Expert: I přes občasné nehody je létání vcelku bezpečné

Josef Tuček
2. 6. 2009 12:45
Čtenářům Aktuálně.cz odpovídal online letecký odborník Boleslav Stavovčík
Airbus společnosti Air France.
Airbus společnosti Air France. | Foto: AirFrance.com

Praha - Včerejší havárie letadla Airbus 330-200 letecké společnosti Air France na letu z Ria de Janeiro do Paříže znovu otevřela otázku - jak bezpečná je letecká doprava?

"Určitě je to nejbezpečnější druh přepravy pasažérů na světě," tvrdí Boleslav Stavovčík, učitel na Fakultě dopravní ČVUT v Praze a bývalý ředitel českého Úřadu pro civilní letectví.

"Oproti silniční dopravě je v letectví ta výhoda, že dopravní letadla řídí profesionálové a ne nějací amatéři za volantem. Bezpečnosti letectví se věnuje velká pozornost, investuje se do ní spousta peněz," doplňuje inženýr Stavovčík.

Přesto i tak občas dojde k letecké nehodě, která ovšem vzhledem k počtu lidí na palubě vzbudí velkou pozornost médií a veřejnosti.

Podíl nehod v letecké dopravě v různých částech světa.
Podíl nehod v letecké dopravě v různých částech světa. | Foto: Fakulta dopravní ČVUT

Boleslav Stavovčík spíše uklidňoval lidi, kteří se leteckých nehod bojí. Technici se jim snaží předcházet důkladnou kontrolou letadla ještě na zemi, piloti pak předvídavým řízením stroje. I když bohužel ani tak nelze nehodu zcela vyloučit.

Odpovědi inženýra Stavovčíka najdete pod fotogalerií.

Odpovězeno: 02. 06. | 10:07Autor: Stredocech

Otázka: Další klíčovou záležitostí je domlouvání pilotů s dispečery. U dvou největších havárií, kdy se srazila velká letadla (Tennerife a tuším indická Kalkata) je podezření, že piloti prostě vzhledem k poruchám a možná i špatné výslovnosti špatně rozuměli pokynům z věže.

Boleslav Stavovčík: Zmiňováné nedorozumění bylo při letecké nehodě na letišti Tennerife. V prostoru Atlantiku je zajišťována korespondence se Službou řízení leteckého provozu (nejedná se věž), v jejiž působnosti se letadlo nachází, na krátkých vlnách (KV) druhem provozu SSB jehož kvalita je nižší než při běžném VHF spojení nad pevninou. Je velmi nepravděpodobné, že by případné nedorozumění mohlo tuto katastrofu způsobit. Podle dosud známých zpráv se letadlo s žádným jiným letadlem nesrazilo. Případné oblétávání význačné oblačnosti (bouřek) je jenom na zvážení velitele letadla.

Odpovězeno: 02. 06. | 10:07Autor: Martina

Otázka: Hezký den pane Stavovčíku, letadlo by přeci mělo vydržet pokud do něj uhodí blesk nebo je to vždy konec pokud se něco takového stane? děkuji

Boleslav Stavovčík: Letadlo samozřejmě zásah blesku vydrží.

Odpovězeno: 02. 06. | 10:08Autor: Jaroslav

Otázka: Dobré ráno, zajímalo by mě, jestli existují nějaké rady pro pasažéry, jak snížit riziko nehody. Například se kterými aeroliniemi nelétat, kam si v letadle koupit sedadlo, co si obléknout...

Boleslav Stavovčík: Takovéto rady neexistují. Celkově je obchodní letecká doprava nejbezpečnějším druhem dopravy. V dopravním letadle se cítím podstatně bezpečněji než v autě na silnici, nemluvě o dálnici D1.

Odpovězeno: 02. 06. | 10:18Autor: Stredocech

Otázka: Jak se monitoruje pozice letadel během letu? Dost mě překvapuje, že se to patrně neděje pomocí družic, kdy by bylo hned jasné, kde letadlo zmizelo.

Boleslav Stavovčík: V prostorách, kde je radarové pokrytí, se poloha letadla monitoruje pomoci radaru. Mimo dosah radaru, což je případ větší části Atlantiku, se poloha letadla monitoruje pomoci hlášení přeletů otočných bodů po trati posádkou. Družicové sledování se neprovádí.

Odpovězeno: 02. 06. | 10:23Autor: Cestující

Otázka: Dobrý den. Myslíte, že jsou bezpečnější letadla Airbusy nebo Boeingy? Děkuji.

Boleslav Stavovčík: Nejsou k dispozici věrohodné údaje pro srovnání. Podle mého názoru všechna nově vyráběná letadla bezpečně splňují požadavky na vysokou úroveň bezpečnosti, která je stanovená stavebními předpisy. Jinak by neprošla typovou certifikací.

