Za nižší zisky filmů nemůžou piráti, ale sám Hollywood

LP Fish
14. 2. 2012 10:00
Podle studie University of Minnesota nemůže za nižší zisky filmových společností v Evropě pirátství, ale nefunkční, zastaralý distribuční model. V USA jejich zisky totiž neklesají.
Kino Centrál v Hradci Králové
Kino Centrál v Hradci Králové | Foto: www.kinocentral.cz

Může za klesající tržby z kin stahování pirátských kopií?

Podle studie týmu odborníků z Wellesley College a University of Minnesota je na vině spíš dlouhá pauza mezi uvedením hollywoodských filmů v USA a v dalších zemích, především v Evropě.

O několik týdnů nebo i měsíců posunuté nasazení premiérových filmů do kin v Evropě podle výzkumníků způsobuje až sedmiprocentní pokles příjmů.

Oproti tomu v USA nebyl od roku 2003 (kdy se na internetu objevil protokol BitTorent) zaznamenán žádný propad v příjmech.

Zastaralý distribuční model

Pro vlastně mají evropské premiéry takové zpoždění? A proč výdělky v amerických kinch neklesají?

Prvním důvodem je podle studie fakt, že ne všechna evropská kina přešla na digitální technologie a půjčují si mezi sebou finančně nákladné filmové pásy.

Druhý důvod spočívá v počtu kin - v USA je jich mnohem víc, takže divák má možnost vidět legální kopii filmu takřka všude.

A třetím důvodem je fakt, že v USA se na promoakcích souvisejících s premiérami objevují hollywoodské celebrity, což pochopitelně zvyšuje počet návštěvníků premiérových i následných projekcí.

Podle magazínu PCWorld se dá očekávat, že Evropa brzo technologicky USA dožene a tak zmizí první z důvodů rozdílných dat premiér.

Hollywood by podle něj mohl také najít způsob financování účasti celebrit i na evropských projekcích. Přesto by tato studie mohla americké producenty nasměrovat také k hledání zcela jiného a pro ně výhodnějšího distribučního modelu pro filmy.

Válka neprospívá nikomu

Jeden z "rizikových" investorů Fred Wilson například tvrdí, že je chybou, že zástupci filmového a hudebního průmyslu nekonzultují svůj protipirátský boj s internetovou komunitou a IT specialisty a při prosazování drakonických zákonů SOPA a PIPA (totéž se však týká i evropské úmluvy ACTA) o nich dokonce nepravdivě informují zákonodárce.

"Ani nedokážu spočítat, kolik senátorů a poslanců mi řeklo, že je MPAA a RIAA (organizace zastupující filmový a fonografický průmysl) ujišťovaly, že zákony s IT průmyslem komunikovaly a že tyto zákony nebudou mít negativní dopad na internetovou komunitu. Přece nejde, aby zástupci jednoho odvětví regulovali jiné," napsal Wilson na svém blogu.

Americká skupina zabývající se právy spotřebitelů Public Knowledge navíc minulý pátek obvinila MPAA a jejího zakladatele Chrise Dodda, že si prosazení zákonů vynucuje mimo jiné i nátlakem, že přestane finančně podporovat ty, kdo pro ně nebudou hlasovat.

Podle Wilsona je však tento způsob boje s pirátstvím příliš nákladný a kontroverzní. Hollywood a Sillicon Valley by podle něj měli být přátelé. Prospělo by to oběma.

TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!

 

Právě se děje

Další zprávy