České studio Amanita Design patří k nejzajímavějším současným vývojářům počítačových her. I když v Čechách ho pořádně proslavila až spolupráce jeho zakladatele a šéfa Jakuba Dvorského na dětském filmu Jana Svěráka Kuky se vrací, ve světě patří jejich produkty Samorost, Samorost 2 a Machinárium k nejoceňovanějším "online" hrám. Jejich nový kousek Botanicula vychází 19.dubna, a jak bývá u Amanita Design zvykem, s osobitým pojetí herního světa se jí představí i nový výtvarník/designer Jaromír Plachý. Vypráví příběh pěti malých stvoření, které zachraňují poslední semínko ze svého stromu před útoky zlých parazitů. Na letošním Independent Game Festival v San Francisku získala za soundtrack hře skupina DVA cenu za nejlepší hudbu k počítačové hře.
Kromě animovaných filmů jste se dřív zabýval i komiksem. Pořád vás baví? Budete pokračovat třeba v Jiných světech na Komiksarium.cz nebo chystáte nějakou novou komiksovou knihu?
Na komiks jsem samozřejmě nezanevřel a v současnosti se i svou troškou podílím na projektu komikových novin KIX. Nicméně teď se už skoro tři roky věnuji hlavně Botanicule, což je práce na 24 hodin denně, takže jinými věcmi jsem se zabýval hlavně když jsem si chtěl na chvíli odpočinout. Každopádně hra je pro mě zatím nejzajímavější věcí, kterou jsem se doposud tvořil a pokud se poštěstí, tak bych se chtěl hrami zabývat i v budoucnu. Než se ale začnu zabývat nějakou další, tak bych si chtěl i trochu odpočinout, třeba právě prací na nějakém komiksu nebo animovaném fimu.
Proč má Botanicula rovnou pět hlavních postav? Vyplývá to z různorodosti úkolů, které budou řešit nebo jste přemýšlel i o tom, že se hráč bude míň identifikovat s postavou a víc s celým světem hry?
Ve hře sice je pět hlavních hrdinů, ale hráč ovládá všechny jako celek, tedy hraje spíš za skupinku než za jednotlivé sólisty. Nicméně i ve hře se dostáváme do situací, kdy můžeme zkusit jak se s ní vypořádají jednotliví členové a nebo, že nějaký úkol může vyřešit pouze jeden z nich. K tomu že jich je pět, jsem dospěl na samém počátku, kdy jsem vymýšlel, jak by celá hra mohla vypadat. Měl sem prvních několik postaviček a protože se mi líbilo, jak tak stojí pohromadě, tak mě napadlo, že by mohli být hrdinové všichni. Začal jsem tedy nápad realizovat, ale to mi ještě tak úplně nedocházelo, co to bude obnášet. Jak sem se zmínil, hra je z větší části tvořená animací a pro mne to tedy znamenalo animovat všechno pětkrát. Pokud jsem chtěl, aby někam skupinka odběhla, musel jsem tedy naanimovat odběhnutí každého člena zvlášť a tak to bylo se vším. Chvíli jsem i myslel, že bych je mohl postupně nechat hrdinsky zahynout, ale pak jsem od krutého nápadu upustil a dotáhl to se všemi až do konce. Byla to sice spousta práce, ale myslím, že ve výsledku to stálo za to a nakonec je to určitě lepší, než kdyby tam byl jen jeden osamocený panáček.
Předpokládáte, že bude Botanicula pokračovat, nebo už dneska přemýšlíte nad zcela jinou hrou? Jak se stavíte k dalším a dalším pokračováním u tohoto typu her?
Přesto, že je hra skoro před dokončením, tak je na ní ještě spousta práce. Navíc mě čeká ještě pár měsíců práce na úpravách hry pro mobilní tablety, na které bychom hru taky rádi uvedli a až to všechno skončí, tak budu rád, pokud pak nebudu muset mít s Botaniculou chvíli co dočinění. Když si tělo trochu odpočine, tak bych se rád zase do nějaké další hry pustil. Sice zatím žádnou konkrétní představu nemám, ale Botanicula 2 to určitě nebude. Baví mě vymýšlet nová vizuální ztvárnění nebo témata a tak bych v další práci chtěl zkusit vytvořit zase jiný svět. Osobně si i myslím, že všeobecně moc nemá cenu dělat další a další pokračování něčeho, pokud je to jen samoúčelné protahování. Kupříkladu nová "Amanití" hra Samorost 3, která teď vzniká, sice pokračuje v sérii předchozích dílů, ale to že bude volně navazovat vzniklo až při jejím vymýšlení, kdy se ukázalo, že téma nové hry je natolik blízké předchozím dvěma, že to vlastně může být pokračování.
Hru Botanicula si můžete s předstihem zahrát v neděli 15.4. na Dětském odpoledni v kavárně Nová syntéza ve Veletržním paláci od 15:00.