Praha - Loni společnost Vodafone vyhrála kategorii Nejodpovědnější velká firma roku v rámci TOP Filantrop 2010. Letos skončila ve stejné kategorii v rámci TOP Odpovědná firma 2011 na třetím místě.
"Bylo by skvělé, kdyby se říkalo: Tato žena dokázala, že se úspěšný byznys dá dělat odpovědně a férově nejen vůči zákazníkům, ale i komunitám…," řekla loni Muriel Anton v CSR fóru o svém případném manažerském odkazu. Ani letos na něm očividně pracovat nepřestává.
Nejen podle médií, ale i expertů a některých vlád je patrné, že se blíží další vlna krize. Odpovídá to i vaší zkušenosti?
První vlna krize ukázala, že zákazníci mnohem více než dříve porovnávají, co za své peníze dostanou. To je pro nás velká příležitost, protože se po alternativě začali poohlížet nejen jednotliví zákazníci, ale i velké firmy a státní instituce. Z první fáze krize jsme vyšli vítězně, jako jediný operátor na trhu jsme rostli, zatímco konkurentům klienti odcházeli. Přišlo k nám 187 000 nových zákazníků, mezi nimi například i Pražský hrad a prezident republiky nebo Hasičský záchranný sbor. Výrazně rosteme a doháníme konkurenci i letos, ve čtvrtletí od července do září k nám přišlo 69 tisíc nových zákazníků. Věříme, že tento trend krize ještě posílí, protože zákazníkům nabízíme nejvýhodnější a nejférovější podmínky na trhu. Jako jediný operátor například účtujeme po první minutě po vteřinách a naši zákazníci nemusejí podepisovat smlouvy na roky, aby dostali výhodnou nabídku.
Pokud se týká Vodafonu ČR, na jaké časy ve svém odvětví se chystá?
Pravda je, že SIM karet máme v České republice už podstatně více než lidí a trh je tedy velmi konkurenční. Největší růst našeho odvětví budou zajišťovat datové služby a různá zařízení, která fungují prostřednictvím mobilního připojení k internetu. Už nyní například SIM karty v autech umí sledovat jejich aktuální polohu nebo počet najetých kilometrů, který rovnou elektronicky zapíší do knihy jízd. SIM karty se také uplatňují v bezpečnostních systémech nebo kamerách, které je možno na dálku ovládat a lidé tak mohou odkudkoli hlídat svůj majetek. V budoucnu budou k internetu připojeny i různé domácí spotřebiče a hlavně ještě mnohem větší počet zákazníků než nyní. I z toho důvodů pro nás jednou z priorit zůstává rozšiřování datové sítě.
Českou veřejnost vzrušuje už řadu měsíců téma korupce. Do různých protikorupčních aktivit se zapojili jak někteří politici, tak i lídři byznysu. Jak vnímáte toto „hnutí"?
Transparentnost a férovost podnikání patří mezi naše priority. Vyžadujeme takový přístup i od našich obchodních partnerů. Iniciativy, o kterých hovoříte, jsou spíše výsledkem znepokojení řady osobností nad stavem, který se dlouhodobě nedaří změnit k lepšímu.
Je podle vás korupce to, co především poškozuje zdejší byznys a veřejný život?
Korupce žádnému prostředí neprospívá, protože zkresluje reálné tržní prostředí.
Můžete otázky kolem korupce, které si řada lidí v Česku klade, přiřadit k nějaké své dřívější profesionální zkušenosti?
Osobně jsem se s korupcí nesetkala a pevně věřím, že ani v budoucnu nesetkám.
Jak by vypadal Vodafone ČR, kdyby neměl za matku Vodafone UK, aneb - jaký vliv má ve vašem případě nadnárodní korporace na odpovědný přístup k podnikání v Česku?
Spolupráce a vzájemná inspirace funguje mezi jednotlivými zeměmi a Vodafone Group v CSR stejně jako v byznysu.
