Princ perský je jedním z nejznámějších průkopnických děl, které obletělo snad všechny herní platformy na své pouti herním pravěkem. Jeho autor, Jordan Mechner, je pro změnu jedním z nejoriginálnějších tvůrců interaktivní zábavy, jaký kdy chodil po naší Prašivce. Genialitu tohoto programátora jsme mohli posoudit v mnoha dílech z různých herních prostředí, avšak revolučnost Jordanova počínání jsme pocítili v na tu dobu neuvěřitelně animovaných akčně-atleticky-bojových hrách jako byla osmibitová Karateka či právě zmiňovaný Prince of Persia (dále jen PoP). Zatímco mezi nahráváním Karateky - z kazetového magnetofonu různými formáty turba do archaických Atari napojených převážně do televizorů Tesla Oravan - jsme se spíše soustředili na karate souboje v místnostech zařazených horizontálně za sebou, při snaze zachránit nebohou lepou 16-ti barevnou děvu, PoP přinesl do žánru mnohem větší komplexnost
Ta byla daná "volným" herním prostranstvím, definovaným prostory obřího sultánova paláce, dočasně ovládaného podlým vezírem Jaffarem, jenž unesl princeznu, potentátovu dceru. Vy jste se z nejnižšího patra sklepení museli prohrabat mnoha podlažími (rozdělenými na jednotlivé levely), zahrnujícími vězení, katakomby, vinné sklady, zahrady až do finální Jaffarovy komnaty v nejvýše postavené palácové věži. Tam totiž byla v době vládcovy nepřítomnosti jeho dcera uvězněna a dostala šedesát minut na rozmyšlenou, zda si zloducha vezme za muže a umožní mu tak uchvátit tureckou korunu či zhyne bídnou smrtí.
Kdyby záleželo jen a jen na vašich atletických schopnostech, nezdál by se tento úkol příliš obtížným Hop sem, skok tam, občas sprint, Jaffare tu máš do nosu a hotovo. Jenže vezír byl liška podšitá a na zajištění celého objektu se notně vyřádil. Kromě dobře vyzbrojených strážných rozmístil po celém komplexu i desítky velmi nepříjemných pastí, jako jsou nášlapné bodce, gilotiny, propadliště a jiné terminační výdobytky blízkého východu, a to se úmyslně nezmiňuji o jistých mýtických záležitostech, jejichž odhalení by mohlo zkazit pocit z objevování hry všem těm mladším osůbkám, které v devadesátých letech chodili po houbách, nebo kde. Jedinou útěchou a maličkou berlou našemu hrdinovi, čili nastávajícímu princi perskému (pokud tedy uspějete v daném čase zabránit Jaffarovi v jeho podloudnostech a dostane se vám výsady učinit princeznu šťastnou), byly v herním prostoru šikovně poschovávané léčivé lektvary, doplňující v šavlových soubojích ztracenou energii. To tedy bylo několik faktů z historie; nyní díky softwarové firmě, notoricky známé předělávkami her pro mobilní telefony - Gameloft, uschované pod korouhví francouzského Ubisoftu, přichází tahle klasika na XBLA, ovšem jedná se od píky vizuálně zcela zrenovovanou hru, která je i v některých dalších ohledech lehce odlišná od původní herní podoby.
Nový PoP je víceméně dokonalou poctou pradědečkovi. Grafici si dali maximálně záležet a při dodržení všeho výše zmíněného vytvořili oku lahodící kus. Vy si tedy užijete téměř identické hry, kterou jste si ve zlatých průkopnických devadesátých letech zahráli, ale její look (čili vzhled ) bude plně poplatný posledním next-gen show. Prostředí v pseudo 3D grafice jsou napěchována nádhernými texturami a dokonalou hrou světel a stínů. Sklepení působí autenticky stejně tak, jako zahrady či vnitřní zámecké prostory. Ve vězeních jsou v pozadí pootvírané cely s kostlivci, v zahradách fontány se zurčící vodou, poletující ptáci atd. Palác tak opticky žije a báječně navozuje atmosféru orientálního komplexu.
Samotné postavy byly také přemodelovány, ale zároveň byla zachována jejich stařičká animace. Ta dokládá genialitu páně Mechnera v jeho schopnosti nasnímat "analogovým" způsobem pohyby z reálné předlohy, kteroužto byl prý jeho vlastní bratr. I v dnešní době působí ladně a přirozeně.
Hratelnost byla dodržena a zároveň v některých prvcích více přiblížena masám. Všech 14 levelů stále musíte složit během 60-ti minut, abyste zachránili princeznu. Gameloft však přidal možnost pokračovat z checkpointů. Když tedy padnete do pasti či vás skolí jeden ze strážců, můžete zvolit prozaické "retry" z posledního záchytného bodu, což má ale jednu nevýhodu. Čas daného levelu, skrz nějž se snažíte dostat, stále utíká i po vašem znovuzrození. Tato vychytávka tedy slouží jako dobrá možnost tréninkového projití sekce, následně zvolíte "replay" celého levelu a dáte jej bez chyby, jelikož jste si postup uložili do mozkových závitů. Po vypnutí konzole a následném nastartování PoP můžete vybrat buď poslední nedokončený či jeden z předešlých levelů a zkusit jej dokončit v pokud možno co nejlepším čase. Motivací jest podpora online a bodové skóre, ukládané s pomocí služby Live a každá minuta k dobru pro velkolepé finále v hořejších patrech. A tak můžete pilovat a pilovat a vylepšovat a soupeřit až do omrzení.
Zbloudilcům pomáhá svatojánská muška, která se pomalu přesunuje po obrazovce a ukazuje optimální cestu směrem k východu. Někomu by se to mohlo zdát jako příliš zjednodušující, ale vězte, že pokud budete chtít vše stihnout v čase, bude vás ta okřídlená opaleskující bestie spíše brzdit. Poslední a velmi užitečnou věcí je tzv. "ghost", zobrazující průsvitného prince; čili pomůcka dobře známá automobilovým závodníkům, zaznamenávající váš nejrychlejší postup lokací.
Poněkud tužším špíčkem se pro leckoho z hráčským mas mohou stát šermířské souboje. Prvních pár nepřátel udoláte bez větších obtíží, avšak ti, kteří na vás číhají s podstatně větším množstvím životní síly (znázorněné baňkami), již dovedou pěkně potrápit. Na ovladači jsou pro boje určena dvě tlačítka - jedno na kryt, druhé na výpad, a protože většina pozdějších ozbrojenců používá náhodné ataky, budete tedy muset nasadit veškerou dostupnou zručnost a předvést špičkové časování.
Jak bychom tedy mohli shrnout dnešní povídání o remaku jedné z největších klasik? Prince of Persia Classic je brilantně vyvedenou poctou legendárnímu stařečkovi herního žánru, která krásně vypadá a stále se výborně hraje. Jedinou menší překážkou je klasická cena, stanovená na 800 MS bodů, čili necelých 300,- Kč. Tu však ti z nás, kdo pamatují klasickou verzi bez rozpaků zaplatí, odhánějíc láteřící přítelkyně a manželky, že?
Článek vyšel ve spolupráci s Gamepro.cz