Tomb Raider: Anniversary - Lara Croft na cestách

Martin Kaller
6. 11. 2007 0:00
Předělaný Tomb Raider konečně i na PSP.
Foto: Hratelně.cz

Tomb Raider: Anniversary speciál zde

Zatím poslední vystoupení Lary Croft se před časem odehrálo na konzoli PS2 a třebaže rozhodně nebylo bez chyb, remake deset let starého originálu z 32-bitové PSX s podtitulem Anniversary připomněl herní veřejnosti, že se s touhle ikonou stále musí počítat. V těchto dnech se na našem trhu objevivší verze pro PSP je pak téměř identickou předělávkou výše uvedeného PS2 hitu, což je rozhodně potěšující a veskrze příjemné. Zejména s ohledem na jakostní audiovizuální ztvárnění, byť je PSP port prost některých efektů. Lara se už např. nemůže zúčastnit soutěže Miss mokré tričko a v některých obrazech není dění úplně bezproblémové, tady a teď mluvím o plynulosti.

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Kamera, klapka, jedem
Klíčovou otázkou je samozřejmě ovládání, kde spousta third-person PSP her ztrácí mnoho ze svého kreditu. Při přímém srovnání s PS2 verzí není zdejší ovládání logicky tak elegantní a komfortní, ale máte tu všechny důležité dispozice, včetně manuální korekce kamery či jejího okamžitého vycentrování. Bohužel vám právě kamera přes veškerou snahu občas způsobí nepříjemný bolehlav, zejména ve stísněnějších prostorách. Přitom prvotní záměr negovat možná faux-pas je více než chvályhodný. Dočkáte se totiž pohledu na dění z větší vzdálenosti, než je tomu na PS2, Lara je tedy výrazně menší, díky čemuž máte povětšinou lepší "periferní záběr". Kladně lze zhodnotit i stav, že kamera má tendenci zůstávat ve vámi nadefinovaném úhlu naklonění.

Indy v sukních ehm, vlastně v šortkách
Tomb Raider: Anniversary opětovně sluje výbornou atmosférou, za čímž jsou i nesmírně zajímavé destinace nabízející skutečně působivý pohled na starodávnou architekturu plnou mimo jiné smrtelně nebezpečných pastí a nástrah. Kterými hlavní hrdinka Lara musí všelijak proskákat, proběhnout či proplavat, přičemž k ruce dostane z předchozího dílu s podtitulem Legend šikovný vystřelovací hák, s nímž se tu budete dost často houpat na laně v prostoru či nesmírně efektně běhat po stěnách. Interakce herního prostředí nabízí také inteligentní posunování různých objektů, s čímž souvisí aktivování nášlapných mechanismů, hledání klíčů a povědomí, že tady vyjma akrobatických nuancí s pěkně rozpohybovanou hrdinkou přijdou na řadu ještě puzzle.

Foto: Hratelně.cz

Své nezastupitelné místo zde má přirozeně akce, kdy za pomoci několika málo střelných zbraní a auto-locku likvidujete přiměřeně početné zástupy nepřátel, rekrutující se zpočátku především z řad divoké fauny. Nemohu si však pomoci, stejně co v PS2 inkarnaci musím tuto fázi zkritizovat, neboť vedle nápadu se zpomalením běhu času, kdy musíte zavčas uskočit před dlouho avizovaným atakem soupeře a uštědřit mu přitom finální kulku, nenabízí vůbec nic zajímavého. Mimochodem, jelikož tu pochopitelně přetrvává nutnost pro každý výstřel mačkat spoušť, díky jinak navrženému PSP ovládání máte při konfrontaci trochu problém s plnohodnotným využitím úhybných manévrů.

Analogová trpělivost, resp. PS2 analogie
A jsme zase u toho. Ne, ovládání je vyřešeno přese všechno akceptovatelně, jeho největší slabina přichází až s analogovým stickem, který není ani zdaleka tak citlivý a precizní jako na PS2, takže se dočkáte ještě více frustrujících pasáží než na PS2. Pasáží, kdy v časovém či jiném presu nedokážete, resp. nemusíte zvládnout pomocí anoncovaného analogu Laru korektně či vámi žádaným způsobem cizelérsky usměrnit či nasměrovat, což je jedním slovem mrzuté. Zejména v pozdějších levelech, kde dramaticky stoupá obtížnost, pročež se nadějete opravdové zkoušky vaší trpělivosti. Kritiku částečně otupují časté checkpointy, u kterých se lze nota bene natvrdo uložit.

Foto: Hratelně.cz

Kytice pro Laru
Stejně jako na PS2 nechybí bohatá bonusová sekce s různými artworky či možností přehrání nehratelných sekvencí a songů, nechybí varianta zkusit si již absolvované levely opakovaně, kupř. na čas, eventuálně na vyšší obtížnost. Potěší tematicky rozmanité herní prostředí umocněné vynikající audiovizuální složkou a v neposledku dlouhá doba pro dohrání, kteréžto klady vyvažují místy problematické pasáže, mezi nimiž občas problesknou i další kazy na kráse jako je kolizní model. Čehož důsledkem může být příležitostné totální zaseknutí nepřítele. Ale co, dobře mu tak.

Co říci úplně nakonec? Pokud vám PS2 verze hry Tomb Raider: Anniversary z nějakého důvodu unikla vězte, že PSP předělávka je důstojnou alternativou, u níž se dá mluvit o téměř shodné herní zkušenosti, devalvované snad jen méně vstřícným ovládáním. Anniversary oproti deset let staré klasice nabízí dílčím způsobem pozměněné úrovně a nebo výrazně vylepšené, propracovanější architekturu jednotlivých lokací a hlavně výrazně komplexnější dobrodružství. Zdejší pátrání po záhadném artefaktu odkrývajícímu příběh ztracené Atlantidy je prostě stále stejně vzrušující a napínavé jako kdysi.

Článek vyšel ve spolupráci s Gamepro.cz.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy