Absurdní reklamace roku: Zklamání z kurýra s bříškem či parfém, který nesvedl ženu

Aneta Řezníčková Aneta Řezníčková
30. 12. 2022 18:20
Rozmary zákazníků někdy překvapí i ty nejzavedenější obchodníky. Ať už jde o požadavky na vzhled kurýra, který objednávku doručuje, nebo o důvody, se kterými se lidé snaží zboží vyreklamovat. Redakce Aktuálně.cz oslovila české e-shopy, zda si vybaví ty nejbizarnější případy, kdy po nich chtěli jejich zákazníci peníze zpět za nevyhovující produkt nebo služby.
Zklamání, ilustrační foto
Zklamání, ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Hned první týden v novém roce přinese změny, které se dotknou kamenných prodejen, e-shopů i jejich zákazníků. Na Tři krále, tedy 6. ledna, vstoupí v účinnost novela o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Ta mimo jiné upravuje i odpovědnost prodejce či zákazníka za reklamovaný produkt. 

V některých bodech vychází novela vstříc spíše zákazníkům, v jiných naopak prodejcům. Na reklamaci zboží má zákazník stále dva roky. Nově se ale prodlužuje doba, kdy zodpovědnost za zboží nesl prodejce, a to z půl roku na rok. Zákon totiž automaticky počítá s tím, že věc byla vadná již při převzetí. Od jednoho roku po nákupu se však karta otáčí a je na zákazníkovi, aby tuto skutečnost prokázal. K tomu slouží například servisní a znalecké posudky.

Některé reklamace, které e-shopy i kamenné prodejny dostávají, však znalecké posudky nepotřebují. Zákazníci občas přijdou s důvody pro vrácení, nad kterými se prodejci nestačí divit. V takovém případě je na nich, zda takovým reklamacím vyhoví, či nikoliv.

"Přitažlivý" parfém nezabral

"Zákazník si na Notinu koupil vůni na první rande se slečnou. Při výběru se řídil popisky, ve kterých stálo, že je parfém přitažlivý a okouzlující. Po schůzce však zákazník vůni vrátil s tím, že na slečnu neměla požadovaný efekt a ta na základě špatného výběru vůně nepřijala pozvání na další schůzku. Tento neúspěch tedy zákazník připsal parfému," vzpomíná mluvčí e-shopu s parfémy a kosmetikou Notino.cz Alexandra Išuninová. 

E-shop však neobvyklou reklamaci přijal. "Vůně byla v podstatě pouze otestovaná, tedy splňovala podmínky odstoupení od smlouvy," vysvětluje Išuninová. V prvních 14 dnech po nákupu na e-shopu mají totiž zákazníci možnost zboží vyzkoušet a v případě, že se jim nebude produkt z nějakého důvodu líbit, mohou ho vrátit.

Tato možnost vznikla v reakci na to, že při nákupu online zákazník nemá možnost zboží otestovat. E-shopům se však občas vracelo špinavé či opotřebené zboží, protože zákazníci testovali více, než byla potřeba. 

Otestovat, ne použít

Novela se v tomto případě staví více na stranu prodejců. Kupující smí produkt použít tak, aby se s ním seznámili podobně jako při nákupech v kamenné prodejně. Nemohou však produkt dlouhodobě testovat. V praxi to znamená, že nové boty mohou doma obout a projít se v nich po místnosti, ven by s nimi však vyrazit neměli.  

Aby se však prodejcům kosmetiky neustále nevracely na sklad rozbalené parfémy, mají možnost poslat v balíčku i vzorky produktů. V tom případě je zákazník povinen před rozbalením produktu použít vzorek. K tomuto kroku však některé kosmetické e-shopy přistoupily již v minulosti - včetně Notina. 

"Je to služba 'Objednej - vyzkoušej - vrať', v které našim zákazníkům u vybraných produktů jako parfémy, dekorativní či vlasová kosmetika zasíláme plný produkt i se vzorkem na vyzkoušení. Pokud jim produkt nevyhovuje, mohou neotevřené balení vrátit zpět na naše náklady," vysvětluje Išuninová.

Jen obyčejné pero

U jiných e-shopů ovšem zákazníci se svými kreativními důvody k reklamaci neuspěli. "Jeden zákazník reklamoval AXE sprej, protože se po něm zdaleka tak moc neohlížely a neoslovovaly ho ženy jako po modelovi v reklamě," popisuje mluvčí e-shopu Mall.cz Pavla Hobíková.

Jako další příklad reklamace uvádí zákazníka, který si pořídil pero ze speciální edice Jamese Bonda. Když mu však zásilka přišla domů, nastalo zklamání. Produktu totiž chyběl detonátor, který v díle Golden Eye z roku 1995 způsobí výbuch jako ruční granát.  

K další neobvyklé situaci došlo podle Hobíkové v létě. "Zákaznice žádala doručení mladým polonahým kurýrem, protože doposud prý jezdili jen postarší muži s bříškem. Když se tak nestalo, chtěla reklamovat doručení," říká Hobíková. Ani v jednom případě reklamace nebyla uznána. "Se zákazníky jsme si vysvětlili, že došlo k nedorozumění a na tyto případy reklamaci uplatnit nejde," doplňuje mluvčí.  

