jazyků.
A to se Evropské unii poměrně úspěšně daří naplňovat ve všech členských zemích.
Ať už je důvodem pro tuto činnost pořekadlo "kolik umíš jazyků, tolikrát jsi člověkem", nebo motto EU "jednota v rozmanitosti", děti se začínají cizím jazykům učit v čím dál útlejším věku.
Vyplývá to ze studie sítě Eurydice, kterou stejnojmenná nadace pravidelně vydává. Výuku jazyků v celkem 31 zemích, tedy i několika nečlenů Evropské unie, hodnotí z hlediska 40 faktorů
"Mnohojazyčnost je záležitostí celé evropské společnosti. Poprvé se s ní setkáváme ve škole, avšak provází nás mnohem déle, neboť ve snaze podpořit sociální soudržnost a prosperitu musíme zvládat stále větší počet jazyků," řekl ke zveřejnění nové studie Leonard Orban, eurokomisař pro mnohojazyčnost.
Česko drží průměr, nejdříve se začíná v Belgii
Česká republika se v tabulce hodnotící věk začátku výuky cizího jazyka drží zhruba v evropském průměru. Cizí jazyk se na prvních stupních základních škol vyučuje od osmi let.
Naopak nejdříve se cizí jazyk učí děti v německy hovořící části Belgie a také ve Španělsku.
V obou zemích s ní děti začínají od tří let věku. Větším problémem je podle zprávy omezený a nedostatečný čas věnovaný výuce. V průměru se totiž jedná o méně než deset procent z celkového pensa výuky.
Angličtina bezkonkurenčně dominuje
Celkem očekávatelně je dominujícím cizím jazykem angličtina. Tu se učí zhruba 90 procent dětí.
Ve třinácti zemích je dokonce vyučována povinně. I v ostatních zemích, kde mají žáci a rodiče možnost volby, je naprosto dominantní právě anglický jazyk.
Pokud se žáci během školní docházky učí druhý cizí jazyk, bývá jím téměř výhradně francouzština nebo němčina.
V případě České republiky se statistiky nijak nevymykají. Angličtinu si jako první jazyk volí většina žáků, zatímco na druhém místě se stále drží němčina.