Praha - Sdružení obrany spotřebitelů podalo na obchodníky - od doby svého vzniku v roce 1993 - deset žalob. Žádný z těchto případů dosud nedospěl k soudnímu verdiktu: Žalující strana vyhrála.
SOS žalovalo například firmu ASKO Nábytek, letecké společnosti České aerolinie a SkyEurope Airlines, firmu Eurocomm Group, nebo jako poslední cestovní kancelář Exim Tours.
Ve třech případech z deseti sdružení žalobu stáhlo, další spory probíhají. "Žaloby jsme vzali zpět, protože obchodníci své chování vůči klientům změnili," říká právník SOS Jan Šulc.
SOUVISLOSTI:
SOS žaluje Exim tours kvůli neúplným cenám zájezdů
SOS: Obchodní podmínky internetových obchodů porušují právo
Dosud neskončil ani spor s firmou Eurocomm Group. V tomto případě dal odvolací soud za pravdu žalované straně, SOS se však obrátilo na Nejvyšší soud.
Jedna z nejvíce medializovaných kauz SOS se týkala /ne/oprávněného vybírání bankovních poplatků. Ta však do desítky podaných žalob nespadá. SOS ji totiž přímo nepodalo, pouze iniciovalo.
Prostřednictvím Veřejné výzvy se v roce 2005 obrátilo na klienty ČSOB a vyzvalo je k podání žaloby na banku. Výzva označila za neoprávněné vybírání poplatků za vedení účtu a za zrušení účtu..
Na jaře letošního roku ale obvodní soudy v Praze rozhodly, že tyto poplatky neodporují českému právnímu řádu. ČSOB je tak účtovala oprávněně a soudy proto žaloby zamítly.
Blogy na Aktuálně.cz
- Přečtěte si blog mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivany Pickové:
Naposledy na téma - Vosí hnízdo cestovních kanceláří
Ne vždy končí spory mezi SOS a obchodníky u soudu. Na mimosoudním řešení spotřebitelských problémů se sdružení dohodlo například se společností Internet Mall, HYPO stavební spořitelnou, nebo Společností Tesco Stores. Při prosazování práv spotřebitelů bylo úspěšné i v řadě dalších případů.
SOS velmi často upozorňuje na netransparentní cenovou politiku některých obchodníků, například cestovních kanceláří a leteckých firem. "Obchodníci by měli uvádět konečné ceny. A to bez příplatků, jak je tomu u řady firem nyní běžné," uvedla již dříve Ivana Picková, mluvčí sdružení.
V takovém přístupu dává SOS za pravdu i ministerstvo financí. To totiž připravuje novelu zákona o cenách, podle níž budou muset být spotřebitelé seznámeni s úplnou cenou výrobků či služeb.
Na SOS se každým rokem obrací tisíce lidí, kteří se jeho prostřednictvím snaží upozornit na nekalé chování obchodníků. Nejvíce si lidé stěžují na chování telekomunikačních a finančních společností, na služby v oblasti bydlení a na cestovní kanceláře.
Z výrobků pak klienti upozorňují nejčastěji na problémy s obuví a elektronikou.
Sdružení mělo v roce 2005 celkové výnosy 6 milionů 336 tisíc korun. Na nich se nejvýznamněji podílela dotace od Ministerstva průmyslu a obchodu, a to ve výši čtyři miliony korun.
Přehled soudních sporů vyvolaných SOS:
ROK 2004 | Výsledek |
Asko Nábytek | žaloba stažena |
Stanislav Tockstein | žaloba stažena |
ROK 2005 | |
Jan Matějka | probíhá |
Alzasoft | žaloba stažena |
Eurocomm Group | probíhá dovolací řízení |
ROK 2006 | |
ČSA | probíhá |
Santander Consumer Finance | probíhá |
SkyEurope | probíhá |
ROK 2007 | |
Finpomoc.cz | probíhá |
Exim Tours | probíhá |