Ratchet & Clank: Size Matters - na velikosti záleží

Robert Hejduk
8. 6. 2007 1:46
Ať vám přítelkyně říkají, že na velikosti nezáleží, Ratchet s Clankem vám tenhle problém vysvětlí po svém.
Foto: Hratelně.cz

Další osvědčená dvojice ze stáje Sony se pokouší přesvědčit hráče o kvalitách handheldu PSP. Zatímco charismatický Daxter se vydal na sólovou dráhu a představil se ve vydařeném dobrodružství plném skvělého humoru a vyvážené hratelnosti, duo Ratchet a Clank je zdá se nerozlučné.

Hry, kde figurovala tato podivná a nesourodá dvojka, se vždy vyznačovaly vysokou kvalitou jak po stránce technické, tak především po stránce vyvážené hratelnosti. Tuto sérii mohl hrát opravdu každý bez rozdílu věku a každý měl šanci si ji vychutnat po svém. Herní koncept přitom stavěl na osvědčeném principu vystřílet a zničit úplně vše. K čemuž zde bylo nepřeberné množství dříve neviděných a upravitelných zbraní, mezi kterými si každý zvolil tu svou nejoblíbenější. Akce byla zabalena do roztomilého hávu pohádkově laděného galaktického příběhu s lehkým a vtipným dialogem. Třebaže tu nebyla natolik výrazná postava jako v případě Jak & Daxter, přesto se tato série stala oblíbenější a - úspěšnější. A možná i proto se ve verzi pro PSP nedočkáme nijak závratných změn.

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Stejná dvojice, jiný svět, identická hratelnost
Když je něco úspěšné a navíc to dobře funguje, tak proč to měnit. Ratchet & Clank v kapesní verzi se tedy opírají o stále stejné principy. Postupem ve hře a plněním daných úkolů si zpřístupňujete další lokace a svoji postavu obohacujete o množství zbraní a užitečných předmětů. Hra začíná na planetě Pokitaru, kde naše dvojice tráví zaslouženou dovolenou. Povalování na pláži, popíjení lahodných koktejlů a klid od všech těch potíží a nesnází. Tedy alespoň to tak zpočátku vypadá, to by se ale nesměla zjevit jedna neoblomná fanynka, která žádá své hrdiny o autogram. Čímž se Ratchet s Clankem ocitají na začátku dalšího velkého dobrodružství. Jenže, jak je na každé dovolené zvykem, práci si tam s sebou neberete, takže začínáte pouze s Ratchetovým opravářským klíčem...

Postupem času a se získanými financemi si však budete moci pořídit čím dál lepší arzenál, který dokážete hojně využít. Pro hráče znajícího jakýkoli z předchozích dílů nebudou zdejší zbraně žádnou novinkou a usnadní jim tak výběr té nejvíce oblíbené a její následný upgrade. Možností je opravdu mnoho, každý si tu vybere. Od brokovnice, přes odstřelovačky až po samonaváděcí miny. Zbraně jsou nejdůležitější částí hry. Nadějete se totiž likvidování stovek nepřátel a rozbíjení a destrukce prostředí bude na denním pořádku. Nepůjde ale jen o ryze destruktivní povyražení, co si vychutnáte plnými doušky také v úloze obřího Clanka v jeho vesmírných misích. Hra je obohacena několika dobrými nápady, pročež sáhnete i mezi nabídku nejrůznějších technických pomůcek. Sice se z velké části jedná o předměty, které byly k vidění už ve starších dílech, ale objeví se i zcela nové a originální věci. Uvedené zpestření vás jednak nechá vydechnout od toho věčného střílení se s oponenty a občas vám provětrá i šedou kůru mozkovou.

Foto: Hratelně.cz

Střílení, skákání, závodění a občasné přemýšlení
Ratchet & Clank sice zdaleka nejvíce hraje na hodně akční notu, kde převažuje používání zbrojního arzenálu, ale jak jsem naznačil výše, dočkáte se i jiných způsobů vyžití. Je pravda, že v případě tradičních skákacích pasáží už to třeba není zdaleka takové, co dříve, ale o to více si užijete Clankových eskapád. Již od druhého dílu dostává Clank více prostoru a musím říci, že je to dobře. Díky čemuž se tady dočkáte spousty rozličných miniher. Od destruktivních arén až po logické hříčky, které nejvíce připomínají staré dobré Lemmings. Nebudou totiž scházet úrovně, kde Clank bude mít na starosti své robůtky, kterým následně zadáváte jednoduché příkazy.

