Prince of Persia Classic - klasika v novém

Petr Novák
30. 6. 2007 0:00
Staronový Perský princ dobyl Xbox LIVE!

Princ perský je jedním z nejznámějších průkopnických děl, které obletělo snad všechny herní platformy na své pouti herním pravěkem. Jeho autor, Jordan Mechner, je pro změnu jedním z nejoriginálnějších tvůrců interaktivní zábavy, jaký kdy chodil po naší Prašivce. Genialitu tohoto programátora jsme mohli posoudit v mnoha dílech z různých herních prostředí, avšak revolučnost Jordanova počínání jsme pocítili v na tu dobu neuvěřitelně animovaných akčně-atleticky-bojových hrách jako byla osmibitová Karateka či právě zmiňovaný Prince of Persia (dále jen PoP). Zatímco mezi nahráváním Karateky - z kazetového magnetofonu různými formáty turba do archaických Atari napojených převážně do televizorů Tesla Oravan - jsme se spíše soustředili na karate souboje v místnostech zařazených horizontálně za sebou, při snaze zachránit nebohou lepou 16-ti barevnou děvu, PoP přinesl do žánru mnohem větší komplexnost

Foto: Hratelně.cz

Ta byla daná "volným" herním prostranstvím, definovaným prostory obřího sultánova paláce, dočasně ovládaného podlým vezírem Jaffarem, jenž unesl princeznu, potentátovu dceru. Vy jste se z nejnižšího patra sklepení museli prohrabat mnoha podlažími (rozdělenými na jednotlivé levely), zahrnujícími vězení, katakomby, vinné sklady, zahrady až do finální Jaffarovy komnaty v nejvýše postavené palácové věži. Tam totiž byla v době vládcovy nepřítomnosti jeho dcera uvězněna a dostala šedesát minut na rozmyšlenou, zda si zloducha vezme za muže a umožní mu tak uchvátit tureckou korunu či zhyne bídnou smrtí.

Kdyby záleželo jen a jen na vašich atletických schopnostech, nezdál by se tento úkol příliš obtížným Hop sem, skok tam, občas sprint, Jaffare tu máš do nosu a hotovo. Jenže vezír byl liška podšitá a na zajištění celého objektu se notně vyřádil. Kromě dobře vyzbrojených strážných rozmístil po celém komplexu i desítky velmi nepříjemných pastí, jako jsou nášlapné bodce, gilotiny, propadliště a jiné terminační výdobytky blízkého východu, a to se úmyslně nezmiňuji o jistých mýtických záležitostech, jejichž odhalení by mohlo zkazit pocit z objevování hry všem těm mladším osůbkám, které v devadesátých letech chodili po houbách, nebo kde. Jedinou útěchou a maličkou berlou našemu hrdinovi, čili nastávajícímu princi perskému (pokud tedy uspějete v daném čase zabránit Jaffarovi v jeho podloudnostech a dostane se vám výsady učinit princeznu šťastnou), byly v herním prostoru šikovně poschovávané léčivé lektvary, doplňující v šavlových soubojích ztracenou energii. To tedy bylo několik faktů z historie; nyní díky softwarové firmě, notoricky známé předělávkami her pro mobilní telefony - Gameloft, uschované pod korouhví francouzského Ubisoftu, přichází tahle klasika na XBLA, ovšem jedná se od píky vizuálně zcela zrenovovanou hru, která je i v některých dalších ohledech lehce odlišná od původní herní podoby.

Foto: Hratelně.cz

Nový PoP je víceméně dokonalou poctou pradědečkovi. Grafici si dali maximálně záležet a při dodržení všeho výše zmíněného vytvořili oku lahodící kus. Vy si tedy užijete téměř identické hry, kterou jste si ve zlatých průkopnických devadesátých letech zahráli, ale její look (čili vzhled ) bude plně poplatný posledním next-gen show. Prostředí v pseudo 3D grafice jsou napěchována nádhernými texturami a dokonalou hrou světel a stínů. Sklepení působí autenticky stejně tak, jako zahrady či vnitřní zámecké prostory. Ve vězeních jsou v pozadí pootvírané cely s kostlivci, v zahradách fontány se zurčící vodou, poletující ptáci atd. Palác tak opticky žije a báječně navozuje atmosféru orientálního komplexu.

Samotné postavy byly také přemodelovány, ale zároveň byla zachována jejich stařičká animace. Ta dokládá genialitu páně Mechnera v jeho schopnosti nasnímat "analogovým" způsobem pohyby z reálné předlohy, kteroužto byl prý jeho vlastní bratr. I v dnešní době působí ladně a přirozeně.

Foto: Hratelně.cz

Hratelnost byla dodržena a zároveň v některých prvcích více přiblížena masám. Všech 14 levelů stále musíte složit během 60-ti minut, abyste zachránili princeznu. Gameloft však přidal možnost pokračovat z checkpointů. Když tedy padnete do pasti či vás skolí jeden ze strážců, můžete zvolit prozaické "retry" z posledního záchytného bodu, což má ale jednu nevýhodu. Čas daného levelu, skrz nějž se snažíte dostat, stále utíká i po vašem znovuzrození. Tato vychytávka tedy slouží jako dobrá možnost tréninkového projití sekce, následně zvolíte "replay" celého levelu a dáte jej bez chyby, jelikož jste si postup uložili do mozkových závitů. Po vypnutí konzole a následném nastartování PoP můžete vybrat buď poslední nedokončený či jeden z předešlých levelů a zkusit jej dokončit v pokud možno co nejlepším čase. Motivací jest podpora online a bodové skóre, ukládané s pomocí služby Live a každá minuta k dobru pro velkolepé finále v hořejších patrech. A tak můžete pilovat a pilovat a vylepšovat a soupeřit až do omrzení.

Zbloudilcům pomáhá svatojánská muška, která se pomalu přesunuje po obrazovce a ukazuje optimální cestu směrem k východu. Někomu by se to mohlo zdát jako příliš zjednodušující, ale vězte, že pokud budete chtít vše stihnout v čase, bude vás ta okřídlená opaleskující bestie spíše brzdit. Poslední a velmi užitečnou věcí je tzv. "ghost", zobrazující průsvitného prince; čili pomůcka dobře známá automobilovým závodníkům, zaznamenávající váš nejrychlejší postup lokací.

Foto: Hratelně.cz

Poněkud tužším špíčkem se pro leckoho z hráčským mas mohou stát šermířské souboje. Prvních pár nepřátel udoláte bez větších obtíží, avšak ti, kteří na vás číhají s podstatně větším množstvím životní síly (znázorněné baňkami), již dovedou pěkně potrápit. Na ovladači jsou pro boje určena dvě tlačítka - jedno na kryt, druhé na výpad, a protože většina pozdějších ozbrojenců používá náhodné ataky, budete tedy muset nasadit veškerou dostupnou zručnost a předvést špičkové časování.

Jak bychom tedy mohli shrnout dnešní povídání o remaku jedné z největších klasik? Prince of Persia Classic je brilantně vyvedenou poctou legendárnímu stařečkovi herního žánru, která krásně vypadá a stále se výborně hraje. Jedinou menší překážkou je klasická cena, stanovená na 800 MS bodů, čili necelých 300,- Kč. Tu však ti z nás, kdo pamatují klasickou verzi bez rozpaků zaplatí, odhánějíc láteřící přítelkyně a manželky, že?

Článek vyšel ve spolupráci s Gamepro.cz

 

Právě se děje

Další zprávy