Praha – Akcie Volkswagenu za poslední dva dny ztratily více jak třetinu hodnoty. Stále však nemusí být na dně, a kdo by do nich chtěl nyní investovat, měl by myslet na to, že jde o velmi rizikový obchod.
"Osobně považuji danou investici za stále velmi rizikovou a spekulativní. Rozhodně by se případně jednalo o investici pro velmi zkušené investory, kteří jsou si vědomi rizik, které mohou být s takovou investicí spojeny," varuje analytik J&T Banky Milan Vaníček.
Možná je dobrý cas nakupovat akcie VW....
— Petr Schönfeld (@petrschonfeld) September 22, 2015
Přestože se s akciemi Volkswagenu na pražské burze neobchoduje, vlastní je tisíce Čechů za celkem stovky milionů korun. Dohromady s českými akciovými fondy může jít o jednotky miliard korun. Akcie automobilky ztratily za dva dny téměř 40 procent hodnoty, dnes jejich cena klesla až na 105 eur za akcii.
Hlavní ekonom společnosti Colosseum František Bostl dokonce nevylučuje propad ceny i na krizová minima z roku 2009, tedy k 30 eurům za akcii. Byla podle něj pošramocena pověst firmy a reálně hrozí objevení případných dalších pochybení na ostatních trzích. Investorům proto nedoporučuje akcie VW nakupovat.
"S nákupem ostatních německých značek jako BMW, Daimler či Porsche bych také počkal, až utichne aktuální panika," říká. Také ceny těchto akcií na začátku týdne padají.
"Vzhledem k hrozbě dominového efektu aféry, která může přesahovat výrobní haly Volkswagenu, je velmi těžké říci, kde se kurz akcií zastaví," odpovídá analytik BH Securities Petr Hlinomaz. "Tato kauza by mohla obletět celý svět a měla by mít odezvu v předpisech, regulaci a kontrolách automobilového průmyslu napříč celým světem, pakliže se ukáže, že jde o cílené obcházení předpisů," dodává.
"V tuto chvíli se diskuse začínají odvíjet ne směrem, jestli bude situace likvidační pro Volkswagen, ale zda není vzhledem k tomu, co všechno se následně spustí v rámci sektoru i ekonomik, automobilka dalším Lehman Brothers," obává se analytička skupiny Roklen Lenka Dvořáková.
Vedle přímých nákladů souvisejících s pokutou a opravami vozů je pro Volkswagen velkou ranou ztráta dobré pověsti, dodává analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara. Trh v USA přitom hrál dominantní roli v plánech automobilky stát se do roku 2018 největším výrobcem osobních vozů na světě. "Tyto plány budou muset být přehodnoceny vzhledem k tomu, že se američtí spotřebitelé budou kvůli současné zkušenosti držet od značky VW raději dál," podotýká.
Největší evropský výrobce automobilů kvůli skandálu s falšováním emisí již zhoršil výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí vyčlení ze zisku 6,5 miliardy eur (176 miliard korun) na zaplacení souvisejících výdajů. Koncern také přiznal, že softwarem určeným k falšování emisních testů bylo na celém světě vybaveno asi 11 milionů aut.
Koncernové motory, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí, montovala do svých starších modelů i Škoda Auto. V aktuálních modelech je ale nepoužívá.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že ve vozech s naftovými motory použil software umožňující při testování emisí skrýt skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku, které jsou během jízdy vysoce nad stanovenými limity. Volkswagen za to může dostat pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard korun).
Automobilku už začaly vyšetřovat i úřady v Německu, Švýcarsku nebo v Jižní Koreji.