Odpovězeno: 02. 06. | 10:32Autor: H. Kadlecová

Otázka: Je zřejmé, že ke klíčové příčině současné letecké nehody nad Atlantikem došlo velmi rychle a pilot neměl šanci na nouzové volání.Jak je možné, že v okamžiku selžou všechny kontrolní a signalalizační systémy a případně vše zmizí pod hladinou?Lze uvažovat i o náhlé indispozici pilota?

Boleslav Stavovčík: Dle mého názoru o náhlé indispozici pilota se nedá uvažovat (jsou tam dva piloti).

Odpovězeno: 02. 06. | 10:38Autor: Pítý

Otázka: Jak je možně , že jsou družice schopné monitorovat i člověka a rozeznávat předměty o velikosti několika desítek cm a nedokáží zachytit nouzový signál, nebo určit polohu letadla, které má problémy. Atlantik mezi pobřežím Brazílie a Afriky mi příjde trochu široký pojem.

Boleslav Stavovčík: Družicové sledování se provádí pouze při vyslání nouzového signálu na frekvenci 121,5 MHz nebo na frekvenci 243 MHz. Zřejmě nouzový signál nebyl vyslán. Jinak se běžné sledování službou řízení letového provozu pomoci družic neprovádí.

Odpovězeno: 02. 06. | 10:41Autor: Pavel

Otázka: U os. aut se zavádí systém nouzového volání prostřednictvím satelitní navigace, kdy jsou okamžite k dispozici souřadnice nehody. Proč nejsou ledatla tímto systémem vybavena? Podobně je to i z tzv. knihou jízd. Jsou to levná a jednoduchá řešení pro bezpečnost.

Boleslav Stavovčík: Viz předešlá odpověď.

Odpovězeno: 02. 06. | 10:55Autor: Jan

Otázka: Dobré dopoledne, mohl byste předhodit čísla, alespoň odhadem, jak pravděpodobnější je nehoda v autě než havárie letadla? například počet přepravených osob, kilometry nebo čas strávený v onom prostředku oproti počtu nehod (úmrtí)?

Boleslav Stavovčík: "Předhodit" žádná čísla nemohu, neboť současná objektivní čísla nemám k dispozici a spekulovat nebudu.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:03Autor: Tomas Zacek

Otázka: Dobry den, ve skole nam jeden profesor rikal, ze auta bouraji a letadla padaji...to je bouhuzel fakt... pravdepodobnost, ze vsak spadne letadlo je mala. Existuje nejaka statistika s porovnanim letecka X automobilova doprava se zohlednenim poctu prepravenych osob?? Diky za odpoved.

Boleslav Stavovčík: Porovnání nehodovosti letecké a automobilové dopravy nemám k dispozici. Nehodovost letecké dopravy vyjadřuje nejlépe obrázek nahoře nad tímto rozhovorem.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:04Autor: bp

Otázka: Dobrý den. Jsem elektronik, a proto vůbec nechápu, že v roce 2009 už úplně každé letadlo nemá systém, který dokáže nepřetržitě a na pilotech nezávisle monitorovat všechny důležité parametry letu. Technicky ani finančně to už není vůbec žádný problém. Jak to, že to není povinné? Děkuji.

Boleslav Stavovčík: Samořejmě letová data jsou zapisována nepřetržitě v průběhu celého letu nezávisle na pilotech zařízením FDR - Flight Data Recording (zapisovač letových údajů). FDR je u dopravních letadel povinný.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:08Autor: Tomáš

Otázka: Přijde mi, že nejvíce nehod je v letové fázi, přesto že start a přistání je nebezpečnější. Je to tak opravdu statisticky? Je to tím, že při vzletu, přistání se piloti letům "více" věnují a rizika tolik nepodceňují? Tím chci říci, že např. při letu raději bouří proletí než aby ji obletěli...

Boleslav Stavovčík: Pokud je mi známo, tak nejvíce nehod je v průběhu vzletu a přistání, nikoliv v cestovní hladině. Co se týče bouřky, tak každý pilot ji obletí a žádný si nedovolí ji proletět.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:09Autor: Martin

Otázka: Dobrý den, prosímvás chci se zeptat, jak pravděpodobný je zásah bleskem na letadlo, dá se tomu nějak předcházet či bránit v bouřce ?

Děkuji a přeji hezký den !

Boleslav Stavovčík: Ano, dá se předejít tím, že se obletí.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:12Autor: Petr Zelenka

Otázka: Dobry den, vim ze je predcasne spekulovat ale co by mohlo dle vaseho nazoru byt pricinou teto tragedie letadla Air France? Dekuji.

Boleslav Stavovčík: Spekulovat nebudu.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:19Autor: Pavel

Otázka: Mohl byste nám popsat, jak je to s údržbou letadel a s jejich kontrolami? Je pravda, že některá letadla na evropských linkách létají sedmkrát týdně šest cest? Pokud ano, kdy a jak často se opravují? Děkuji, Pavel

Boleslav Stavovčík: Požadavky na údržbu letadel obchodní letecké dopravy jsou dány předpisem PART 145 a najdete jej na web stránkách www.lis.rlp.cz - informace,Letecké předpisy

Odpovězeno: 02. 06. | 11:23Autor: Ivan

Otázka: Dobrý den, jen sotva lze uvěřit, aby dopravní letadlo jištěné satelitními majáky (předávajícími samočinně před i po havárii veškerá data včetně polohy) beze stopy zmizelo. Právě informace o vyhodnocení těchto dat záhadně chybí ve všech dostupných zprávách. Zajímalo by mě, proč.