Například Skupina Vodafone si stanovila závazek snížit do roku 2020 emise CO2 o 50 %. Pokud by se k tomuto závazku nepřidaly jednotlivé trhy s individuálními nástroji, jak tohoto cíle v konkrétním místě dosáhnout, k žádnému znatelnému snížení by nedošlo. V ČR se jsme se k tomuto závazku připojili originálním projektem První zelené sítě, při jejímž provozu nevznikají emise CO2. Ze 70% ji napájíme elektřinou z obnovitelných zdrojů a za zbytek elektřiny, u níž nemůžeme ovlivnit původ, sázíme stromy. Ročně je to 20 000 kousků.
Inspirací ze světa je vlajková loď Nadace Vodafone, grantový program Rok jinak, jehož předlohou je World of Difference, který úspěšně funguje v sedmadvaceti zemích světa, kde působí nadace Vodafone.
Naše londýnská „matka" dává ovšem svým lokálním pobočkám hodně volného prostoru pro vlastní iniciativu a vlastní programy, a proto přizpůsobuje svou CSR strategii každá pobočka podle místního kontextu a potřeb.
Z různých diskusních fór vyplývá, že odpovědný přístup spojují zákazníci mobilních operátorů nejen s charitou, péči o zaměstnance, firemním dobrovolnictvím a projekty CSR vůbec, ale i s cenami, smluvními podmínkami a službami vůbec. Ostatně, i Evropská komise se zabývá cenovou politikou mobilních operátorů. Cítíte se být v tomto smyslu pod tlakem?
Mezi naše základní principy CSR patří dlouhodobě i odpovědný marketing ve všech aspektech, které zmiňujete, včetně cen. Jako jediný český operátor účtujeme hovory férově po první minutě po vteřinách a neuvazujeme zákazníky nevypověditelnými smlouvami na roky. Stejně odpovědně se chováme i v oblasti komunikace, naše reklamy nemají hvězdičky a drobné písmo pod čarou. Kromě toho jsme letos jako vůbec první velký inzerent v České republice přestali využívat reklamní plochy v blízkosti dálnic a rychlostních silnic, abychom přispěli ke zvýšení bezpečnosti na našich cestách.
Jak se vlastně obecně díváte na snahy EU regulovat váš byznys?
Více než regulaci věříme volnému trhu, který dlouhodobě v mnoha případech stlačuje ceny služeb i pod úroveň, kterou stanovuje EU. Například s tarifem Vodafone Passport mají naši zákazníci z mnoha evropských zemí stejnou sazbu za minutu volání jako v České republice.
Investujete poměrně intenzivně do marketingu a komunikace svých CSR programů. Proč?
Společenská odpovědnost je u nás nedílnou součástí podnikatelských strategií a chceme k šetrnějšímu a odpovědnějšímu chování inspirovat nejen naše zákazníky, ale i další firmy. Jen tak mohou mít tyto aktivity ještě větší pozitivní dopady.
Pravidelně také spouštíme komunikační kampaň na podporu Roku Jinak v době, kdy do něj hledáme kandidáty. Čím větší povědomí o tomto programu je, tím kvalitnější projekty a kandidáti se do něj přihlásí a profitují na tom především neziskové organizace. Ty totiž budou mít rok k dispozici odborníky z komerční sféry, které by si jinak nemohly dovolit. Plat jim platí Nadace Vodafone.
Poslední výzkumy u nás ukazují, že Čechy odpovědnost a udržitelné produkty zajímají až po ceně produktů a služeb. Má CSR vliv na počet a loajalitu zákazníků?
Z našich průzkumů víme, že aktivity ve prospěch životního prostředí či komunity nám dlouhodobě získávají přízeň našich obchodních partnerů i veřejnosti. Také skupina zákazníků, kteří přikládají váhu i chování firmy a zohledňují je při výběru služeb, je stále početnější. Vliv má ale i na loajalitu našich zaměstnanců, kteří mají důvod být na svého zaměstnavatele hrdí, a odpovědná firma láká také řadu nových uchazečů o práci.
Liší se v tomto ohledu trh mobilních operátorů od jiného odvětví?
Spíše ne. Rozdíl je jenom v tom, že mobilní operátoři v České republice patřili mezi velkými firmami k průkopníkům firemního CSR a byli jedněmi z prvních akciových společností, které zde zřizovaly nadace. Operátoři jsou možná více viditelní, odpovědný přístup ale má i mnoho menších firem z různých odvětví. Důležité je CSR aktivity přirozeně propojit s podnikáním firmy, nemělo by být oddělené. V rámci soutěže Vodafone firma roku vyhlašujeme i kategorii Odpovědná firma roku, kdy hledáme příklady firem z celé republiky, které mohou k CSR přístupu inspirovat další firmy.
