Černého Petra drží operátoři i dodavatelé energií
V průzkumu KPMG se ovšem najdou i odvětví ekonomiky, která se u zákazníků dlouhodobě příliš velké oblibě netěší.
- Sektor telekomunikací se sice ve všech pilířích zákaznické zkušenosti zlepšil o desetiny bodů, nejvíce v pilířích personalizace a očekávání, stále se ale nachází výrazně pod průměrem českého trhu.
Pro zákazníky telekomunikačních operátorů zůstávají klíčovými tématy důvěryhodnost a chování k zákazníkovi: tedy ne/dostatečný čas na přečtení smlouvy před podpisem, ne/poskytnutí kopie smlouvy, rozdíl mezi podmínkami nabídnutými po telefonu a ve smlouvě. Z reakcí zákazníků v průzkumu KPMG tak vyplývá, že operátoři mají stále co zlepšovat.
Do 100 nejpřátelštějších značek se dostal T-Mobile (81. místo), následoval Vodafone (84. místo).
- Sektoru energetiky se i nadále daří v průzkumu ze všech hodnocených sektorů nejhůře a v meziročním srovnání u něj nedošlo k významné změně.
Hlavní trend poslední doby spočívá podle KPMG v přesunu komunikace do digitálních kanálů. "Téměř každá společnost má buď aplikaci, nebo vlastní online portál, kde může zákazník řešit všechny svoje požadavky (zadávat samoodečty, měnit kontaktní údaje a výši záloh, žádat o vrácení přeplatku, změnu produktové řady nebo aktivaci elektronické fakturace). Nově zákazník může platit také platební kartou online. Tuto službu nabízí značky PRE a ČEZ," připomínají autoři analýzy. Nejlépe se v hodnocení umístil dodavatel Innogy (69. příčka), ČEZ (91. příčka) a Pražská plynárenská (97. příčka).
Ovšem je nutné připomenout, že průzkum KPMG probíhal během loňského května a června. Českem tou dobou ještě neotřásala vyhrocená situace na trhu s energiemi, která nastala v druhé polovině roku.
Vysoké ceny elektřiny a plynu dohnaly řadu alternativních dodavatelů ke krachu a drtivá většina těch ostatních se musela vypořádat s přílivem nových klientů a přistoupila ke zdražování ve svých cenících. Spokojenost zákazníků s dodavateli energií tak podle všeho prověří až další ročník tohoto průzkumu.