Boleslav Stavovčík: Žádné satelitní majáky neexistuji a žádné zprávy nevydávám, ani je nemám k dispozici, takže nemohu odpovědět.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:24Autor: Milan

Otázka: Dobrý den, je možné že ještě někdo mohl přežít?

Boleslav Stavovčík: Nepředpokládám,že by někdo přežil, i když zázraky se někdy ději i dnes.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:29Autor: milan

Otázka: Dobrý den, chtěl bych vědět za jakou nejkratší dobu je nad západní Evropou pilot přistát z výšky 10000 m v případě opravdové nouze. Děkuji.

Boleslav Stavovčík: Záleží na tom, kde nad západní Evropou se letadlo nachází a o jaký typ letadla se jedná.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:44Autor: Klára

Otázka: Dobrý den,
existují z pohledu "špatného počasí" nějaké rizikovější destinace (myšleno při letech z ČR) - t.j. kdy trasa letu vede místy, kde se např. významně častěji vyskytují bouře? Děkuji.

Boleslav Stavovčík: To je velmi široká otázka. Oblasti s větším výskytem bouřek je na světě celá řada. Např Karibská oblast, oblast Dálného východu (Bengálský záliv), atd. Pro stanovení těchto oblastí musí být určená kriteria, která v otázce stanovena nebyla.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:47Autor: Richard

Otázka: Dobrý den, po několika letech zjistilo, že materiály, které byly v letadlech považovány v elektroinstalaci jako nehořlavé se po následných testech ukázaly jako hořlavé. Pokud tomu tak je, jaké procento takovýchto letadel dnes ještě létá?Co se proti tomuto dělá,předpokládám,že výměna by byla nákladná

Boleslav Stavovčík: Pokud se při šetření letecké nehody zjistily nějaké závady týkající se konstrukce nebo použitého materiálu, musí být provedená náprava. Na provedení nápravy dohlíží letecká autorita v jejímž leteckém rejstříku je předmětný typ letadel registrován.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:52Autor: Phi.

Otázka: Dobry den, rad bych vedel, jaka je priblizne a priorni pravdepodobnost, ze si nahodne vyberu let a letadlo (pro vic nez 50 pasazeru) havaruje (A) a ze pri havarii prijdu o zivot (B).

Boleslav Stavovčík: Tak na to neexistuje žádný matematický vzorec. Koeficient nehodovosti v závislosti na oblastech je znázorněn v obrázku nad tímto rozhovorem..

Odpovězeno: 02. 06. | 11:55Autor: svita

Otázka: jak je mozne ze se vubec nespustil majak?chapu ze letadlo je tezky predmet ale i z cestovni vysky musi pad chvilku trvat.jak se to mohlo stat?dekuji

Boleslav Stavovčík: Předpokládám, že máte na mysli Emergency Beacon. Bohužel není známa situace, která na palubě vznikla a tudíž není možno stanovit proč tento maják nepracoval.

Odpovězeno: 02. 06. | 11:57Autor: honza

Otázka: dobry den,
je podle vas bezpecnejsi kratky let, napriklad jen zde po Evrope, oproti tem pres more, jako byl prave ted tento nestastny?

Boleslav Stavovčík: Při dnešní úrovní letadlové techniky je to dle mého názoru naprosto stejné.

Odpovězeno: 02. 06. | 12:04Autor: churo

Otázka: Jak si prosím vysvětlujete, že se zatím nepodařilo najít ani zmínku, ani signál, ani trosku? Děkuji.

Boleslav Stavovčík: Jakékoliv vysvětlení by byla spekulace, což se v letectví nedělá.

Odpovězeno: 02. 06. | 12:13Autor: Ostravak ostravski

Otázka: Myslíte že je létání nebezpečnější,než účast na mítingu socialistů-v letadle vám nikdo nenafackuje,není-liž pravda?Jinak,zažil jsem jednou silné turbulence nad Labradorem a věru,není to nic příjemného.Ale letecká doprava je nejbezpečnější,pokud se nepletu.

Boleslav Stavovčík: Musím s Vámi souhlasit, protože letecká dopravoa je opravdu nejbezpečnější dopravou. Mohu to potvrdit z vlastní zkušenosti neboť jsem strávil v cockpitu dopravního letadla (ve vzduchu) 18 000 hodin a jsem stále naživu.

Odpovězeno: 02. 06. | 12:14Autor: Doug

Otázka: Dobrý den,
proč v letadlech nejsou řady s číslem 13?

Boleslav Stavovčík: Je to různé. Některé společností vycházejí vstříc pověrčivým cestujícím a některé na to neberou zřetel.

 

Právě se děje

Další zprávy