Pavla Adamcová
Aktualizováno 17. 7. 2022 10:14
Do Česka vstoupilo letos už 15 nových značek. Podle dat společnosti Cushman & Wakefield, která situaci na tuzemském trhu pravidelně mapuje, je to za pololetí nejvíce od roku 2018. Většina značek si tradičně ke svému působení vybrala Prahu, šlo hlavně o prodejce oblečení a doplňků, nejčastěji z Francie. Podívejte se, o které obchody se už český trh letos stihl rozrůst.
Vyhrává ten, kdo se přizpůsobí
- Z českého trhu zahraniční značky také často odcházejí. Největší pohyb bývá opět v oblasti módy, kde je podle expertů značná konkurence jak v kamenných obchodech, tak v online prodeji.
"Poslední dva roky pod vlivem covidových opatření situaci samozřejmě zkomplikovaly a pro některé hráče bylo těžké udržet se vedle módních řetězců, které nabízejí podobné zboží na větších plochách. Ty jsou obecně schopné vyjednat si lepší nájemní podmínky, a pro menší hráče je tak boj o udržení pozice náročný," připomíná analýza Cushman & Wakefield.
Český trh v posledních dvou letech opustily třeba módní značky Promod, Camaieu či Pietro Filipi. O udržení pozice loni bojovalo i Celio, které ale zatím našlo nového partnera pro český a slovenský trh. Podobně dopadla značka Orsay.
"Uplynulé složité období přináší vítěze i poražené, přičemž štěstí vždy přálo připraveným a těm, kdo se dokážou nejlépe přizpůsobit novým podmínkám. Chování spotřebitelů se velmi rychle vyvíjí, mění se nákupní zvyklosti - a na to musejí značky reagovat, aby udržely krok se stávajícími zákazníky a získaly nové," podotýká závěrem Kotrbáček.
Nejlepší strategii přitom vidí v inovacích a investicích do online prodeje a také do komunikace s klienty.