Praha - Drogerii dm se na českém trhu daří. V uplynulém finančním roce zvýšila obrat o 8,6 procenta na 8,5 miliardy korun a prodala 146,7 milionu kusů výrobků, což je meziročně o 13,7 procenta víc.
Vedení řetězce na dnešním setkání s novináři uvedlo, že zákazníci oceňují rozšíření nabídky přírodní kosmetiky či biopotravin a upevnili věrnost privátním značkám řetězce. Drogerie chce tyto trendy podpořit i v chystaném e-shopu.
"Všimla jsem si, že v drogerii dm nabízejí více biopotravin než dříve. Chutnají mi, a protože zdravé dobré jídlo kupuji ráda, tak tam nyní chodím nakupovat častěji a cenu neřeším. Nevadí mi, když si za to něco připlatím," potvrdila on-line deníku Aktuálně.cz například Květoslava Hejlová z Karlových Varů.
Postoj paní Hejlové shrnuje trend, který drogistický řetězec vidí na svých výsledcích: zatímco průměrné tržby za všechny výrobky prodávané v tuzemské síti dm rostly v řádu jednotek procent, u privátních značek, biopotravin a tradiční kosmetiky to je v řádu desítek procent.
"Nejrychleji rostla certifikovaná přírodní kosmetika - meziročně o 50 procent. Počet výrobků v této řadě jsme navýšili na téměř 600 a další přidáme v dalším roce," říká Martina Horká, šéfka marketingu a nákupu společnosti dm drogerie markt ČR.
"Zájem o biopotraviny stoupl o 30 procent a současnou řadu 500 výrobků chceme v příštím roce navýšit o dalších 100," dodává.
Drogerie dm nyní v Česku prodává téměř 13 tisíc výrobků. Třetinu z nich tvoří privátní značky (jde o čtyři tisíce výrobků prodávaných pod 24 značkami), u nichž zákazníci - hlavně ženy - oceňují, že mají stejnou kvalitu jako produkty v zahraničí a přitom nižší cenu než značkové výrobky (kde se kvalita výrobků může lišit podle regionů).
Právě privátní značky a rostoucí segmenty výrobků mají řetězci v příštím roce zaručit pevnou základnu pro rozjezd e-shopu, který chce spustit na začátku příštího roku.
"Zda to bude březen, či červenec, zatím neumíme říci. Uvidíme, co e-shop přinese, ale očekáváme, že nám přivede nové zákaznice z míst, kde zatím prodejny nemáme," věří Horká. Doufá, že přitáhne i maminky, které zatím shánějí pleny pro své děti jinde, a e-shop jim je přiveze domů a nabídne i další věci, které potřebují.
Řetězci se také podle ní vyplácí, že už několik let sází na strategii dlouhodobých cen, které sice nejsou nejnižší na trhu, ale jsou nižší než průměr a zůstávají stejné minimálně čtyři měsíce.
"Pro lidi už díky rostoucí ekonomice není cena tím nejdůležitějším parametrem. Nejdůležitější je pro ně čas, a když si zvyknou, že u nás najdou trvale nízké ceny, i když ne ty nejnižší, tak dávají přednost nákupu u nás než běhání na několik různých míst," popisuje Horká výsledky spotřebitelského výzkumu, který si drogerie nechala zpracovat.
Drogerie dm provozuje nyní v Česku 224 prodejen. Počet zaměstnanců meziročně stoupl o 115 na 2830 lidí. V příštím roce chce postavit zhruba tři další obchody a investovat do přeměny těch starších (modernizace se má týkat 40 až 50 prodejen). Na výstavbu a inovaci chce věnovat 190 milionů korun, což je o sedm milionů více než v uplynulém roce.
Celá skupina dm má 3464 obchodů ve dvanácti zemích a zaměstnává přes 59 tisíc lidí. Její obrat v obchodním roce 2016/2017 dosáhl 10,3 miliardy eur, což je meziročně o 5,7 procenta více.
Drogerie dm patří podle výzkumu společnost GfK k řetězcům, kde zákazníci nakupují kosmetické zboží nejčastěji. Na druhém místě je Teta drogerie a na třetím Rossmann. Silnou pozici mají v kosmetice také přímí prodejci Avon a Oriflame, stejně jako širokosortimentní řetězce jako Tesco, Kaufland, Lidl, Albert nebo Globus. Na oblibě získává i e-shop Notino.cz.