S.T.A.L.K.E.R.: průvodce Zónou - část první

Lukáš Bašta a Jan Tráva
12. 4. 2007 0:00
Jste v Zóně nováčky a pomohlo by vám několik rad od ostřílených Stalkerů?

Zde najdete náš S.T.A.L.K.E.R. speciál!

Stalker není nijak těžká hra (tedy pokud nezvolíte jednu z nejtěžších obtížností), nicméně jakožto nováčka v Zóně se vás jistě vyplatí informovat a připravit na to, co vás čeká, protože můžete narazit na spoustu záludností. Některých záměrných a některých autory vůbec neplánovaných. Proto si sedněte a vyslechněte rady dvou stalkerů, kteří kolem Černobylu pobíhají již stovky hodin

Reality patch
Pokud máte pocit, že nepřátelé vydrží neuvěřitelné množství zásahů, zbraně se chovají trochu divně, obchodníci vám nemají co nabídnout atd., pak nainstalujte tento patch, který ovlivní základní hru v mnoha směrech jako větší účinnost zbraní, více nepřátel, neviditelné anomálie, nebo změní nabídku obchodníků, díky čemuž začnou nabízet něco, co má cenu. Spolu s tím však některé zde zmíněné rady vezmou za své, nicméně i tak zde naleznete několik zajímavých postřehů.

Nastavení hotkeys
Základem by tedy mělo být nastavení "horkých kláves", abyste tak stisknutím jedné jediné z nich přepnuli na tu správnou zbraň, použili lékárničku nebo injekci proti radiaci. Není totiž nic horšího, než během souboje pátrat inventářem a klikat na výše zmíněné (nemluvě o tom, že se ve spěchu většinou ukliknete). Hra se totiž nezastaví a nepřátelé do vás v pohodě mohou šít dál.

Saving proti strachu a bugům
Důležitý je také správný saving. Stalker je hra neuvěřitelně dlouhá se spoustou možností konání, takže se vyplatí saveovat docela často, abyste po nějakém hloupém zabití nemuseli hrát delší úsek znovu, což může být velmi frustrující. Nemluvě o tom, že je to i dobrá obrana proti strachu. Když půjdete sami se zbraní v ruce temnými koridory podzemních laboratoří, budete mít jistě nahnáno, nápis "Saving" vás alespoň trochu uklidní, protože i když budete hned za rohem napadeni neviditelnou zrůdou a zabiti, po loadu budete přesně vědět, co vás čeká. Nicméně pravidelné ukládání pozic má zde i jiný důvod, který probereme v následujícím odstavci.

Bugy, bugy, buginy
Stalker je také hra celkem zabugovaná, takže se vám takřka určitě přihodí, že se něco nestane přesně podle přání vývojářů. Během hraní jsme se setkali s tím, že třeba důležitá postava s klíčem po zabití zmizela mizí každá mrtvola, která omylem propadne nějakým předmětem, nebo že dveře, které měli být otevřené, byly zavřené a my se tak nemohli dostat ven. Pravda, se zmizelou mrtvolou si poradil vhozený granát, díky kterému spadla doslova z nebe, ale dveře jich nerozmlátil ani tucet. Dalším nešvarem je pak prolínání předmětů oponenti často prostrčí ruce stěnou a začnou po vás střílet, nemluvě o tom, že AI tohoto fíglu využívá přímo, takže kolikrát vidíte vojáky běžící se zbraní ve zdi. Není pak horšího momentu, kdy vývojáře začnete posílat do míst, která nejsou ani na mapě zeměkoule, natož lidského těla.

Zbraně a náboje
Asi nejlepším přístupem je volit zbraň podle aktuálně nejlepší dostupné munice. Zpočátku to je ráže 5.45x39, používaná ve východním bloku od sedmdesátých let v AK74 - což je také jedna ze zbraní, které ve Stalkerovi potkáte a s nimiž pravděpodobně část příběhu i prožijete. Tato munice je velmi rozšířená a je použitelná do několika zbraní - AK74U (kompaktní verze), AK74 a Obokan (přejmenovaná útočná puška AN-94 Abakan). Pokud někde splašíte ještě dalekohled, máte takřka na polovinu hry vystaráno. Dalekohled se dá většinou sundat a použít i na lepší zbraň.

V pozdější době přijde čas na změnu munice a to tehdy, když začnete potkávat bojovníky z frakcí Duty, respektive Freedom a Monolith, které mají přístup k lepšímu vybavení. Tehdy nastává čas přejít na munici 5.56 NATO, jenž se hodí do mnoha druhů pušek, z nichž některé jsou velmi přesné. Pokud navíc budete používat poloautomatický mód a střílet po jedné ráně, většinou vám budou náboje spíše přibývat než ubývat. Do problémů se můžete dostat ve chvílích, kdy se vracíte do jiné části zóny, respektive kdy jdete zpět - tam se třeba tato munice nevyskytuje, a tak se může stát, že vám dojde. Doporučujeme proto nenosit nic jiného než jednu zbraň a zbytek váhového limitu využít v těchto situacích k popadnutí zbraně jiné, do které zrovna munice je.

Samozřejmě, že cestou potkáte i další ráže - odstřelovačské 7.62x54 (různé verze klasických Dragunovů) a podobně, kterých je však poskrovnu a využití, kde by nestačila normální puška s dalekohledem bude ještě méně. Jsou krásné, je fajn si z nich na místě vystřelit, avšak ve hře jsou celkem na nic. Stejně tak ráže 9x39 používající se do tiché pušky, která v reálu nese název AS Val, případně do herní Vintar BC (VSS Vintorez), což je pravděpodobně nejlepší zbraň ve hře, ovšem najít do ní munici není tak jednoduché. Pokud rádi hrajete stealth akce a dokážete přesně mířit na hlavy, pak je tato puška pro vás tím pravým, tichá, přesná, ničivá. Avšak vzhledem k nízké úsťové rychlosti náboje to chce umět využít základní balistické pomůcky, které jsou v textuře dalekohledu, protože náboj na velkou dálku "padá" - naštěstí ho neovlivňuje vítr. Zkrátka a jednoduše, je to zbraň pro fajnšmekry, my všichni ostatní se budeme držet kalašnikovů, případně další standardní výzbroje.

Druhý díl tipů a triků najdete zde!

 

Právě se děje

Další zprávy