Koronakrize poslala Čechy do tepláků. Prodej domácího oblečení drží obchody nad vodou

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
1. 5. 2020 20:00
Vládní omezení v době pandemie je připravila o veškeré tržby kamenných prodejen. Módním řetězcům je jasné, že ztráty jsou obrovské. Co firmy s oblečením a obuví drželo poslední týdny alespoň z části nad vodou, byly jejich e-shopy. Lidé v nich nakupovali hlavně volnočasové zboží. Teď už značky čekají na postupný návrat zákazníků do prodejen a sledují, jak krize jejich preference změnila.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Isifa/Thinkstock

"Jako ostatní maloobchody s módou, i my jsme museli z rozhodnutí vlády uzavřít naše prodejny 14. března, abychom chránili naše zaměstnance i zákazníky před covid-19. Od té doby jsme nebyli schopni generovat žádné tržby a utrpěli jsme přirozeně obrovské ztráty," popisuje pro Aktuálně.cz za módní řetězec C&A Norbert W. Scheele.

Skandinávské konkurenci Lindex klesly během března prodeje kvůli koronaviru ve švédských korunách o 41 procent a v místních měnách o 41,3 procenta, což vedlo k propadu prodeje za první čtvrtletí o 12 procent, respektive o 10,7 procenta. "Abychom se vyrovnali s následky a nižší poptávkou v kamenných prodejnách, podnikli jsme rychlé kroky a zavedli zásadní program opatření a úspor nákladů a dále jsme se více zaměřili na navýšení on-line prodeje," říká výkonná ředitelka Lindexu Susanne Ehnbåge.

On-line prodej společnosti Lindex se za první čtvrtletí zvýšil o 36,6 procenta. V druhé polovině března se zvedl o 156 procenta. Podíl e-shopu na celkovém prodeji této módní společnosti během daného čtvrtletí pak překonal devět procent, zatímco loni to bylo necelých šest.

Značka C&A konkrétní čísla neuvedla, podle Scheeleho je ale růst tržeb evropského e-shopu uspokojivý.

E-shop to vždy nezachrání

I přesto lze předpokládat, že e-shop sám o sobě módním řetězcům, jejichž byznys stojí primárně na kamenných prodejnách, ztracené tržby zdaleka nepokryje.

To přiznává třeba i polský prodejce obuvi CCC, pro který se on-line stal v době uzavřených obchodů rovněž jediným prodejním kanálem. "Sice roste dynamicky, ale není šance, aby pokryl ztráty z kamenného prodeje," připouští za CCC Daria Sulgostowska. Za první čtvrtletí letošního roku podle ní značka skončila s devítiprocentním propadem tržeb.

Do problémů během pandemie se koneckonců dostali i ti prodejci s módou, pro které je on-line prodej hlavním prodejním kanálem. "V březnu se vládními nařízeními omezil kontakt mezi lidmi a hlavní motiv a impulz si něco na sebe koupit byl značně oslaben, tento pokles je znásoben tím, že hlavní příjem Zoot tvoří výdejnová síť, kam lidé teď přirozeně nechtějí moc chodit," vysvětluje ředitel růst v Zootu Robert Vojáček.

V březnu tak podle něj klesly prodeje přibližně o 50 až 60 procent. "Ale byli jsme schopni finanční situaci vykrývat přes aktivační a slevové akce, typu slevomat. Takže slevy a akce nabízíme průběžně," vysvětluje Vojáček.

Propad poptávky ve stejné době pocítil také konkurenční e-shop Zalando. Až do momentu, kdy několik zemí vyhlásilo zákaz vycházení, přitom zásadní dopad na podnikání nepozoroval.

Do tepláků a papučí

Jestli ale něco těmto e-shopům za dobu pandemie ve srovnání s loňskem vzrostlo, pak to byl zájem o sportovní módu - například u Zalanda se zdvojnásobil.

V této kategorii zákazníci podle firmy hledají zejména oblečení a vybavení na jógu, běžecké a tréninkové oblečení, bundy, tepláky a kousky s volnějšími střihy. Zalando registruje rovněž dvojnásobný prodej mikin a tepláků, velký zájem je o ponožky a jednoznačným bestsellerem v obuvi jsou pak domácí pantofle.

Volnočasové oblečení se v uplynulých dvou měsících prodávalo nejvíce také v Zootu. Oba zmíněné e-shopy se přitom rozhodly zařadit do své nabídky i textilní roušky.

Zpátky do šatů

V dubnu se podle Vojáčka ze Zootu díky návratu lidí do práce a zejména lepšímu počasí chuť a motivace lidí utrácet za módu vrací. Aktuálně jdou podle e-shopu na odbyt především jarní věci na ven jako košilové či pouzdrové šaty.

Jarní kolekci měly přitom maloobchody s módou včetně C&A na prodejnách už před březnovým uzavřením. "Vzhledem k chybějícím odprodejům jsou naše sklady samozřejmě plné jarního zboží a doufáme, že naši zákazníci se po postupném uvolnění opět vrátí do našich prodejen. Jsme si samozřejmě vědomi, že našim konkurentům se vede stejně, a doufáme, že dokážeme naše zákazníky získat atraktivními nabídkami," dodává Scheele.

Obuvní značka CCC přitom předpokládá, že preference zákazníků se po uvolnění začnou měnit - zejména, že budou více citliví na cenu. "Produkt bude muset být atraktivní, v dobré kvalitě, dostupný cenově a skrze nejrůznější prodejní kanály," domnívá se Sulgostowska.

 

Právě se děje

Další zprávy