Praha -Zboží v obchodech se dá často pořídit za méně peněz než kolik ukazuje suma na cenovce. Mnohdy stačí se jen zeptat. Taktika, která byla dříve běžná jen na tržnicích, přechází do kamenných obchodů.
Smlouváním se dají podle druhu zboží a přístupu prodejce ušetřit stovky korun, ale i desetitisíce.
Obchodníci přitom nikdy neprodělají. Dobře vědí, jak velké snížení si mohou dovolit, aby na prodeji přesto vydělali.
Zlato nejméně o desetinu
Velmi vysoká pravděpodobnost na úspěch při smlouvání je v obchodech se šperky. Ve zlatnictví EuroGold na Národní třídě stojí pánské hodinky 4 550 korun. Podle prvních slov prodavačky na ně nelze poskytnout žádnou slevu. Po krátkém rozhovoru ale připustila, že by je byla ochotna prodat s pětiprocentní slevou.
Když viděla ze strany zákazníka zájem, dodala, že na zlato by mohla poskytnout slevu minimálně deset procent, ale samozřejmě i víc.
Smlouvání pomůže, když v jednom obchodě zákazník pořídí více věcí. V obchůdku Střevíce a více v centru Prahy je možné ušetřit deset procent, pokud si zákazník pořídí ke střevícům i kabelku.
Tato informace není nikde inzerována. Prodavačka ji však ochotně nabídla, když se zákaznici zdála kabelka příliš drahá. Původně prodávající kabelku zlevnit nechtěla, v kombinaci s dalším zbožím ale byla ochotna jít s cenou dolů.
Dodatečné slevy se ovšem dají pořídit i u mnohem dražších věcí. Kuchyň v celkové ceníkové hodnotě dvě stě tisíc korun, je ochotný například jeden pražský dealer značky Gorenje, prodat i za méně než 180 tisíc. A to přesto, že právě neprobíhá žádná oficiální slevová akce. "Slevu uberu ze své marže, i tak ještě vydělám, " říká vedoucí prodejny, který si nepřál být jmenován.
Mezi prodejci v různých oborech je velká konkurence a zejména pokud jde o dražší věci, jsou ochotni nabízet zajímavé bonusy. Řídí se často tím, že je lepší vydělat méně než nic. Zákazník totiž své peníze může utratit i jinde. Pokud se například rozhodne koupit si nové auto a vybere si konkrétní typ, vyplatí se obvolat všechny dealery v okolí.
Někteří totiž na auto v hodnotě 400 tisíc korun, ale i méně, poskytnou jen oficiální slevy platné v celé síti a navíc přidají třeba jen koberečky za pár stovek. Jiní ale klidně zdarma přimontují i audiosystém za deset a více tisíc korun. Případně jiný zajímavý bonus v nemalé hodnotě.
Ne všude to jde
Smlouvat se ovšem nedá všude. Nejde to ve velkých supermarketech, ale často ani v menších značkových butikách. V prodejně Hugo Boss lze nakoupit i s šedesátiprocentní slevou, avšak smlouváním ji získat nelze. Na pánské sako z nové kolekce, které stojí přes 14 500 korun, se slevu vyjednat nepodařilo. Na novou kolekci podle prodavače slevu poskytnout nelze.
Smlouvání vůbec nepřijal ani personál v butiku Pierre Cardin.
Výjimečně se naopak zákazník dočká slevy i bez vlastního přičinění. V obchodě s oblečením Cartoon v pasáži Myslbek ji poskytl prodavač sám od sebe. Tričko, které původně stálo 750 korun, prodal za 550 se slovy, že by ho stejně za pár dní zlevnil.
Smlouvání se v českých kamenných obchodech zabydluje pomalu. Češi jsou totiž často ostýchaví o slevu požádat. Mnohem odvážnější jsou podle mnohých prodavačů zahraniční turisté, kteří jsou na smlouvání více zvyklí.