Problematické sankce a předčasné splacení
Některé společnosti mají také podle odborníků z Člověka v tísni ve svých obchodních podmínkách problematické sankce.
"U společnosti HFS můžete například za jakékoliv prodlení dostat k úhradě náklady ve výši 5000 korun. Společnost Pronto Credit (Prontopůjčka) může zase klienta pokutovat pětistovkou za to, že včas nenahlásil zhoršení svojí finanční situace, tedy například ztrátu zaměstnaní nebo pracovní neschopnost," říká Borges.
Autoři analýzy také doporučují, aby si lidé pečlivě zkontrolovali, zda se náklady úvěru, tedy úroková sazba či různé poplatky, uvedené ve smlouvě, shodují s tím, co jim bylo dříve řečeno. Ne vždy tomu tak musí být. "Zvlášť pečlivou kontrolu doporučujeme v případě, že se jedná o půjčku, kterou nám nenabízí přímo poskytovatel, ale některý z jeho zprostředkovatelů. Obezřetnost je ale na místě vždy," radí Borges.
Dalším problematickým bodem je chování společností při předčasném splacení. Zákon sice podle analytika výslovně stanovuje, že věřitel nesmí v takovém případě požadovat více než 1 % z vypůjčené částky, nicméně některé společnosti toto nařízení obcházejí a žádají doplacení desítek tisíc za různé nesmyslné administrativní poplatky. "V takovém případě je namístě kontaktovat některou z dluhových poraden nebo finančního arbitra," dodává Borges.