E-shopy občas řeší i reklamace produktů v hodnotě jednotek korun. I toto zboží mají zákazníci právo reklamovat. "Mezi úsměvné reklamace v e-shopu, kde se nákupy pohybují zpravidla minimálně v jednotkách tisíc korun, patří reklamace zboží do 20 korun. Mezi takové produkty patří třeba konektory nebo propisovače, které stojí třeba sedm korun za kus," zmiňuje tisková mluvčí CZC.cz Michaela Balarinová. V případě, že je stížnost oprávněná, e-shop reklamaci přijme. 

Cílem novely je nastavit férové prostředí pro obchodování mezi lidmi. Nová pravidla mají skoncovat například s nekalými praktikami v podobě nastavování slev "naoko". Obchodníci budou také muset být schopni dokázat pravost recenzí, na které odkazují, a nákupní košíky nebudou moct obsahovat neobjednané dodatečné zboží. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 9 minutami

V EU bylo v letech 2021 a 2022 kvůli ptačí chřipce utraceno 50 milionů kusů drůbeže

V Evropské unii bylo kvůli ptačí chřipce v posledních dvou letech utraceno zhruba 50 milionů kusů drůbeže. Nákaza se potvrdila ve 3000 ohniscích. Novinářům to dnes řekl ředitel sekce veterinární Státní veterinární správy (SVS) Petr Šatrán. V komerčním chovu v Česku se nákaza naposledy objevila v Lánech na Kladensku, kde bylo usmrceno 9300 kachen. Největší ohnisko se potvrdilo loni na Tachovsku, kde nákaza zasáhla velkochov nosnic se 750.000 kusy drůbeže.

V ČR se loni potvrdilo 20 ohnisek nákazy. "Roky 2021 a 2022 byly z epidemického hlediska nejzávažnější," řekl Šatrán.

Podle Českomoravské drůbežářské unie se v ČR chová zhruba pět milionů kusů nosnic, likvidace chovu na Tachovsku tak znamenala úbytek zhruba 15 procent.

Šatrán poznamenal, že na úrovni EU se diskutovalo o vakcinaci proti ptačí chřipce. "V současné době jsou vakcíny na území EU registrovány a bylo přijato nařízení, které vakcinaci umožňuje v určitých případech," uvedl. Poukázal ale na to, že není přesně stanoveno, jak by se měla nákaza v případě vakcinace sledovat. Upozornil na to, že plošná vakcinace by výrazně omezila obchod se zvířaty a živočišnými produkty.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Centrální banky loni koupily nejvíce zlata od roku 1967

Centrální banky po celém světě loni nakoupily 1136 tun zlata v hodnotě 70 miliard USD (1,5 bilionu Kč). Nákupy centrálních bank tak byly nejvyšší od roku 1967. Celková poptávka po zlatě pak loni stoupla na nejvyšší hodnotu od roku 2011. Vyplývá to ze zprávy, kterou dnes zveřejnila Světová rada pro zlato (WGC).

Celosvětová poptávka po zlatě se loni zvýšila o 18 procent na 4741 tun. Kromě centrálních bank měli zájem o zlato i drobní investoři.

Údaje ukazují změnu postoje vůči zlatu od 90. let a začátku tisíciletí, kdy centrální banky, zejména ty v západní Evropě, prodávaly stovky tun kovu ročně. Od finanční krize v letech 2008 a 2009 evropské centrální banky přestaly prodávat a stále více mladých tržních ekonomik, jako je Rusko, Turecko či Indie, zlato nakupuje.

Centrální banky zlato preferují, neboť se očekává, že si tento kov udrží hodnotu i v době nestability. Na rozdíl od měn a dluhopisů není zlato závislé ani na žádném emitentovi nebo vládě.

WGC upozornila, že v době pandemie nemoci covid-19 se nákupy snížily. Ve druhé polovině loňského roku se ale zájem opět zvýšil a centrální banky od července do prosince nakoupily 862 tun zlata.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V prvním pololetí 2022 zemřelo meziročně o pětinu méně lidí. Nejčastěji podlehli ischemické srdeční chorobě

V prvním pololetí loňského roku zemřelo podle předběžných dat Českého statistického úřadu 60 tisíc obyvatel, meziročně o více než pětinu méně. Nejčastější příčinou úmrtí byla opět ischemická choroba srdeční, která je na prvním místě od roku 2018, jen v prvním pololetí roku 2021 ji vystřídal koronavirus. Český statistický úřad o tom v úterý informoval v tiskové zprávě.

Za prvních šest měsíců loňského roku zemřelo zhruba o 16 700 lidí méně než ve stejném období předchozího roku. "Meziroční pokles počtu zemřelých úzce souvisel se snížením úmrtnosti na onemocnění covid-19," uvedla Markéta Šafusová z oddělení demografické statistiky ČSÚ. Proti prvnímu pololetí roku 2020 zemřelo loni asi o pět procent obyvatel víc.

Při ischemické chorobě srdeční srdce přes tepny zúžené usazováním tuků nedokáže čerpat dost krve a postupně odumírají jeho části. V prvním pololetí 2022 jí podlehlo podle úřadu více než 8 tisíc lidí, tedy 13,5 procenta zemřelých. S věkem se podíl zemřelých z této příčiny zvyšoval, u lidí nad 85 let tvořila přes 21 procent úmrtí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy