Pavla Adamcová,
ČTK
21. 12. 2019 15:18
Vánoční svátky jsou za dveřmi a s nimi tradičně rostou výdaje zákazníků - nejen za dárky, ale i za potraviny a zboží v nejrůznějších, často jen na oko slevových akcích. Obchodníci přitom i letos hlásí prodejní rekordy a vyšší zisky čekají také po Vánocích. Aktuálně.cz oslovilo ekonomy s dotazem, co se kolem svátků skutečně vyplatí nakoupit, a na co je naopak lepší počkat si do ledna.
- Konkrétně za potraviny utratí Češi během prosince přibližně desetinu z celoročního rozpočtu na potraviny, vyplývá z aktuální studie společnosti Nielsen. Nejvíce vynaloží za alkoholické nápoje.
Jedná se přitom především o tvrdý alkohol a víno, jež tvoří v prosinci dohromady více než 60 procent z celého obratu za alkohol, zatímco během roku to je přibližně polovina.
"Ačkoliv nejvýrazněji rostou tržby tvrdého alkoholu a vinných nápojů, nejvíce ze všech alkoholických nápojů utratíme v prosinci stále za pivo - 38 procent útrat. Maloobchodní tržby za pivo dosahují v prosinci téměř 1,73 miliard korun, a tak je měsíc prosinec pro tento nejoblíbenější alkoholický nápoj po létě druhým nejdůležitějším obdobím celého roku," uvádí studie společnosti Nielsen.
Za alkohol dají Češi skoro 18 procent prosincových výdajů. Následuje čerstvé maso a masové výrobky, které tvoří asi 15 procent těchto výdajů. Desetinu si ukrajuje skupina ovoce, zeleniny a ořechů, za čerstvé pečivo utratí přibližně sedm procent vánočních výdajů.
- Ekonomové oslovení Aktuálně.cz přitom upozorňují, že právě s nákupem alkoholických nápojů se nevyplatí vyčkávat do ledna, po Novém roce totiž ještě podraží.
Třeba pekaři zase mají v posledních letech ve zvyku zdražovat v prosinci, po svátcích už ovšem nezlevňují. Jinak je tomu u zelinářů. "Sezonní zelenina zdražuje v zimě, zdražení ale zřejmě ovlivňuje vývoj počasí v jižní Evropě, takže nepřichází vždy ve stejný okamžik," doplňuje ekonom UniCredit Research Pavel Sobíšek.