Praha - Největší změny povinné výbavy za poslední roky přináší nová vyhláška ministerstva dopravy, která je účinná ode dneška. Řidičům, kteří by chtěli znát podrobný obsah změn, ale ministerstvo moc šancí nedává. Ani dopravní policie zatím neví, u jakých aut je po dnešku povinná rezervní pneumatika a u jakých už nikoliv.
Novela naštěstí nepřináší žádné nové povinnosti, které by řidiči museli dodržovat už od 15. září. Novinky jako jiné složení lékárniček či povinná reflexní vesta stačí splnit až k 1. lednu 2011. Okamžitě ode dneška platí pouze úlevy jako nepovinná rezervní pneumatika či konec nutné dělicí mřížky.
O rezervě rozhodují výrobci
Zmatek je hlavně kolem rezervní pneumatiky, která je nově nepovinná - ale jen u některých aut. Ministerstvo se totiž po několika odkladech nové vyhlášky rozhodlo, že rozhodnutí nechá na automobilkách.
„Motorová vozidla bez indikace defektu pneumatiky, která budou vybavena prostředkem pro bezdemontážní opravu pneumatik, nemusí už být vybavena rezervní pneumatikou. Osobních vozidel uvedených do provozu před 15. zářím 2009 se však tato možnost týká pouze tehdy, pokud s nevybavením vozidla rezervou souhlasí výrobce vozidla, popřípadě pokud jsou nová vozidla stejného typu uváděna na trh bez rezervních pneumatik," říká Vladimír Bártl, vrchní ředitel dopravně silničního úseku ministerstva dopravy.
Nákladní auta nad 3,5 tuny a autobusů nemusí mít ani sadu na zalepení pneumatik. Stačí jim smlouva s asistenční službou operující na celém území České republiky.
Pokud však chce běžný řidič snadno zjistit, jestli i po dnešku musí vozit v autě rezervu, ministerstvo mu nepomůže. Na svém webu sice dnes zveřejnilo první vyjádření výrobců, nejde ale zatím o kompletní seznam. Na první pohled není ani příliš přehledný. Například u Škody Auto nabízí ministerstvo hned čtyři soubory. Laik ale musí hledat, pod kterým názvem - navíc se staršími daty - se skrývá jasné vyjádření k povinným rezervám.
Rychlou informaci nenajde majitel škodovky ani přímo na webu automobilky. V novinkách ani tiskových zprávách se tam o povinné rezervě zatím nic nedočte.
Pokuta až dva tisíce
Seznam vozů, kde zůstane rezerva povinná, zatím nemá k dispozici ani dopravní policie. „Očekáváme jej od ministerstva dopravy," říká Dagmar Bednarčíková z Policejního prezídia.
Zároveň dodává, že policisté budou provádět kontroly v rámci běžného výkonu služby a při dopravně bezpečnostních opatřeních a akcích. „V případě spáchání přestupku hrozí v blokovém řízení pokuta do dvou tisíc korun," upřesňuje Bednarčíková.
Rezerva každopádně zůstane povinná u aut, u nichž je rezervní kolo součástí deformační zóny - typicky jde o auta s motorem vzadu, tedy starší škodovky.
Kvůli absenci úplného aktuálního znění vyhlášky bylo také obtížné zjistit, zda součástí povinné výbavy zůstanou také ruční zvedák (hever) a klíč na matky kol. Proto se objevily informace, že na jejich odstranění ze seznamu novela zapomněla. Není to ale pravda. Z podrobného prostudování novely vyplývá, že hever a klíč zůstanou povinné jen u aut s nutnou rezervou.
Na webu ministerstva zatím vyhláška není
Mezi novinkami na webu ministerstva se stručná informace o změnách objevila teprve včera, tedy den před účinností vyhlášky. Úřad zatím na svých stránkách nenabízí ani kompletní znění vyhlášky. V sekci Legislativa dokonce novelu vůbec nezmiňuje. Nicméně starší proklik vede na stránky soukromého nakladatelství Sagit, kde už lze najít alespoň samotný text novely - ne však kompletní znění vyhlášky po dnešních změnách. Pro právního laika je tedy orientace ve změnách obtížná.
Teprve ode dneška lze úplné znění po novele najít na Portálu veřejné správy, na něj však odkaz z webu ministerstva dopravy nevede. Lidé navíc znají spíše Sbírku zákonů na webu ministerstva vnitra - tam ale úplné znění nenajdou.
Čtěte také: Kontrol u českých benzínek přibude, chce to Brusel Nejčastěji se kradou škodovky, nejrizikovější je Audi Nemáte vzadu na autě nálepku CZ? Někdy hrozí i pokuta |