Je oblast společenské angažovanosti firem prostorem, v němž nevnímáte ostatní mobilní operátory za konkurenční - anebo si konkurujete i na poli CSR?
Nepřemýšlíme o odpovědných aktivitách stejným způsobem jako o konkurování jiným operátorům na trhu telekomunikačních služeb. Faktem je, že jsme vždy jasně říkali, že být společensky odpovědnou firmou je jedna z našich priorit. Pokud v tomto můžeme být mezi vedoucími společnostmi a inspirovat další české firmy, aby byly také odpovědné, myslím, že je to velmi dobrá věc. Existuje už také řada neziskových organizací, které umožňují, aby jim zákazníci všech operátorů darovali peníze prostřednictvím dárcovských SMS.
Jedním z motivátorů pro CSR aktivity jsou zaměstnanci. Jací jsou ti vaši pod vlivem odpovědného přístupu?
Zaměstnanci jsou jedním z největších zdrojů nápadů, který může firma zužitkovat. Znají reálie firmy, mají často velmi dobré kontakty ve svém bydlišti, okolí nebo ve skupině stejně zaměřených lidí. Pak už je jen krůček k samostatným projektům zaměstnanců, kteří mohou organizovat fundraising pro nějakou bohulibou aktivitu či se dobrovolnou prací angažovat v nějaké neziskové organizaci. V případě Vodafonu jsou příklady takový aktivit například dlouhodobá podpora týmu handicapovaných cyklistů Redbikes, pro něž zaměstnanci z vlastní iniciativy připravují řadu charitativních akcí, či Azylové centrum Veská, kterému dlouhodobě pomáhají zaměstnanci zákaznického centra v Chrudimi.
Zároveň pro zaměstnance připravujeme řadu interních kampaní s „odpovědným" pozadím jako například dodávky bio bedýnek přímo do Vodafonu, elektrokola na pracovní cesty nebo odpovědné vánoční trhy.
Vy osobně jste se hodně angažovala v tématu zastoupení žen v byznysu. Jaký posun vnímáte od dob, kdy jste do České republiky přišla?
Těší mě, že zastoupení žen v byznysu se stává stále více tématem, o němž se ve společnosti hovoří a kterému se stále intenzivněji věnují média. To je jeden ze zásadních kroků pro to, aby postupně došlo i reálným změnám. Z vlastní zkušenosti vím, že i ženy samy jsou aktivnější a hledají způsoby, jak se v byznysu lépe prosadit. Pozoruji to například na zvýšeném zájmu uchazeček o ženský mentoringový program Odyssey, kde sama zastávám roli jedné z mentorek. V rámci Odyssey jsme letos spustili také pilotní projekt mentoringu manažerek z neziskové sféry a máme na to velmi pozitivní ohlasy nejen od nich, ale i od jejich mentorů z komerční sféry, obohacení zkušenostmi je jednoznačně vzájemné.
Existuje nějaké nové obecnější společenské téma, kterému hodláte věnovat energii?
V rámci Nadace Vodafone bychom se rádi nově zaměřili na sociální podnikání. Rozumíme tím podnikatelské aktivity, které prospívají společnosti, často hrají roli v místním rozvoji nebo zvyšují zaměstnanost znevýhodněných skupin. Zisk je používán pro rozvoj sociálního podniku nebo oblasti, ve které působí. S podporou sociálního podnikání máme dobré zkušenosti z předminulého ročníku Roku jinak, kdy jsme podpořili projekt Terezy Vajtové, která založila obecně prospěšnou společnost Maturus při Nadaci Jedličkova ústavu. Maturus funguje jako sociální firma, která nejenže zaměstnává handicapované lidi, ale zároveň generuje zisk, který jí umožňuje tyto lidi dále zaškolovat a pomáhá jim fungovat v běžném životě.
Kdybyste zítra musela udělat jedno jediné poslední rozhodnutí v byznysu, které by to bylo?
Vybrala bych si dobrého nástupce.