Deset značek, které mají čeští zákazníci nejraději. Začali oceňovat lidskou empatii

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 29. 1. 2022 7:17
Přechod do digitálního světa je teď sice cílem většiny obchodníků, lidé ale při nákupu touží stále více po lidské empatii. Ukazuje to studie společnosti KPMG, která hodnotí značky devíti odvětví české ekonomiky dle spokojenosti zákazníků. Ta se přitom loni poprvé za čtyři roky nezlepšila. Důvodem může být podle expertů i to, že firmy musely v pandemii zaměřit svou pozornost na jinou část byznysu.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Shutterstock

Černého Petra drží operátoři i dodavatelé energií

V průzkumu KPMG se ovšem najdou i odvětví ekonomiky, která se u zákazníků dlouhodobě příliš velké oblibě netěší.

  • Sektor telekomunikací se sice ve všech pilířích zákaznické zkušenosti zlepšil o desetiny bodů, nejvíce v pilířích personalizace a očekávání, stále se ale nachází výrazně pod průměrem českého trhu. 

Pro zákazníky telekomunikačních operátorů zůstávají klíčovými tématy důvěryhodnost a chování k zákazníkovi: tedy ne/dostatečný čas na přečtení smlouvy před podpisem, ne/poskytnutí kopie smlouvy, rozdíl mezi podmínkami nabídnutými po telefonu a ve smlouvě. Z reakcí zákazníků v průzkumu KPMG tak vyplývá, že operátoři mají stále co zlepšovat.

Do 100 nejpřátelštějších značek se dostal T-Mobile (81. místo), následoval Vodafone (84. místo).

  • Sektoru energetiky se i nadále daří v průzkumu ze všech hodnocených sektorů nejhůře a v meziročním srovnání u něj nedošlo k významné změně.

Hlavní trend poslední doby spočívá podle KPMG v přesunu komunikace do digitálních kanálů. "Téměř každá společnost má buď aplikaci, nebo vlastní online portál, kde může zákazník řešit všechny svoje požadavky (zadávat samoodečty, měnit kontaktní údaje a výši záloh, žádat o vrácení přeplatku, změnu produktové řady nebo aktivaci elektronické fakturace). Nově zákazník může platit také platební kartou online. Tuto službu nabízí značky PRE a ČEZ," připomínají autoři analýzy. Nejlépe se v hodnocení umístil dodavatel Innogy (69. příčka), ČEZ (91. příčka) a Pražská plynárenská (97. příčka).

Ovšem je nutné připomenout, že průzkum KPMG probíhal během loňského května a června. Českem tou dobou ještě neotřásala vyhrocená situace na trhu s energiemi, která nastala v druhé polovině roku.

Vysoké ceny elektřiny a plynu dohnaly řadu alternativních dodavatelů ke krachu a drtivá většina těch ostatních se musela vypořádat s přílivem nových klientů a přistoupila ke zdražování ve svých cenících. Spokojenost zákazníků s dodavateli energií tak podle všeho prověří až další ročník tohoto průzkumu.

 

Právě se děje

Další zprávy