Benzin i nafta v Česku dál zlevňují. Zjistěte, podle čeho pumpaři nastavují ceníky

Pavla Adamcová Adéla Očenášková Pavla Adamcová, Adéla Očenášková
Aktualizováno 17. 3. 2022 7:32
Ještě minulý týden prodávala řada čerpacích stanic benzin a naftu přes 50 korun za litr, teď však začaly pohonné hmoty v Česku výrazně zlevňovat. Panika na trhu způsobená ruskou agresí na Ukrajině polevila, zlevnila ropa a velkoobchodní ceny paliv šly dolů. Podle oslovených analytiků ale čeští motoristé zatím vyhráno nemají - ropy je výhledově méně a konflikt ještě není u konce.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Unipetrol

Ceny pohonných hmot v Česku v porovnání s minulým týdnem klesají. Benzin Natural 95 zlevnil o 1,51 koruny na průměrných 45,13 koruny za litr a nafta o 1,34 koruny na 47,69 koruny za litr. Benzin zlevňuje nepřetržitě od soboty, cena dieselu začala klesat v pondělí, ukazují data společnosti CCS, která ceny sleduje. 

Stejně tak oproti minulému týdnu zlevnila severomořská ropa Brent, která má vliv na ceníky čerpacích stanic v Česku. Zatímco ještě před pár dny se dostala až ke 130 dolarům za barel, teď je kvůli obavám z další možné vlny koronaviru v Číně zpátky u stodolarové hranice - stojí tedy podobně jako na začátku ruské invaze na Ukrajinu.

Pohonné hmoty se ale na ceny z té doby nevrátily. Přestože rovněž zlevňují, nejde tentokrát o tak výrazný skok, jako když ropa prudce zdražovala. 

Analytici to vysvětlují tím, že ve vývoji cen se ropa a paliva přesně nekopírují. "Jsou spojeny spíše nějakou formou 'pružiny', než že by si pohyby těchto surovin odpovídaly. Na počátku března jsme byli svědky extrémního zájmu zákazníků. Rafinérie nestíhaly produkovat paliva, především pak diesel, a proto byl cenový nárůst tak markantní. Neodpovídal tedy jen přepočtu růstu cen ropy," připomíná analytik společnosti XTB Jiří Tyleček nedávnou paniku na trzích, kterou vyvolal strach z nedostatku dodávek kvůli sankcím uvaleným na Rusko. 

Ropa tvoří jen část ceny na pumpách

Cena ropy se do výsledné částky paliv ve skutečnosti promítá zhruba z 35 procent. Další části tvoří cena za dopravu ropovody či tankery, zpracování v rafinérii a také jejich marže (0,5 až 3,5 procenta u benzinu, tři až 6,5 procenta u nafty).

Daně se na výsledné ceně benzinu a nafty podílí zhruba polovinou (50 až 60 procenty). Jde o spotřební daň (u benzinu 12,84 koruny na litr, u nafty 9,95 koruny na litr) a DPH ve výši 21 procent (základem je cena včetně spotřební daně). 

"A následně doprava v cisternách, náklady na prodej na čerpacích stanicích plus opět marže. Cena těchto položek tvoří přibližně desetinu konečné ceny pro spotřebitele. Čerpací stanice mohou své marže relativně volně upravovat, nejčastěji se pohybují v řádu několika málo korun na litr paliva," vysvětlil už dříve Tyleček.

Právě u marží začali pumpaři během prudkého zdražování pohonných hmot v Česku čelit kritice, že si tuto položku neúměrně navyšují. "Podle mého názoru šlo v této situaci marže 'maskovaně' navýšit. Částečně však lze postup pumpařů omluvit tím, že ani oni neměli stoprocentní jistotu, že budou mít v dalších dnech co prodávat," dodává Tyleček.

Bez komentáře, vzkazují k cenám pumpaři

Zástupci větších sítí s čerpacími stanicemi v Česku zpravidla odmítají svou cenotvorbu zveřejňovat.

Na dotaz online deníku Aktuálně.cz ohledně toho, zda a jak pumpaři zvýšili v uplynulých dnech své marže a do jaké míry se na jejich stanicích současné zlevňování na trzích již projevilo, odmítla odpovědět společnost MOL, dotazům se vyhnula také společnost Orlen Unipetrol (síť Benzina) a společnost OMV do publikace článku na dotazy reakce nereagovala vůbec.

Oproti tomu provozní vedoucí sítě Tank ONO Jiří Ondra byl sdílnější a redakci popsal, že cenu na svých čerpacích stanicích síť stanovuje z nákupní ceny z rafinérie, dopravy a marže. "Naše marže je již 29 let cca 70 haléřů na litr," doplnil Ondra. Zároveň dodal, že společnost marži ani teď neměnila a drží ji v rozpětí 0,5 až 0,8 koruny na litr.

"Oproti nejvyšší ceně, kterou jsme měli, tedy 48,90 koruny u dieselu, jsme již zlevnili na 44,90 koruny a během dneška bude další zlevnění," uvedl Ondra ke středečnímu vývoji cen s tím, že za ním stojí zlevnění od rafinérie.

Dohled úřadu napadli hackeři

Případné umělé navyšování marží pumpařů se přesto od úterka rozhodlo kontrolovat ministerstvo financí. Prodejci musí úřadu každý den odesílat přehled průměrné prodejní ceny, a to zpětně od 15. února.

Aplikaci na hlášení cen nicméně hned ve středu postihly problémy, zaútočili na ni hackeři a byla zhruba hodinu nedostupná. Úřad tak termín pro zaslaní dat od 15. února do 15. března včetně prodejcům posunul do čtvrtečního poledne. 

Stát data porovná s vývojem na komoditní burze v Rotterdamu, z níž vycházejí velkoobchodní ceny pohonných hmot v evropských zemích. V případě, že audit ukáže na neúměrné zvyšování marží, ministerstvo zváží vydání cenového výměru, který by stanovil jejich fixní výši.

Zda je fixní marže na pořadu dne, ale zatím podle tiskového mluvčí ministerstva Tomáše Weisse vzhledem k nedostupnosti dat není jasné.

Zlevňovat se bude dál, míní experti

Na sociálních sítích mezitím začali někteří uživatelé spekulovat, že za současným zlevňováním na čerpacích stanicích v Česku stojí právě nová povinnost pumpařů hlásit ceny státu. S tím ale nesouhlasí analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. 

"Důvodem je propad velkoobchodních cen, ne povinnost hlášení cen," tvrdí. Podle něj budou ceny benzinu a nafty v Česku dále klesat - v průběhu následujícího týdne odhaduje zlevnění až o dvě koruny za litr.

"Další vývoj bude záviset na válce na Ukrajině a mezinárodních sankcích vůči Rusku. Zatím se zdá, že by v březnu mohlo být dosaženo aspoň malého kompromisu, díky kterému bude ruská ropa nadále proudit do Evropy. Zároveň se očekává mírné zvýšení produkce ze strany amerických těžebních společností a členů kartelu OPEC," vysvětluje. "Na druhé straně velké zlevňování nelze očekávat, jelikož zásoby ropy a ropných produktů jsou stále nízké," připomíná Tomčiak.

Tyleček očekává při zlepšení geopolitické situace pokles cen paliv ke 40 korunám za litr. "Ale dokud ruská agrese na Ukrajině neskončí, bude se cena stále držet na zvýšených úrovních. Stále totiž existuje riziko odstřižení dodávek ropy a paliv z Ruska do Evropy, i když se tato hrozba postupně snižuje," uzavírá analytik.

 

Právě se děje

Další zprávy