Uber vstupuje do Brna. Chceme doplnit městskou dopravu, říká šéf české pobočky

Adéla Skoupá Adéla Skoupá
Aktualizováno 1. 2. 2017 22:18
Do Brna vstupuje firma se stejnými cenami, jako jsou v Praze. A narazí zřejmě na podobné problémy. Přestože se brání "škatulce" taxislužba a zdůrazňuje, že jí jde o chytrou dopravu ve městech, úředníci v hlavním městě to zatím vidí jinak.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Brno – Počínaje středou si lidé mohou přivolat odvoz přes mobilní aplikaci Uber i v Brně. O plánu vstoupit do moravské metropole mluvili tuzemští manažeři alternativní taxislužby Uber dlouho. Firma se ale potřebovala podle šéfa české a slovenské pobočky Tomáše Peťovského nejprve soustředit na růst v Bratislavě a v Praze, kde působí od srpna 2014.

"V Brně už máme na platformě několik řidičů, kteří jsou připraveni začít od února jezdit," říká šéf tuzemské kanceláře globální firmy, která umožňuje majitelům aut vydělávat si odvozem cestujících bez ohledu na to, zda mají taxikářskou licenci, či ne. V Praze nyní pod platformou jezdí více než 1100 řidičů, s nimiž se vozí desetitisíce lidí.

Firma do Brně vstupuje s nejběžnější službou UberPop. Chce se co nejdříve dostat na podobný dojezdový čas, jako má v Praze. Mezi objednáním přes aplikaci a příjezdem auta dnes v hlavním městě uplynou v průměru čtyři minuty. "Dá se očekávat, že poptávka bude v Brně ze začátku vyšší, než jakou zvládnou řidiči uspokojit, takže se může stát, že si lidé počkají déle," předpokládá Peťovský.

Na Brno sází z několika důvodů: Uber tam v posledních třech měsících zaznamenal asi 10 tisíc přístupů do mobilní aplikace, přestože ve městě jeho řidiči ještě nejezdí. Zároveň je město nakloněné inovacím, IT firmám a technologiím. A pohybuje se v něm velké množství studentů univerzit – právě věková skupina 25 až 34 let tvoří více než polovinu cestujících Uberu v Česku.

Do Brna vstupuje Uber se stejnými cenami, jako jsou v Praze − nástupní sazbou 25 korun, cenou 9,9 koruny za kilometr a tři koruny za minutu jízdy. Z cest si platforma bere 25procentní provizi. V Brně bude mít Uber zatím jednoho zaměstnance napojeného na pražskou pobočku. Ten má hlavně poskytovat podporu řidičům.

SDÍLENÁ EKONOMIKA, NEBO OBCHÁZENÍ PRAVIDEL?

Městský soud v Praze loni v listopadu rozhodl, že používání aplikace Uber není v rozporu se zákonem. A zrušil pokutu 15 tisíc korun, kterou magistrát udělil 27letému řidiči z Prahy. Pražský magistrát přesto oznámil, že bude i nadále kontrolovat a pokutovat řidiče, kteří jezdí s pomocí aplikace Uber bez taxilicence.

Uber to v Brně nebude mít snadné, podobně jako v Praze. Přestože se firma brání "škatulce" taxislužba a zdůrazňuje, že jí jde o chytrou dopravu ve městech, úředníci v hlavním městě to zatím vidí jinak. Pražský magistrát na Uber nahlíží jako na taxislužbu a řidičům udělil několik pokut za to, že jezdí bez taxilicence nebo jim chybí povinná označení, jaká taxíky mají mít.

"Průlomové je pro nás soudní rozhodnutí z loňského listopadu, které zrušilo pokutu jednomu z našich partnerských řidičů," připomíná Peťovský. Pražská primátorka Adriana Krnáčová však zatím svůj postoj nezměnila a snaží se přimět Uber, aby přistoupil na pravidla, která musí dodržovat taxíky.

Dá se tedy předpokládat, že podobná vyjednávání s úřady čekají manažery Uberu i v Brně. "Magistrátu Brna jsme příchod služby do města oznámili a uvidíme, jak se bude situace vyvíjet. Jsme připraveni na diskusi," uvádí Peťovský.

V moravské metropoli se služba utká o zákazníky například s českou službou Liftago, která tam spustila služby už v půlce roku 2015. Nabízí lidem mobilní aplikaci, která najde nejbližší partnerské taxíky, porovná jejich cenu nebo hodnocení a umožní přes aplikaci i zaplatit. Brno má také hustou síť městské hromadné dopravy. "Naším cílem není nahradit ji, ale doplnit," říká šéf české pobočky.

Celosvětově Uber, jehož vedení sídlí v USA, působí v 500 městech a 80 zemích.

 

Právě se děje

Další zprávy