Už za necelý měsíc hráči online her na vlastní kůži okusí, jaké to je sekat světelným mečem a ovládat Sílu. Těsně před vánoci společnost BioWare (20. prosince) spustí dlouho očekávanou online hru z prostředí Hvězdných válek Star Wars: The Old Republic (SWTOR).
Malou část Star Wars The Old Republic jsme vyzkoušeli na vlastní kůži, když jsme se v rámci betatestu s postavou Jedi Consular ve specializaci Sage propracovali na 14. úroveň.
Vyplatí se tedy investovat do zřejmě poslední velké hry založené na placení měsíčních poplatků?
WoW s příběhem
Podle dojmů z betatestu můžeme říct, že jde o zdařilou kopii World of Warcraft (WoW), dosavadního krále onlinových her. Podobá se mu jak v kreslené grafice připomínající animovaný film, tak v herních principech, které budou hráčům WoW důvěrně známé.
Řada testerů se v diskusích shoduje, že jde vlastně o takové "WoW s příběhem" - což je hodně přesná charakteristika.
Těšit se tak můžete na klasické rozhraní, ve kterém máte útoky světelným mečem, blasterem nebo Silou namapovány na určité klávesy. Jsou tu klasické úkoly typu Jdi tam - Seber 20 čipů - Zabij přitom 30 banditů - Vrať se zpět. Ve hře najdete obchodníky, trenéry jednotlivých povolání, stromy dovedností, které posilujete přidáváním bodů a další známé přísady.
Bez společníka ani ránu
Firma BioWare, která do vývoje hry investovala údajně astronomických 135 milionů dolarů, prostě nic neriskuje tím, že by v SWTOR nutilo hráče učit se novým postupům. A když už inovuje, činí tak poměrně citlivě a k dobru věci.
Úkoly tak hráči nedostávají napsané v dlouhých odstavcích textu, ale v rámci plně nadabovaných konverzací s NPC (non playing characters). Funkce, známá dosud spíš ze singleplayerových her, výrazně pomáhá atmosféře příběhu.
Funguje to dokonce i při hraní ve skupině. Vývojáři tady uplatnili zřejmě nejzajímavější inovaci - jednotliví hráči mohou v dialogu vybírat možnosti, které nejlépe vyhovují jejich hernímu stylu. Hra pak z jejich odpovědí vybere náhodným losování jednu za celou skupinu. Nejde přitom jen o nezávazné povídání, ale často o složité volby - např. zabijete v rámci úkolu nevinné NPC, nebo ho necháte žít?
Další velmi povedenou inovací je přítomnost společníka, kterého hráči získají už na velmi nízké úrovni. S ním se mohou odvážit i do oblastí, ve kterých by sami zemřeli během několika minut. Pomocníka přitom mohou také vyslat, aby prodal nepotřebné věci, čímž si uvolní místo v inventáři.
Kolem pomocníka se točí také další velká novinka, která se týká řemesel. V onlinovkách obvykle strávíte hodiny času tím, že sbíráte suroviny, které pak zpracováváte a vyrábíte z nich užitečné předměty, zbroj či zbraně. V SWTOR to za vás dělá váš pomocník. Prostě ho vyšlete na určitou misi, ze které se vrátí s nákladem surovin. A následně mu můžete přikázat, aby z nich něco vyrobil. Vy sami se zatím můžete věnovat záživnějším činnostem.
Světlá, nebo Temná strana Síly
Svět Star Wars nabízí pro epickou hru téměř ideální podhoubí. Na pozadí konfliktu dobra se zlem si můžete vybrat, zda budete bojovat na straně Republiky nebo Impéria. Na obou stranách si pak můžete vybrat z několika povolání:
Na straně republiky stojí Trooper (střelec na dálku, který používá blastery), Smuggler (bojuje z úkrytu, jeho zbraněmi jsou pistole), Jedi Knight (rytíř Jedi s jedním, nebo dvěma světelnými meči) a Jedi Consular (Jedi zaměřený na ovládání síly, může bojovat se světelným mečem se dvěma ostřími).
Temnou stranu síly zastupuje Bounty Hunter (nájemný vrah používající dvě zbraně nebo plamenomet), Imperial Agent (odstřelovač vytbrojený dalekonosnou puškou), Sith Warior (bojovník nablízko ozbrojený dvěma světelnými meči) nebo Sith Inquisitor (Sith ovládající především ničivé schopnosti Síly).
Hrát, či nehrát?
Podařilo se tedy BioWare napsat hru, která porazí World of Warcraft? Někteří analytici soudí, že by SWTOR mohl WoW přetáhnout 900 000 až 1,6 milionu hráčů.
Tato čísla jsou ovšem založena na jediné anketě mezi 381 hráči WoW. Polovina z nich v ní potvrdila, že si SWTOR chtějí koupit. Třetina z nich ovšem dodala, že se do WoW chtějí vrátit po vydání chystaného datadisku Mists of Pandaria.
Z prvních dojmů v betatestu se zdá, že vývojáři v BioWare vytvořili WoW důstojného konkurenta. V krátkém víkendovém betatestu jsme samozřejmě nemohli vyzkoušet zdaleka všechno - například hraní v instancích, PvP boje mezi hráči, bitvy ve vesmíru nebo hru za Temnou stranu - ale už první kroky v online světě Hvězdných válek vypadají slibně.
Hráčům v ČR by mohla vadit jazyková bariéra: jako všechny velké MMO hry, i SWTOR si zahrají pouze s aspoň základní znalostí angličtiny. Český překlad nečekejte. Pokud ale anglicky aspoň trochu umíte, stojí SWTOR za vyzkoušení.
TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!