Obrana spotřebitelů: Známé kauzy u soudu. Jak dopadají?

hpv
27. 7. 2007 13:04
Sdružení SOS zatím k soudu podalo deset žalob
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Sdružení obrany spotřebitelů podalo na obchodníky - od doby svého vzniku v roce 1993 - deset žalob. Žádný z těchto případů dosud nedospěl k soudnímu verdiktu: Žalující strana vyhrála.

SOS žalovalo například firmu ASKO Nábytek, letecké společnosti České aerolinie a SkyEurope Airlines, firmu Eurocomm Group, nebo jako poslední cestovní kancelář Exim Tours.

Ve třech případech z deseti sdružení žalobu stáhlo, další spory probíhají. "Žaloby jsme vzali zpět, protože obchodníci své chování vůči klientům změnili," říká právník SOS Jan Šulc.

SOUVISLOSTI:

SOS žaluje Exim tours kvůli neúplným cenám zájezdů

SOS: Obchodní podmínky internetových obchodů porušují právo

SOS zažalovalo ČSA a ČSOB

Dosud neskončil ani spor s firmou Eurocomm Group. V tomto případě dal odvolací soud za pravdu žalované straně, SOS se však obrátilo na Nejvyšší soud.

Jedna z nejvíce medializovaných kauz SOS se týkala /ne/oprávněného vybírání bankovních poplatků. Ta však do desítky podaných žalob nespadá. SOS ji totiž přímo nepodalo, pouze iniciovalo.

Prostřednictvím Veřejné výzvy se v roce 2005 obrátilo na klienty ČSOB a vyzvalo je k podání žaloby na banku. Výzva označila za neoprávněné vybírání poplatků za vedení účtu a za zrušení účtu..

Na jaře letošního roku ale obvodní soudy v Praze rozhodly, že tyto poplatky neodporují českému právnímu řádu. ČSOB je tak účtovala oprávněně a soudy proto žaloby zamítly.

Blogy na Aktuálně.cz
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Blogy na Aktuálně.cz

Ne vždy končí spory mezi SOS a obchodníky u soudu. Na mimosoudním řešení spotřebitelských problémů se sdružení dohodlo například se společností Internet Mall, HYPO stavební spořitelnou, nebo Společností Tesco Stores. Při prosazování práv spotřebitelů bylo úspěšné i v řadě dalších případů.

SOS velmi často upozorňuje na netransparentní cenovou politiku některých obchodníků, například cestovních kanceláří a leteckých firem. "Obchodníci by měli uvádět konečné ceny. A to bez příplatků, jak je tomu u řady firem nyní běžné," uvedla již dříve Ivana Picková, mluvčí sdružení.

V takovém přístupu dává SOS za pravdu i ministerstvo financí. To totiž připravuje novelu zákona o cenách, podle níž budou muset být spotřebitelé seznámeni s úplnou cenou výrobků či služeb.

Na SOS se každým rokem obrací tisíce lidí, kteří se jeho prostřednictvím snaží upozornit na nekalé chování obchodníků. Nejvíce si lidé stěžují na chování telekomunikačních a finančních společností, na služby v oblasti bydlení a na cestovní kanceláře.

Z výrobků pak klienti upozorňují nejčastěji na problémy s obuví a elektronikou.

Sdružení mělo v roce 2005 celkové výnosy 6 milionů 336 tisíc korun. Na nich se nejvýznamněji podílela dotace od Ministerstva průmyslu a obchodu, a to ve výši čtyři miliony korun.

Přehled soudních sporů vyvolaných SOS: 

ROK 2004                                 Výsledek                                                      
Asko Nábytek žaloba stažena 
Stanislav Tockstein žaloba stažena
ROK 2005
Jan Matějka probíhá
Alzasoft žaloba stažena
Eurocomm Group probíhá dovolací řízení
ROK 2006
ČSA probíhá
Santander Consumer Finance probíhá
SkyEurope probíhá
ROK 2007
Finpomoc.cz probíhá
Exim Tours probíhá
 

Právě se děje

Další zprávy