In-karta: Za stejně peněz více muziky...
Od začátku června zmodernizovaly České dráhy svoji klientskou kartu. Bude se jmenovat In-karta a postupně nahradí současné papírové Karty Z, Junior a Senior pasy.
In-karta pro zákazníky bude plastová, verze pro studenty a seniory bude papírová. Čipová aplikace plastové karty umožňuje do budoucna to, aby byly ke kartě aplikovány rozšiřující funkce: bude moci sloužit třeba jako elektronická peněženka. Zatím ale pouze přebírá funkci Z karet a nabízí možnost čerpat některé slevy.
- Sleva RAIL plus (samostatně se za tuto slevu dříve platilo 15-25 euro) umožňuje zlevnit si cestování na běžné mezinárodní jízdné o 25%. (Pochopitelně, nezlevňuje už jinak zvýhodněné nabídky - například City star nebo slevy v rámci mnohostranné dohody s Polskem, Rumunskem, Bulharskem a dalšími zeměmi).
- Sleva sítě Sphere: na kartě je logo této společnosti, a proto majitelé karet mohou využívat slevy v partnerských obchodech (jen v Praze a okolí jich je více tisíc).
Bude se vydávat celkem ve třech verzích podle typu uživatele.
typ karty | platnost | cena | cena/rok | dosavadní cena/rok |
In-zákazník | 3 roky | 600 Kč | 200 Kč | 200 Kč |
In-senior | 1 rok | 600 Kč | 600 Kč | 600 Kč |
In-junior | 1 rok | 600 Kč | 600 Kč | 700 Kč |
In-junior Léto | až 3 měsíce | 100 Kč | --- | --- |
Ještě pro vysvětlení:
- Karta pro zákazníka opravňuje k využívání slevy, tzv. zákaznického jízdného (pro dospělé je cca o 30% levnější než jízdné pro "jednorázové" cestující). Karta se vydává ve čtyřech variantách: pro cestující nad 15 let ve variantě 1/1, pro děti do 15 let ve variantě 1/2, pro důchodce ve variantě 1/2 a pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P ve variantě 1/4. Číslo také ukazuje, jakou část základního zákaznického jízdného cestující platí (celé, půlku, čtvrtinu).
- In-senior (dříve Senior pas) je nabídka určená občanům starším 70 let. Ti si za jediný poplatek předplatí na celý rok cestování v osobácích a spěšňácích, přesněj v jejich druhé třídě.
- In-junior (dříve Junior pas) je určen studentům od 15 do 26 let a umožňuje jim jezdit za zlevněné jízdné (asi o 30% levnější než základní zákaznické). Jeho letní varianta platí 21.6.-20.9.2007, jinak nabízí totéž zvýhodnění.
Podle vyjádření drah jsou nové karty stejně drahé nebo levnější než ty stávající; to ale nebude platit vždy. Hlavní úskalí je v tom, že se karta vydává na 3 roky: pokud tedy uprostřed této doby přestanete kartu potřebovat, investované peníze vám nikdo nevrátí.
Nová síťovka In-gold
Jen jako lahůdku pro náruživé cestovatele je možné zmínit další typ slevy, která se také poskytuje v podobě In-karty. Za 22 000 Kč si může cestující na rok předplatit cestování v 1. i 2. třídě všech vlaků (s výjimkou SC, tam musí platit příplatek). Podobná síťová jízdenka na čtvrtletí v první třídě přitom přijde dospělého na 7920 Kč. Jiná situace je u dětí a studentů, kteří platí čtvrtletně přibližně polovinu této částky, za celý rok by je ale In-karta gold přišla také na 22 000 Kč.
Zpáteční jízdné má nové ceny - "průměrně stejné"
Pro "zpřehlednění sazebníků" ČD sjednotily slevu, poskytovanou při zpátečním jízdném - tedy když si koupíte jízdenku na cestu tam a zpět během jednoho až dvou dnů. Nově budou tyto cesty zlevněny jednotně o 5% oproti zákaznickému jízdnému. Je otázkou, nakolik "zjednodušení" výpočtu slevy pomůže zákazníkům, protože asi jen málokdo z nich počítá cenu jízdenky z hlavy ze zákaznického jízdného.
Jak dráhy uvádějí, průměrná cena jízdenky se nezmění: jízdné z Kralup do Prahy například podražuje o 3 Kč, cesta Praha - Ostrava zase zlevňuje o 6 Kč. Nabízí se otázka, proč si při stejné (průměrné) ceně vlastně ČD dělá útratu se změnami sazebníku. Možná to bude souviset s tím, kolik lidí jezdí na otočku přes celou republiku.
Další výhody hlavně do ciziny
Od června ohlásily České dráhy také několik výhod pro cestující do zahraničí.
- S jízdenkou SONE+ (víkendové cestování za jednotnou cenu pro celou rodinu) je nyní možné cestovat do vybraných příhraničních stanic nejen v Rakousku, Německu a Polsku, ale také na Slovensku.
- Rozšířila se nabídka slev jízdného na Slovensko.
Nová sleva = pozor na zdražení
Pokud dráhy zlevňují nebo nabízejí nové služby, vždycky se ptejte, v jakém poplatku si tuhle výhodu uhradíte. S výhodami totiž jdou vždycky ruku v ruce úpravy, které vás nepotěší. A ačkoli ČD stále mluví o zjednodušování sazebníků a výhodnosti nabídek, jsou jejich slevy stále tak komplikované, že běžný cestující musí jejich studiu věnovat půl odpoledne - nebo důvěřovat zaměstnanci dráhy a dát si poradit.