Race - vzhůru na MS cestovních vozů!

Radek Vičík
29. 12. 2006 0:00
Zapomeňte na arkádové hry, kdy na plný plyn projedete celou trať. Je tu Race, honička se závodními auty podle cimrmanovského hesla "jako ze života".
Foto: Hratelně.cz

Závody cestovních vozů zůstávaly na PC, s výjimkou série TOCA Race Driver, dlouho nezaslouženě mimo zorné pole vývojářů. Mezeru zaplnil až švédský SimBin dílkem Race: The WTCC Game. Zkratkou WTCC se rozumí Mistrovství světa cestovních vozů. Hra nezapře, že je klonem zatím dvoudílné série GTR: FIA GT Racing Game ze stejné dílny a má s ní řadu podobných prvků.

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Licence na trati, autech i obrazovce
Jak už název napovídá, jde opět o plně licencovaný produkt. Můžete se tedy prohánět v ostrém módu s vozy šesti značek (BMW, Alfa Romeo, Seat, Chevrolet, Honda a Peugeot), více než dvaceti piloty, na deseti mistrovských tratích. Tuzemského hráče určitě potěší brněnský Masarykův okruh i fakt, že si můžete zazávodit v českých barvách.

Licence je patrná také ve snaze o vypracování těch nejmenších detailů. Koneckonců, na přípravě se podíleli i samotní jezdci, kteří po všech okruzích vozili speciálně zabudované kamery, snímající každý detail vně i uvnitř vozu. Znatelný je také podíl stanice Eurosport, která je hlavním broadcasterem MS cestovních vozů. Její logo je téměř všude, což je nejvíce znát při záznamech, kde tvoří dominantu pravého horního rohu obrazovky. Replayi vyvolanému přímo při hře ale chybí možnost skokového posunu a časový údaj. Pokud si tedy chcete nějaký zajímavý moment podrobně prohlédnout a prostudovat, musíte stále přetáčet dopředu a dozadu.

Foto: Hratelně.cz

Nepodceňujte nastavení!
Po startu a nepříliš objevné videosekvenci naskočí klasické menu, které nabízí rychlý závod, kompletní závodní víkend, šampionát, multiplayer, dodatkové akce a nastavení. Tomu je potřeba věnovat velkou pozornost, protože Race je hra extrémně náročná na grafiku a je tedy nutné experimentálně zjistit možnosti vašeho počítače. Kompletní pole 24 jezdců se všemi detaily na maximum jen tak nějaké PC neutáhne.

Dříve, než naskočíte do kolotoče světového šampionátu, je dobré si všechny tratě osahat při honu na čas. Hned na začátek nedoporučujeme další z dodatkových akcí, kterou je jezdecký duel. Je velmi demotivující, když při měření sil s držitelem nejrychlejšího kola skutečného závodu světového šampionátu ztratíte svého soupeře z dohledu během první série zatáček. Ostatně už po úvodních stovkách metrů zjistíte, že řídit takovou "plechovku" není vůbec nic jednoduchého. Vozidla jsou hodně svéhlavá a nesnášejí prudké pohyby. Ono "sednout" si do počítačového cesťáku bez předchozích praktických znalostí, není jen tak. Vedle pozorného najíždění do zatáček a včasného brzdění musíte třeba při startu závodu myslet na spoustu jiných věcí. Vůz nic nedrží na místě, takže pokus o "potúrování" motoru záhy skončí trestem za ulitý start. Inu, nevyplácí se zapomínat na sešlápnutí spojky...

Foto: Hratelně.cz

Pokud jedete závodní víkend nebo šampionát, skládá se každý závod ze dvou rovnocenných podniků. V prvním se startuje podle času z kvalifikace nebo místa, které na startovním roštu nastavíte. Pro druhý se první osmička otočí. Pokud tedy už nemáte šance na umístění vpředu a plácáte se někde od páté k desáté příčce, je dobré se zaměřit na osmé místo a tomu přizpůsobit svoji taktiku. Při nastavení vozu je pak mimo jiné důležité mít na paměti, co upravujete. Jiné požadavky bude mít BMW s pohonem kol zadních a jiné třeba Seat, který má poháněná kola přední.

Česká vlajka jen s Alfou Romeo
Nejednodušší způsob jak si zazávodit, je volba rychlý závod. Tam si jen vyberete vůz, jezdce a na zvolené tratí se vydáte do souboje s pěticí náhodně vybraných soupeřů. Bohužel ani zde, ani v jiných volbách nemůžete ve svém jezdeckém profilu měnit zemi, za kterou jezdíte. Tedy byť pod vaším jménem, jezdíte stále za stát, jenž reprezentoval vámi vybraný jezdec. Pokud tedy chcete vyhrávat pro Česko, musíte jezdit se žlutou Alfou Romeo 156 Jiřího Janáka.

Foto: Hratelně.cz

Závodní víkend vám už dává mnohem větší šanci na modifikaci požadavků. Vedle obtížnosti si můžete ladit postavení na startu, délku závodu či počet soupeřů. Bohužel při šampionátu taková variabilita není a třeba délku závodu neovlivníte vůbec. Mistrovství světa jedete stejně jako skuteční aktéři na deset závodů po dvou jízdách. Šampionát začíná na rychlé Monze, přibližně v polovině je na programu Brno a vše vrcholí v Macau. Právě městská trať, tolik podobná slavnému Monaku, je skutečným vyvrcholením jezdeckého snažení a na ní se ukáže, co jste se během hry naučili.

Současnost i historie
Pokud vás omrzí soupeření s největšími světovými hvězdami cestovních vozů, můžete si zajet rychlý závod, závodní víkend s vozy z roku 1987 nebo s malými Morrisy Mini. Historická exkurze potěší oko pamětníka a můžete se svézt v Alfě Romeo 75 nebo legendárním BMW M3. Německému vozu by však neuškodily trochu jemnější tvary na příliš hranatém předku. V provedení vývojářů SimBinu pak vypadá trochu jako krabice. Závodění Morrisů nabízí vše, co patří ke klání shodných vozidel - maximální vyrovnanost a drama v každé zatáčce. Není žádnou výjimkou, že se octnete pár koly ve vzduchu, nebo se svým autem uděláte kotrmelec.

Foto: Hratelně.cz

Dojem z dobře vypilované hry zkazí nedotažené grafické detaily. Dost často se stane, že vozy projedou ochrannou bariérou, nebo zapadnou do asfaltu jako do louže. Vzhledem k tomu, že jsme hráli hru krátce po jejím vydání, doufáme, že tyto nedostatky již brzy vyřeší opravný patch. Na to, jak velkou pozornost věnovali tvůrci hry snímání všech detailů a podrobností skutečných závodů, je to velká škoda.

 

Právě se děje

Další zprávy