Co činí úvěry na bydlení ještě více atraktivními je možnost využití daňového zvýhodnění. O částku zaplacených úroků je možné snížit základ daně z příjmů.
Tato možnost vyplývá ze zákona č.586/1992 Sb., o daních z příjmů.
Co je třeba dodržet?
Aby bylo možné této výhody využít je však nutné dodržet některé zásady.
Zjednodušeně lze říci.
1. Musí se jednat o úvěr použitý na bytové potřeby. Mezi nejčastější účely patří především koupě bytu ( domu), výstavba, rekonstrukce, vypořádání manželů a podobně. Tyto bytové potřeby jsou přesně určeny v zákoně.
2. Je nutné aby člověk, který si bude uplatňovat odečet daně, po celé zdaňovací období byt (či dům) vlastnil a zároveň užíval k vlastnímu trvalému bydlení nebo trvalému bydlení druhého z manželů, potomků, rodičů nebo prarodičů obou manželů.
Jakou částku si lze odečíst?
Suma zaplacených úroků se neodečítá přímo od daně, ale snižuje daňový základ, čímž se následně sníží vypočtená daň. To znamená, že konkrétní výše daňové úspory závisí na výši úvěru a jeho parametrech, na výši příjmů a daňovém pásmu, do kterého poplatník spadá. Maximální limit možného zahrnutí úroků do nákladů je 300 000 Kč za zdaňovací období.
Z toho vyplývá, že nejvíce si odečtou lidé s vyššími příjmy a s vyšším hypotečním úvěrem. Aby klient vyčerpal celou výši možných odpočtů musel by čerpat úvěr zhruba ve výši asi 5,5 mil. Kč.
Jak odpočet uplatnit?
Odpočty zaplacených úroků se vždy uplatňují po uplynutí zdaňovacího období. Banky a stavební spořitelny zasílají svým klientům potvrzení o výši zaplacených úroků v uplynulém roce. Toto potvrzení zaměstnanci předloží k ročnímu vyúčtování záloh svému zaměstnavateli nebo v případě, že se jedná o OSVČ, výši zaplacených úroků uvedou v daňovém přiznání.
Novinkou je, že od letošního roku už nebudou muset zaměstnanci, kteří splácejí hypotéku, podávat kvůli odpočtům úroků daňové přiznání, ale zúčtování za ně provede zaměstnavatel.
Ing. Ivana Žáková, finanční poradce AWD Česká republika
|