Hvězda "sežrala" planetu. Podobný osud může čekat Zemi

22. 8. 2012 11:45
Až se Slunce změní v červeného obra, může "kanibalismus" potkat i naši soustavu

Londýn - Astronomové objevili první případ planety, kterou "sežrala" její hvězda. Díky tomu získají nové poznatky o osudu, jenž může za několik miliard let postihnout i Zemi.

Tým vědců z USA, Španělska a Polska odhalil "podpis" planety, kterou pohltilo její slunce, a to tím, že zkoumal chemické složení hvězdy, napsal server BBC s odvoláním na studii otištěnou v listu Astrophysical Journal Letters.

Experti se navíc domnívají, že jedna stále přežívající planeta se nachází na velmi neobvyklé orbitální dráze, kterou zřejmě vyvolala destrukce v jejím sousedství.

Čekání na červeného obra

Na objev přišli pomocí texaského teleskopu Hobby Eberly během studia hvězdy označované jako BD+48 740, řazené mezi takzvané červené obry. Rostoucí teploty poblíž jádra tohoto typu hvězd způsobují, že se tyto hvězdy rozšiřují. To může vést k zániku planet.

"Podobný osud může čekat i vnitřní planety v našem slunečním systému, až se Slunce změní v červeného obra," řekl jeden ze spoluautorů studie Alexander Wolszczan z Pensylvánské státní univerzity v USA.

Stát by se tak podle něj mohlo až někdy za pět miliard let.

autoři: Zahraničí, ČTK | 22. 8. 2012 11:45