Praha - Zjištěných případů diskriminace spotřebitelů ubylo. Česká obchodní inspekce (ČOI) jich loni prokázala devatenáct. Inspektoři se zaměřili na diskriminaci v obchodech a službách při 2138 kontrolách, meziročně jich bylo o téměř 900 více.
Diskriminaci loni zjistili inspektoři v 0,9 procenta provedených kontrol. O rok dříve to bylo 3,25 procenta. Informoval o tom mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
V souvislosti se zákazem diskriminace spotřebitele loni inspekce uložila 27 pravomocných pokut za 1,2 milionu korun - včetně sankcí za případy z předchozích let.
Nejčastější byla loni diskriminace spotřebitelů kvůli národnosti, týkalo se to především účtování vyšších cen cizincům v restauracích formou různých přirážek. Inspektoři zjistili ale i stanovení různých cen za stejné služby nebo diskriminaci kvůli věku.
Diskriminaci kvůli rase či etnickému původu inspektoři prokázali v jednom případě, a to při kontrole realitní kanceláře, která diskriminovala romské zájemce o bydlení. V devíti případech zjistili diskriminaci kvůli národnosti, přičemž šest restaurací účtovalo cizincům vyšší ceny, a to i za servis nebo takzvaný couvert. Ve dvou případech poskytovatel služeb odmítl obsloužit hosty jiné než korejské národnosti a jednou byla vybírána dražební jistina jen od zahraničních účastníků dražby.
Ve dvou případech ČOI zjistila věkové omezení, a to u společnosti poskytující spotřebitelské úvěry a u prodávajícího organizované akce. V dalších sedmi případech inspektoři zjistili jinou diskriminaci, doplnil mluvčí.