Obchod nanečisto: Maketa prodejny pomohla odhalit, co lidi přiměje utratit víc peněz

Klikněte pro vstup do galerie.
Náčrtky nové prodejny, zkoušky různých materiálů i barev a nakonec prototyp obchodu ve velikosti 1 : 1 schovaný ve skladu v Kozomíně. To byly kroky, kterými diskontní řetězec Penny Market zjišťoval, jak změnit své prodejny tak, aby se v nich zákazníkům líbilo a utráceli v nich více peněz. Na začátku všeho byla porada manažerů společnosti. Ti se sešli v roce 2015 a na flipcharty si zapisovali své nápady. "Základní myšlenkou bylo, že musíme lidem nabídnout příjemné nákupní prostředí s vysokým podílem čerstvého a lokálního zboží, tedy to, co má úspěch například v Nizozemsku či ve Spojených státech," říká Martin Peffek, jednatel Penny Marketu.
Patnáct lidí odpovědných za jednotlivé úseky prodeje v Penny se setkávalo zhruba deset týdnů po sobě (vždy jeden den v týdnu) a přemýšleli, jak konkrétně přenesou základní myšlenku do praxe.
Když bylo jasnější, co vše musí nový obchod mít, aby byl pro zákazníky atraktivní, začali manažeři přemýšlet, jak to do něj hezky poskládat. Dřívější koncept obchodu vycházející z řad regálů s úzkými uličkami postavených za sebou nahradil koncept nový, který sevřené prostory otevřel a nabídl prostředí, jež připomíná tržiště. Právě tržiště totiž v zákaznickém průzkumu vyšlo jako místo, v němž by se kupující cítili dobře, protože jim připadá přátelštější a útulnější. Manažeři se pak snažili podobu tohoto konceptu načrtnout pro jednotlivé kategorie nabízeného zboží.
Jako nejpříjemnější a přitom nejefektivnější jim přišel koncept takzvaných "zálivů", kdy je jeden úsek zboží nabízen přehledně v relativně uzavřeném prostředí.
Foto: Penny Market
Iva Špačková Iva Špačková
Aktualizováno 14. 7. 2019 22:00
Náčrtky nové prodejny, zkoušky různých materiálů i barev a nakonec prototyp obchodu ve velikosti 1 : 1 schovaný ve skladu v Kozomíně. To byly kroky, kterými diskontní řetězec Penny Market zjišťoval, jak změnit své prodejny tak, aby se v nich zákazníkům líbilo a utráceli v nich více peněz. Několikaměsíční příprava se vyplatila. Loni společnost zaznamenala rekordní tržby a zisk. Podívejte se, jak vznikala nová image prodejen.
 

Právě se děje

před 50 minutami

Britský on-line prodejce oblečení Boohoo koupil Debenhams

Britský on-line prodejce oblečení Boohoo koupil za 55 milionů liber zkrachovalý maloobchodní řetězec Debenhams. Zaměstnance ale nechce, ohroženo je tak 12 000 pracovních míst.

Zdroj: ČTK
Další zprávy