"Vždy když se dívám na pořad Top Gear, říkám si, že ta sedačka ve studiu, na které sedává hvězdný moderátor Jeremy Clarkson a jeho hosté, je pěkně ošklivá a že bych jim měl nabídnout svoji vlastní," říká hodonínský podnikatel Vladimír Míček. Je odborníkem na renovace cenných historických automobilů a rovněž vyrábí z již nepotřebných dílů starých vozů luxusní nábytek.
O tom, že jeho případná nabídka by mohla mít slušnou šanci na úspěch, svědčí jeho spolupráce s oficiálním muzeem Mercedes-Benz ve Stuttgartu.
"Jednoho dne jsem nechal zhotovit uměleckou fotografii naší sedací soupravy vyrobené ze zadní části vozu Mercedes-Benz W 120, který je známější pod označením Ponton, a poslal jsem ji řediteli muzea. Nabídku výroby nábytku sice prozatím odmítli, neboť prý hodlají současný design interiéru držet ještě několik let, ale zanedlouho jsem se stal dodavatelem oficiálního suvenýru pro muzejní obchod. Těžítko s typickou hvězdou Mercedesu dokonce účinkuje v propagačním klipu muzea," říká s jistou dávkou hrdosti.
K přemýšlení o změně typu podnikání přivedlo Vladimíra Míčka z Hodonína paradoxně zavedení státní podpory pro zájemce o využívání solární energie. "Už zhruba dvacet let mám firmu na systémy pro přípravu teplé užitkové vody, podporu vytápění a ohřev bazénů. Řadu let v Česku působilo jen několik desítek firem, jenže po zavedení programu Zelená úsporám se v tomto oboru objevily tisíce nových podnikatelů," vysvětluje.
Dosud sice montáž těchto systémů nabízí, ale zatímco dříve zaměstnával od jara do podzimu tři montážní party, dnes má jen jednu. Konkurentů je prostě příliš mnoho.
Už od útlého věku ho zajímala auta, býval prý pravidelným čtenářem všemožných motoristických časopisů. "Jednoho dne v noci jsem brouzdal televizními kanály a zaujala mě reportáž o výrobci nábytku z částí automobilů kdesi v USA. V té době jsem už začínal s renovacemi automobilů a začínaly se mi hromadit nepotřebné zbytky. A tak jsem asi před šesti lety vyrobil první sedací soupravu, odvezl na veletrh do Stuttgartu a hned na místě jsem ji prodal," ozřejmuje začátky svého podnikání v tomto oboru.
Při výrobě tohoto typu nábytku se dá využít leccos. Samozřejmě obvykle z dražších a luxusnějších typů automobilů věhlasných značek, jako je Porsche, Mercedes-Benz, Jaguar, Rolls-Royce a podobně. "Už jsem ale pro rakouského zákazníka dělal i stolek s motorem z Tatry 613," říká. Pro motocyklové nadšence zase v současné době připravuje pípu, jejímž základem je motor Yamaha.
Postel zatím nikdo nechtěl
Obvykle dělá stolky a sedací soupravy. Má ale v nabídce i psací stůl. Postel prý zatím nikdo nechtěl, ale určitě by bylo možné ji vyrobit. "Je ovšem třeba zvolit dostatečně velký automobil a zákazník nesmí zapomenout na to, aby měl dostatečně velkou místnost nejen na to, aby se do místnosti vešla a mohla plnit svoji úlohu, ale aby se na ni návštěvník tohoto prostoru mohl navíc i z dostatečného odstupu podívat. Nábytek od pana Míčka může současně plnit i osvětlovací roli v místnosti. Dbám na to, aby všechny světlomety byly originální a plně funkční. Vypínač je obvykle schován tak, aby nerušil celkový dojem.
Většinu zákazníků má prý z ciziny, většinou z Německa a blízkého Rakouska, do Česka prodal jen zhruba pět stolků. Těch jsou v zásadě dva druhy - buď je jejich základem motor, nebo některá jeho část, případně kolo (kompletní či pouze disk).
Vladimír Míček s úsměvem říká, že odbyt by měl určitě větší, kdyby o vybavení domácnosti rozhodovali namísto žen muži. Ti se obvykle musí vzdát vysněného kusu nábytku, protože v opačném případě by se museli vzdát své partnerky. "Většinou proto můj nábytek končí v kancelářích, přijímacích místnostech autosalonů či podobně zaměřených firem a občas v domácích pracovnách," dodává.
Na druhou stranu jsou prý podle něho i ženy, které nějaký ten automobilový nábytek dopřejí svému muži či příteli jako dárek. "V takovém případě se ale určitě chtějí podílet na výběru druhu a barvy kůže, podkladového kamene a podobně," dodává. Jinak si prý návrhy před realizací daného kusu nábytku dělá sám.
Přestože nábytek se mu, zejména po skončení finanční krize, jeví jako zajímavý způsob podnikání a hlavně kvůli němu si obstaral i speciální technologii stříkaného chromu, více práce má on i jeho lidé na renovacích veteránů a přestavbách automobilů. V současné době v blízké Břeclavi v dílně spřízněného autoservisu pracují na renovaci dvou unikátních vozů DeLorean, jednoho "Fantomasova" Citroënu DS5, jednoho unikátního kabrioletu Mercedesu 190 SL, prodloužené verze Mercedesu-Benz 300 zvaného Adenauer či třeba na Jaguaru pro zákazníka z Monte Carla a na nádherném kabrioletu Rolls Royce Corniche.
"V současné době moje aktivity ohledně automobilů tvoří zhruba polovinu obratu mých firem a jsem přesvědčen, že potenciál růstu je ještě větší," uzavírá Vladimír Míček.