Koneckonců ani Ratchet nebude stále jen zahřívat hlavně svých zbraní a vyzkouší svůj um jinde. Řeč je zejména o sérii galaktických závodů. A vzato kolem a kolem, v rámci standardních levelů je připraveno něco dalších aktivit, odlehčujících zdejší hodně konfrontační náplň. Skrze vodní pumpu můžete nalákat rostliny, je jich hned několik druhů, a díky nim si pak otevřít cestu dále. Elektromagnetem dokážete přesouvat předměty, spravovat či se přesouvat po plošinkách. Očekávejte originální otevírání zámků a zahálet nebude ani váš obří opravářský klíč, který využijete i jinde, než v intencích prudkého boje.

Foto: Hratelně.cz

Díky zmíněným prvkům je hra poměrně variabilní, což lze vztáhnout také na různorodé nepřátele, kteří vás několikrát nepříjemně potrápí. Jednotlivé úrovně jsou přitom dost odlišné a v každé využijete zcela jiný styl vašeho postupu. Některé budou více akční, jinde budete muset používat více technických hraček. Někdy vás dokáže překvapit střídání dne a noci, které ovlivňuje místní obyvatele. Nebo velmi zábavný útěk v kukuřičném poli. Nuda se tedy rozhodně nekoná, i když by se vám počet zdejších planet pro navštívení mohl zdát poněkud nízký. A jak že to celé vypadá a kterak se to ovládá?

Technická stránka, kamera a ovládání
Když si uvědomíme, jak velmi dobře tato série vyhlíží na PS2 a hlavně jak kvalitní ovládání tady nabídla, bude zpočátku těžké si zvykat na ve všech směrech ochuzenou kapesní verzi. Co se technické stránky týče, nemůžu říci, že se Ratchet & Clank nepovedl. Jenže současně nejde ani o žádný grafický skvost. Jestliže vezmu v potaz právě PS2 inkarnace, je na PSP docela dost omezení. Schází větší členitost a monumentálnost scény, která je v případě PSP verze veskrze plochá a úrovně spíše přímočaré. Což nedává moc prostoru pro nějaký zajímavý průzkum herního prostředí. To samé se dá říci o destrukci herní scény. Tato přitom v rámci série patří k tomu nejlepšímu a je klíčem pro získávání potřebné finanční hotovosti. Zde však, až na pár výjimek, se jedná toliko o rozbíjení jasně viditelných beden a několika málo objektů.

Foto: Hratelně.cz

Nicméně tohle všechno se dá docela i přehlédnout a bagatelizovat v záplavě dobré zábavy. Která by mohla být ještě lepší, pokud by si tvůrci dokázali poradit s kamerovým systémem. Nejenom, že zde vůčihledně postrádáte druhý analog, ale schází i pevné zafixování kamery, které by výrazně usnadnilo některé pasáže. Jako souboje s bossy, či několik frustrujících závodů. Třeba takový náhled z ptačí perspektivy by vám zásadně usnadnil orientaci. Hra tak pohříchu leckdy, po několika nutných opakováních určitého úseku, ztrácí spád a potřebnou dynamiku. Nicméně přesto přese všechno mohu tento díl doporučit. Ratchet & Clank nabízí dostatek herní variability, počítaje v to i spoustu miniher, a neschází ani oblíbené bonusy. Mezi nimiž může být na předním místě multiplayer. Tento nabízí hraní pro čtyři hráče jak v rámci ad hoc, tak infrastructure módu a na pár mapách v rámci rozličných herních režimů slibuje skutečně parádní versus vyžití.

Za zapůjčení děkujeme firmě Sony. Článek vyšel ve spolupráci s Gamepro.cz

 

Právě se děje

Další zprávy